Niektorí ekonómovia si myslia, že so zahraničným obchodom zakývali v decembri dovozy strojov a technológií do nových automobiliek. FOTO - ČTK |
BRATISLAVA - Deficit slovenského zahraničného obchodu, čiže záporný rozdiel medzi vývozom a dovozom tovarov a služieb, v decembri nečakane dosiahol 25 miliárd korún. Je to najviac v histórii samostatného Slovenska.
Pod prepad obchodu sa podpísal najmä vysoký dovoz, ktorý v decembri medziročne vzrástol až o 37 percent. Stúpal aj vývoz, ale oveľa pomalšie, informoval včera Štatistický úrad.
Analytikov údaje zaskočili. Predpokladali, že schodok bude iba 8 miliárd korún. Pomýlila sa aj Národná banka Slovenska, ktorá odhadovala deficit za celý rok na 55 miliárd korún, no v skutočnosti bol o 20 miliárd väčší. Štatistici naznačujú, že zhoršenie súvisí so zdražením ropy a plynu. "Rast dovozu bol spôsobený zvýšením cien komodít v energetickom sektore," povedala Alžbeta Ridzoňová z odboru štatistiky zahraničného obchodu Štatistického úradu.
Ekonóm Ľudovej banky Mário Blaščák si myslí, že to tak nie je. "Vysoký decembrový deficit súvisí predovšetkým s dovozom technologických zariadení do PSA Peugeot Citroen." Podobný názor má aj hlavný ekonóm VÚB banky Zdenko Štefanides, ktorý dodáva, že k deficitu mohol prispieť dovoz investičných tovarov do automobilky Kia.
Podľa informácií SME prepad v zahraničnom obchode spôsobili rozdielne metodiky vykazovania dovozu Štatistického úradu a PSA. Zahraničné firmy totiž nezriedka používajú rozdielny systém vykazovania dát, než napríklad Štatistický úrad, alebo NBS - niektoré vykazujú zahraničné stroje a zariadenia ako dovezené až potom, ako ich otestujú v skúšobnej prevádzke. Tak sa môže stať, že niečo privezú na jeseň, ale vykážu to po testoch napríklad v decembri.
"Nevidím žiadnu súvislosť medzi neočakávaným zvýšením deficitu zahraničného obchodu v decembri a dovozom technológií pre závod PSA," hovorí generálny riaditeľ PSA Peugeot Citroen v Trnave Alain Baldeyrou.
Veľký decembrový deficit podľa ekonómov pre ekonomiku neznamená problém. Ide o krátkodobý jav, a stroje a technológie, ktoré automobilky teraz dovážajú, budú o niekoľko mesiacov produkovať nové autá. "Prispeje to k zvýšeniu exportu a produktivity práce," povedal ekonóm ČSOB Marek Gábriš. Odhaduje, že tento rok deficit klesne na 50 miliárd korún a v roku 2007 na 31 miliárd.