Z okrajovej značky Suzuki sa počas roka stala najžiadanejšia japonská automobilka na Slovensku. Na dobrom predaji má najväčšiu zásluhu Suzuki Ignis (2306 kusov) a nový model Swift (690 kusov). Predaj Suzuki rástol na celom svete.
BRATISLAVA - Aj vďaka pretrvávajúcej možnosti upraviť bežné osobné automobily na malé nákladné vozidlá, pri kúpe ktorých si môže podnikateľ odpočítať DPH, stúpol celkový predaj automobilov v roku 2005 nad hranicu 70-tisíc vozidiel ročne, presne na 71 296 registrovaných áut.
Trend z minulého roka pokračoval aj v januári 2006, keď sa podľa Združenia automobilového priemyslu a policajných štatistík zaregistrovalo 4 859 nových osobných a malých nákladných automobilov do 3,5 tony. Oproti januáru 2005 to bolo o 7,24 percenta viac. Rozdiely medzi trhovými podielmi najžiadanejších značiek sa pritom zmenšili.
Prekvapením roka 2005 sú značky Suzuki, Ford a Citroen, dobre skončili aj luxusné značky Audi a BMW. Pomery na trhu sa pomaly štandardizujú, prvenstvo takmer domácej Škody je však zatiaľ neohrozené, hoci predaj jej áut klesol medziročne o 1458 vozidiel. Príchod modelu Škoda Roomster môže situáciu prudko zmeniť a možno očakávať, že sa firma zo súčasného trhového podielu 27,74 percenta opäť dostane nad hranicu 30 percent.
Peugeot sa na druhé miesto v poradí registrácií osobných a malých úžitkových vozidiel dostal aj vďaka poklesu predaja značiek Volkswagen (o 1030 kusov) a Renault (o 1054 kusov). Medzi značkami, ktorých predaj výrazne poklesol, je i Opel s prepadom o 721 automobilov.
Dacia, ktorá má len jeden konkurencie schopný model Logan, zatiaľ v absolútnom poradí neprerazila, ale presadzuje sa v skupine áut nižšej strednej triedy. Združenie eviduje Logan v kategórii malých vozidiel, kam však patrí skôr cenou než rozmermi.
Ford, ktorý sa od roku 1989 vyslovene trápil, hoci mal jednu z najlepších šancí stať sa značkou v prvej päťke, minulý rok medziročne narástol o 1389 kusov a vydobyl si miesto v prvej desiatke.
Odpočet DPH, obnova modelových radov a aktívnejšia cenová politika priniesli výrazné zlepšenie značkám Audi a BMW. Náskok Mercedesu sa postupne znižuje, navyše Audi pokračuje v trende rekordným predajom za január 2006.
Najviac medziročne rástla japonská značka Suzuki - o 297 percent, čo spôsobila premyslená cenová politika a nástup nového modelu Swift.
Najžiadanejším miniautomobilom bol v minulom roku Fiat Panda. Medzi malými automobilmi podľa očakávania vedie Škoda Fabia a v nižšej strednej triede Škoda Octavia druhej generácie. Lídrom strednej triedy zostal VW Passat s vysokým náskokom pred Peugeot 407.
Vo vyššej strednej triede je najžiadanejšia Škoda Superb pred Audi A6. V kategórii luxusných limuzín je najobľúbenejšie BMW radu 7, medzi športovými vozidlami Mercedes Benz SLK a triedu 4 x 4 vedie Lada Niva.
Najväčší rast v roku 2005 podľa kusov predaných vozidiel
značka nárast v ks
Suzuki + 2213
Ford + 1389
Dacia + 841
Citroen + 738
Hyundai + 540
Toyota/Lexus + 390
Peugeot + 331
Audi + 300 ks
Honda + 288
BMW + 278
KIA + 195
Chevrolet + 183
Mitsubishi + 168
Nissan + 129
Land Rover + 75
Chrysler + 70
Lada + 52
Najpredávanejšie značky osobných áut
značka počet predaných áut podiel na trhu
1. Škoda 19 777 ks 27,4 %
2. Peugeot 5170 ks 7,25 %
3. Volkswagen 5104 ks 7,16 %
4. Renault 4551 ks 6,38 %
5. Citroen 4530 ks 6,35 %
6. Opel 3400 ks 4,77 %
7. Suzuki 3331 ks 4,67 %
8. Ford 2925 ks 4,10 %
Najpredávanejšie osobné automobily
značka počet predaných áut
1. Škoda Fabia 11 395
2. Škoda Octavia/Octavia Tour 4924
3. Peugeot 206 2325
4. Suzuki Ignis 2306
5. Renault Clio/Thalia 2077
6. Citroen C3 1619
7. Opel Astra 1523
8. VW Polo 1376
Zdroj: Združenie automobilového priemyslu SR
Najväčší prepad predaja v roku 2005:
značka pokles v ks
Škoda - 1458
Renault - 1054
VW - 1030
Opel - 721
Mazda - 145
Seat - 64
Stagnujúce značky
značka pokles/zvýšenie v ks
Alfa Romeo - 9
Fiat - 20
Jaguar - 1
Jeep + 13
Marcedes Benz - 32
Mini + 2
Porsche + 5
Saab - 3
Smart + 10
Subaru - 4
Volvo - 38