Vedenie ministerstva dopravy aj Národnej diaľničnej spoločnosti tvrdí, že na prvý projekt PPP by nemala mať vplyv ani zhoršená politická situácia a predčasné voľby.
Vláda schválila pilotný projekt PPP koncom minulého roka, teraz je v druhej fáze, vybraný je poradca Mott MacDonald.
Marcel Jánošík z Národnej diaľničnej spoločnosti hovorí, že keď vyberú firmu alebo konzorcium firiem, ktoré budú stavať pilotný projekt diaľnice, bude ho musieť schváliť vláda.
Po skrátení volebného obdobia zo septembra na jún to nestihne urobiť súčasná Dzurindova vláda. Podpis sa predpokladá na august.
Podľa Marcela Jánošíka majú nadnárodné korporácie záujem o výstavbu diaľnic takýmto systémom na našom území.
Prvým bude 30-kilometrový úsek Lietavská Lúčka - Turany. Jej súčasťou bude aj najdlhší slovenský tunel (7,5 km). Mal by mať dve rúry. Diaľnica by viedla v jednom z najťažších terénov, v akých sa u nás diaľnice stavajú. Plánovaných je 21 mostov. Jeden z mostov nad údolím by meral 958 metrov, ďalší dlhý most nad železnicou a priechodom pre zver 849 metrov.
Diaľničná spoločnosť už vyhlásila súťaž na geologický prieskum. Vláda na pilotný projekt vybrala jeden z najťažších úsekov v rámci diaľničnej siete. Patrí tiež medzi najfrekventovanejšie, pri meraní pred šiestimi rokmi jazdilo týmto úsekom denne skoro 17-tisíc áut. Odhadované náklady na výstavbu sú dvadsať miliárd korún. (rf)
Čo je výstavba diaľnic systémom PPPNiečo podobné ako lízing. Ide o verejno-súkromné partnerstvo. Národná diaľničná spoločnosť vyhlási súťaž na výstavbu diaľnice. Súkromná firma, banka alebo združenie firiem, ktoré súťaž vyhrá, zabezpečí výstavbu. Po dokončení bude štát diaľnice splácať.
Tento systém výstavby je v rámci Európy novinkou. V Maďarsku už systémom PPP niečo postavili, zatiaľ nemajú so systémom najlepšie skúsennosti, ale diaľnice už tak začali stavať aj Briti a uvažujú o tom Rakúšania.
Ako bude PPP vyzerať na úseku Lietavská Lúčka - Turany
- Koncesia bude na 30 rokov.
- Päť rokov bude trvať výstavba diaľnice.
- Investor bude prevádzkovať diaľnicu 25 rokov.
- Štát bude diaľnicu splácať 25 rokov a potom prejde do jeho vlastníctva.
- Koľko bude štát splácať, zatiaľ nie je jasné.
(rf)
V Maďarsku majú s PPP zlé skúsennosti
Systémom PPP stavali v Maďarsku diaľnice od začiatku deväťdesiatych rokov. Súkromník dostal koncesiu, postavil diaľnicu. Vláda však zmluvy so súkromníkom nastavila zle, bolo v nich totiž napísané, že ak súkromník nedosiahne zisk, vláda mu doplatí, aby nebol v strate.
Súkromník stanovil také vysoké poplatky za používanie diaľnic, že po nich skoro nik nejazdil a nemal dôvod ich znižovať. Za sto kilometrov po diaľnici od Budapešti smerom na Szeged platili vodiči stovky korún.
Keď bola situácia neudržateľná, vláda diaľnicu od súkromníka odkúpila. Mala uľahčenú situáciu, lebo súkromník nedostaval diaľnicu v celej dĺžke a vláda argumentovala porušením dohôd. (r)