en.
Slovensko, ktoré sa hrdí jeho kratučkou (no nedokázanou) návštevou, sa k oslavám pripája len veľmi pomaličky. Opera SND pripravuje premiéru Figarovej svadby na jún, na rovnaký čas plánujú komickú operu Záhradníčka z lásky v banskobystrickej Štátnej opere, košické divadlo uvedie v októbri Čarovnú flautu. Slovenská filharmónia v rámci Mozartovho týždňa 2006 venovala skladateľovi štvrtkový a piatkový abonentný koncert.
Dramaturgii slúži ku cti, že príspevok k oslavám neodbila populárnym Requiem, ktoré má vypredanú sálu bez ohľadu na obsadenie. Program budil i záujem fajnšmekrov, pretože popri populárnom husľovom Koncerte G dur zazneli dva bonbóniky - brilantná predohra k málo hranej opere Divadelný riaditeľ a najmä na Slovensku neznámy Thamos, kráľ egyptský, skomponovaný ako hudba k dávno zabudnutej divadelnej hre.
Orchester i zbor zneli bez zjavných kazov, v sólistickom obsadení však nedostali rovnocenných partnerov. Mladý poslucháč brnianskej Janáčkovej akadémie Milan Paľa je určite talentovaný huslista, no väčšinou pôsobil viac ako súčasť orchestra, než ako charizmatický sólista. Navyše, stredná pomalá časť koncertu (hoci pod taktovkou renomovaného rakúskeho dirigenta Theodora Guschlbauera) veľmi skoro stratila vnútorné napätie.
Thamos je skomponovaný ako inštrumentálne čísla a zbory so sopránovým, altovým, tenorovým, basovým sólom a s postavou veľkňaza Sethosa. Nepochopiteľné bolo preto situovanie štyroch zborových postáv do sólových pozícií, zatiaľ čo Sethos ostal stáť hlboko vzadu pri zbore. Rozmiestnenie negovalo hudobný vrchol diela, nehovoriac o tom, že ani priebojný hlas Gustáva Beláčka si s orchestrom pred sebou akusticky nemohol poradiť.
Vo štvorici Henrietta Lednárová, Lýdia Drahošová, Emil Merheim a Stanislav Beňačka vyčnieval zvučný, ušľachtilo mäkký hlas sopranistky o dve triedy, čo vyrovnanosti výsledku taktiež neprospievalo. Škoda, že sympatický zámer tak neprekročil kvalitatívny priemer.
Autor: MICHAELA MOJŽIŠOVÁ(Autorka je hudobná publicistka)