Kompa, ktorá nahrádza zrušenú štátnu cestu do Šamorína, kde chodia naši ľudia do práce, do stredných škôl, k lekárom, už štyri týždne nepremáva. FOTO SME - RICHARD FILIPKO BRATISLAVA, GABČÍKOVO - Sedemnásťkilometrová súvislá ľadová plocha dunajského kanála od Gabčíkova po Šamorín, zamrznutý bratislavský prístav aj časť Vodného diela Čunovo sa pravdepodobne nerozmrazí skôr ako do konca mesiaca. Na začiatku týždňa mal ľad v prívodnom gabčíkovskom kanáli, ktorým plávajú lode, 30 až 35 centimetrov. Oteplenie hrúbku ľadu zmenšilo, ale meteorológovia znova predpovedajú mráz. Šéf Vodného diela v Gabčíkove Stanislav Fialík hovorí, že hrozí aj spustenie ľadochodu. Preto ľadoborec Brezno stále udržiava spriechodnenú vodnú plochu z Bratislavy smerom na hať k starému korytu Dunaja. Zamrznutá je aj rieka Morava a ak by z nej začal plávať dolu Dunajom ľadochod, museli by ľadové kryhy nasmerovávať do starého koryta. Inak by hrozilo nahromadenie ľadu, vzdutie hladiny a záplavy. (rf) |
V širokom dunajskom kanáli medzi Čunovom a Gabčíkovom, ktorým bežne plávajú veľké nákladné lode aj luxusné jachty, štyri týždne neplávalo nič. Iba ľadoborec z Maďarska. Vodnú cestu, ktorú urobil v ľade, mráz dávno zocelil. Kanál je dnes súvislá sedemnásťkilometrová plocha ľadu.
Skoro štyri týždne nepremáva ani kompa cez prívodný kanál, ktorá slúži najmä obyvateľom Dobrohošťa a Vojky pri cestovaní do Šamorína za prácou a do stredných škôl. Miestni musia jazdiť okolo, cez Gabčíkovo. Vlani za celú zimu nepremávala vinou ľadu v rieke štyri dni. Štvortýždňový výpadok nebol počas štrnásťročnej existencie Vodného diela Gabčíkovo nikdy. Najdlhšie kompa nepremávala týždeň.
Včera ráno sa pokúšali lodníci naštartovať pri Vojke kompu. Pohli ju dopredu a dozadu, aby nezamrzla. "Nevyzerá to dobre," hovoril chlapík, čo vychádzal z kabíny. "Ešte dva týždne sa nepohneme," hovorí kolega.
Kompa slúži obyvateľom troch dedín, ktorých pred pätnástimi rokmi oddelil prívodný kanál Vodného diela Gabčíkovo. Predtým boli dediny na ľavej strane Dunaja. Z Vojky do Šamorína to nemali ani dvanásť kilometrov. Po postavení Vodného diela Gabčíkovo pred pätnástimi rokmi sa však Vojka s Dobrohošťom a Bodíkmi ocitli medzi starým korytom Dunaja a novým kanálom. Súčasťou Vojky bola osada Kyselica. Tá je dnes samostatnou dedinou na druhej strane rieky.
"Kompa nahrádza zrušenú štátnu cestu do Šamorína, kde chodia naši ľudia do práce, do stredných škôl, k lekárom," hovorí starosta Vojky Ondrej Varga. Keď je dunajský kanál zamrznutý a kompa nepremáva, jazdia do práce okolo, cez Gabčíkovo. Ľudí vozí do Šamorína aj obecný autobus. Keď ide kompou, prejde tam aj späť 24 kilometrov, ak kompa nepremáva, do Šamorína a späť je to okolo sto kilometrov.
"Za minulý rok pri ideálnych podmienkach máme z prevádzkovania autobusu stratu 241-tisíc korún. Keď teraz jazdí mesiac okolo, bude strata oveľa väčšia, lebo nemôžeme od ľudí pýtať viac za cestovné lístky. Nemôžu za to, že dunajský kanál je zamrznutý," hovorí starosta Varga.
Zopár ľudí, čo robí v Šamoríne, sa zvykne skladať na benzín a jazdia autom traja - štyria. Presedia v ňom denne o hodinu viac, ako keby kompa jazdila.
Rozčarovanie miestnych pociťujú aj kompári. "Teraz sa oteplilo, tak stále volajú, či už kompa pláva. Keď sme povedali, že ešte dlho nebude, lebo na hladine je tridsať centimetrov ľadu, sú sklamaní," hovorí jeden z kompárov.
Miestnym nestíhajú vysvetľovať, že aj keby sa súvislý ľad hneď roztopil, stále by mali problém jazdiť, lebo po hladine by plávali ľadové kryhy. Kompa nemá vrtuľu, ale turbínu. Nasáva vodu a v zadnej časti ju tlačí von. Tým plavidlo poháňa. "Keby sa na nasávaciu mriežku zachytil ľad, turbínu by upchalo," hovorí.