BRATISLAVA - Vo štvrtok večer odvysielala Slovenská televízia ďalšie pokračovanie diskusnej relácie Pre a proti, tentoraz na tému umelcov "búriacich" sa proti ministrovi kultúry Františkovi Tóthovi. Na strane "Za" bol okrem samotného ministra aj riaditeľ Štátneho komorného orchestra v Žiline Jozef Búda a novinár píšuci pre časopis .týždeň Lukáš Krivošík. Ich oponentmi boli Martin Porubjak, scenárista Nikita Slovák a výtvarník Fero Guldan.
Jozef Búda delil signatárov na niekoľko skupín. "Sú tam umelci, ktorí bojujú za ich konkrétnu organizáciu. Žiaľ, sa tam pohybuje niekoľko takých, čo sú vždy proti všetkému," povedal. Konkrétne sa zmienil o "dvoch dirigentoch, ktorých nikto nikdy nevidel dirigovať, ale zato sú v každej petícii na vrchných miestach". Podľa neho revoluční umelci nedokážu vyjsť z "tieňa Bratislavy". Zdôraznil, že kultúra by sa mala rozvíjať nielen v Bratislave a SND. Ministra chválil aj za to, že už na začiatku roka určil organizáciám rozpočty. To je však pravda len čiastočne. Ministerstvo síce tvrdí, že všetky kontrakty sú odsúhlasené, pri ich prerokúvaní sa však vyskytli viaceré problémy a doteraz nie sú mnohé z nich podpísané, hoci sa tak malo stať najneskôr do 31. januára.
Tóth vysvetľoval svoj ústupok voči správcovskej spoločnosti SND tým, že samotná vláda zmenila svoje stanovisko. "Ešte ide o to, aby zmenila ministra a bude to v poriadku," reagoval Martin Porubjak.
Minister sa bránil útokom: "Nerozumiete a kritizujete. Ja som sa nikdy nevyjadroval k vašej dramatickej práci, nemali by ste sa vyjadrovať k manažovaniu rezortu."
Výtvarník Fero Guldan si myslí, že keby mal minister rád kultúru a svoju krajinu, bolo by to cítiť a nebol by tento konflikt. "Búrame, čo sme nepostavili, to je celé," zhrnul.
Podľa Lukáša Krivošíka, ktorý je aj šéfredaktorom www.prave-spektrum.sk, umelci konajú ako ekonomická záujmová skupina. "Vy ste permanentne proti každému ministrovi a proti všetkému," obvinil Martina Porubjaka, s ktorým sa zhodli jedine na tom, že by sa mohlo zrušiť celé ministerstvo kultúry a jeho budova by sa mohla predať. "Pán minister rád predáva budovy," ironizoval Porubjak.
Krivošík prezentoval názor, že štát nemá financovať a riadiť kultúru. "Prečo by sa mal nejaký robotník z východného Slovenska skladať na niečo také ako opera? Vráťme peniaze ľudom, znížme dane. Odmietam, aby štát pod hrozbou basy vyberal peniaze od občanov na veci, o ktoré nemajú záujem," tvrdil. "Takého argumenty hovoria za seba, škoda debatovať," reagoval Porubjak. Krivošíkovi pripomenul, že kedysi síce financovala umenie šľachta i cirkev, ale tiež sa na to zbierali ľudia na daniach.
Krivošík argumentoval aj tým, že proti ministrovi Tóthovi sa nepostavili všetci umelci. "Prečo neprotestuje Kirscherová, Blaho Uhlár, Lasica?"
Svoju koncepciu kultúrnej politiky ilustroval minister Tóth aj na svojom postoji k Slovenskej televízii: "Robí si to, čo uzná za vhodné, a to čo diváci sledujú. Keby diváci sledovali inscenácie, určite by ich vysielala."
Porubjak obhajoval právo kritizovať vládu, bez ohľadu na to, či takýto tlak zneužije alebo nezneužije aj opozícia. "Potom by som nemohol nič kritizovať! Vláda by mala mať zodpovednosť práve voči svojim voličom," myslí si.
Minister neustále zdôrazňoval údajne neúmerné požiadavky umelcov. "Pred voľbami chcú viac a viac, po voľbách budú chcieť ešte viac, stále viac a viac," hrozil občanom. V diskusii tvrdil aj to, že podmienku zachovania divadelného účelu DPOH nevložil do ponuky na predaj až dostatočne, hoci sa objavila až v druhom výberovom konaní po tom, čo bol zaregistrovaný návrh na vyhlásenie divadla za kultúrnu pamiatku.
"To ste si len zle prečítali, pán Porubjak," bránil sa nepravdivo.
Podľa Tótha je súčasná kríza len "maličkou epizódkou" a emócie opadnú. "Ideme ďalej, budeme sa venovať dôležitým problémom," vyjadril sa na záver. Minister chce ešte stihnúť rozdať kultúrne poukazy aj dôchodcom.
Diváci v štúdiu sa výraznou väčšinou priklonili na stranu tých, ktorí bojovali "proti" súčasnému ministrovi.
Povedali po relácii
Anton Popovič, iniciátor výzvy na odstúpenie ministra: "Lukáš Krivošík reprezentuje vulgárne chápaný liberalizmus. Tento človek je produktom 16 rokov nekultúry. V kultúre neplatí ponuka dopyt, hoci je samozrejmé, že kultúrne organizácie majú mať čo najväčší dosah na svojich divákov. Pán minister Tóth sám vyrába konflikt medzi Bratislavou a Slovenskom."
JOZEF ŠEBO, manažér Jany Kirschner: "Nás nikto nekontaktoval, či sa k výzve vyjadríme. Dianie okolo ministerstva kultúry Jana Kirschner nesleduje: Jana ani nevie, kde je ministerstvo kultúry. Ona žije v úplne inom leveli, populárnou hudbou sa ministerstvo kultúry v živote nezaoberalo. Ten novinár to však trochu prehnal. Sú oblasti kultúry, ktoré určite potrebujú peniaze, komorný orchester nemôže ísť koncertovať do športovej haly."
BLAHO UHLÁR, divadelný režisér : "Minister Tóth je najkompetentnejší minister kultúry od prevratu. Šľachta, ktorú tu zaviedol komunizmus a ktorou nepochybne predstavitelia SND sú, zažila až v roku 2006 to, čo celá spoločnosť musela zažiť ešte v roku 1989." (zu)