Ako Železniciam SR (ŽSR), tak Železničnej spoločnosti Slovensko zodpovednej za osobnú dopravu nejaké dlhy zostanú. Celkový súčet dlhov ŽSR a Železničnej spoločnosti Slovensko sa totiž blíži 40 miliardám korún, zatiaľ čo z predaja nákladného Carga štát očakáva 15 až 20 miliárd, teda prinajlepšom polovicu.
"S úplným oddlžením nepočítame. Skôr je prioritnejšie vyškrtanie úverov stratovej osobnej dopravy," hovorí štátny tajomník ministerstva dopravy Ján Kotuľa. Osobná doprava, Železničná spoločnosť Slovensko má dnes dlhy za viac ako 4,5 miliardy korún.
Ak by štát získal celých 20 miliárd, na oddlženie ŽSR by tak zostalo ešte 15,5 miliardy. Táto firma, ktorá bola v minulosti zaťažená netransparentným hospodárením a peniaze jej dlhoval aj samotný štát, dnes ešte eviduje celkovú "sekeru" 34,1 miliardy korún.
Hovorkyňa spoločnosti Nela Blašková predpokladá, že sa oddlžovanie dotkne predovšetkým pôžičiek, za ktoré sa v minulosti zaručil štát. Predtým, ako minister financií Ivan Mikloš poskytovanie takýchto štátnych záruk zrušil, veľká časť garantovaných dlhov ŽSR prešla do štátneho dlhu. V pôžičkách železníc však stále zostali takéto úvery za takmer 21,7 miliardy.
Hoci Železničná spoločnosť Slovensko po predaji Carga počíta s úplným vyškrtaním svojho 4,5-miliardového dlhu, zadlžovať sa neprestáva. Štátny tajomník Ján Kotuľa však hovorí: firma sa ani zďaleka nezadlžuje tak divoko ako v minulosti.
Hovorca spoločnosti Miloš Čikovský pripustil, že firma vlani čerpala pôžičky za 690 miliónov korún. "Veľká časť úverov ide na prevádzku osobnej dopravy, ale investovali sme aj do Tatranských elektrických železníc," dodal.
V rezorte dopravy dnes nie je nikto, kto by hodnotil, či si pôžičky berú oprávnene. O menších úveroch podľa hovorcu ministerstva dopravy Tomáša Šarlušku rozhodujú manažéri železničných firiem, väčšie musí ako akcionár schváliť minister dopravy.
Znamená to, že Železničná spoločnosť Slovensko sa zrejme bude zadlžovať aj potom, ako ju štát zbaví dlhov. "Osobná doprava nie je bez dlhov nikde vo svete," uzatvára Čikovský. Bez záväzkov nie sú ani železnice v bohatých krajinách, ako je Izrael či Kuvajt, kde je železničná sieť veľmi riedka. (dj)