FOTO
BRATISLAVA - Novým majiteľom nákladného železničného prepravcu Cargo Slovakia by sa malo stať zoskupenie Rail Cargo Austria a slovenská investičná skupina J&T Finance Group. Výberová komisia konzorcium v stredu odporučila ministrovi dopravy Pavlovi Prokopovičovi. Kedy budúceho vlastníka odsúhlasí vláda, zatiaľ jasné nie je.
Prokopovič včera verejnosť ubezpečoval, že privatizácia sa dotiahne do konca. Premiér Dzurinda však povedal, že ak budú predčasné parlamentné voľby v júni, žiadne privatizačné rozhodnutie na rokovanie vlády nezaradí. Bez súhlasu vlády sa predaj štátnej spoločnosti neuskutoční.
O víťazovi medzinárodnej súťaže rozhodla najmä ponúknutá cena. V hodnotení mala až 85-percentnú váhu. Spoločnosti Rail Cargo Austria a J&T podľa neoficiálnych informácií ponúkli za nákladné železnice najviac, a to 13,1 miliardy korún. Druhú najvyššiu ponuku, 12,4 miliardy, dalo zoskupenie Cargo Central Europe, v ktorom je okrem amerického Rail World Holdingu a európskej MID Europa Partners ďalšia domáca investičná firma Penta. Najmenej, 7,6 miliardy korún, za Cargo ponúklo konzorcium Carpathian Cargo zložené z maďarských železníc MÁV a slovenskej investičnej spoločnosti Slávia Capital Group.
Napriek počiatočnému veľkému záujmu záväzné ponuky podali posledný januárový deň iba tri konzorciá investorov. Ani jedna z nepodmienených ponúk nedosiahla výnos 15 až 20 miliárd korún, ktorý pôvodne odhadoval Prokopovič. Cez spodnú hranicu sa dostala len podmienená ponuka konzorcia Cargo Central Europe, ktoré by za firmu dalo 16,7 miliardy korún, keby sa znížili poplatky za používanie železničnej trate, ktoré železniční dopravcovia a prepravcovia platia štátnym Železniciam SR.
Privatizácia Carga, o ktoré súťažili tri veľké domáce investičné skupiny, nabrala na obrátkach po páde vládnej koalície. Komisia vybrala víťaza tendra deň po tom, ako traja ministri za KDH a predseda parlamentu podali prezidentovi demisiu. Hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška, ktorý v utorok nevedel povedať, či bude privatizácia pokračovať, včera výber investora komentoval: "Rozhodnutie komisie sme očakávali začiatkom tohto týždňa."
Výberové kritériá
Cena 85 bodov Účasť súkromného investora 5 bodov Schopnosť zabezpečiť zvýšenie prepráv 5 bodov Schopnosť urobiť úspešnú reštrukturalizáciu 3 body Schopnosť uspieť na otvorenom (liberalizovanom) trhu 2 body Spolu 100 bodov Zdroj: Pravda
Reakcie účastníkov súťaže
Za Carpatian Cargo Peter Benčúrik zo Slavia Capital: "Rešpektujeme rozhodnutie privatizačnej komisie". Za Cargo Central Europe, Andrea Straková z Penty: "O rozhodnutí privatizačnej komisie sme sa dozvedeli z médií. O našom ďalšom postupe budeme médiá a verejnosť informovať až po obdržaní oficiálneho stanoviska zo strany privatizačnej komisie". Zástupcov víťazného konzorcia, v ktorom je Rail Cargo Austria a investičná skupina J&T, sa denníku SME nepodarilo do uzávierky zastihnúť. Autor: dc, ik