Agentúry ponúkajú už aj ľudí

BRATISLAVA - Firmy sa v personálnych záležitostiach čoraz viac spoliehajú na dodávateľov. Takzvaným personálnym agentúram prenechávajú nielen výber, ale často aj zamestnávanie pracovníkov. Z roka na rok pribúda ľudí, ktorí uzatvárajú pracovnú zmluvu ...

BRATISLAVA - Firmy sa v personálnych záležitostiach čoraz viac spoliehajú na dodávateľov. Takzvaným personálnym agentúram prenechávajú nielen výber, ale často aj zamestnávanie pracovníkov. Z roka na rok pribúda ľudí, ktorí uzatvárajú pracovnú zmluvu s agentúrou dočasného zamestnania, namiesto výrobného podniku. Ten si zamestnancov potom od agentúry prenajme.

Takto zamestnaní ľudia dostávajú peniaze od agentúry, s ktorou majú uzavretú klasickú pracovnú zmluvu. Za akých podmienok pracujú vrátane platu, závisí od ich zmluvy. Hoci sa ich napríklad sociálny program firmy, ktorá si ich prenajíma, netýka, vzťahujú sa na nich všetky ustanovenia Zákonníka práce. Znamená to, že keď fabrika, skončí výrobu, dostanú dvojmesačnú výpovednú lehotu, ak nie sú v zmluve s agentúrou dohodnutí inak. Samotné agentúry dočasného zamestnávania inkasujú peniaze za svoje služby od podnikov. Časť príjmu si nechajú, zvyšok vyplatia prenajímaným pracovníkom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Reakcia na sezónne výkyvy

Personálny lízing, teda prenajímanie pracovníkov, najviac využívajú výrobné podniky. Bratislavský závod nemeckého Volkswagenu takto získava lacných robotníkov pracujúcich na páse už desať rokov. "V rámci slovenského Volkswagenu je to niekoľko stoviek pracovníkov," povedala Silvia Nosálová z komunikačného odboru automobilky.

Úspora nákladov z personálneho lízingu má podľa Nosálovej pre bratislavský závod nemeckej automobilky len druhotný efekt. Prenájom ľudí pomáha firme lepšie kontrolovať sezónne kolísanie výroby v automobilovom priemysle. "Pomocou najatých ľudí Volkswagen zabezpečuje dýchanie firmy a pružné reagovanie na požiadavky trhu," povedala.

Väčšinu z prenajatých ľudí automobilka umiestňuje po krátkej inštruktáži do výroby. Pri páse sa zamestnajú aj nekvalifikovaní ľudia, ktorí by prácu zohnali len ťažko. "Som žobrák. Teraz chodím robiť cez agentúru do Volkswagenu," povedal istý muž na ulici v Bratislave, pýtajúc si od redaktora SME cigaretu.

SkryťVypnúť reklamu

Niektorí z takýchto robotníkov sa môžu chytiť a nakoniec sa v závode riadne zamestnať. "Súčasťou personálneho lízingu je aj možnosť zobrať ľudí do trvalého pracovného pomeru," priblížila systém Nosálová.

Firmy si takto zabezpečujú pri perspektívnych ľuďoch bližší vzťah pracovníkov k podniku.

Nielen robotníci

Hoci medzi lízovanými pracovníkmi sú robotníci, automobilka najíma ľudí aj na úradnícke posty. "Pracovníci najatí cez personálny lízing pracujú aj na nevýrobných pozíciách," povedala Nosálová.

Trend prenajímania manažérov alebo ľudí v nevýrobnej sfére potvrdzujú aj samotné agentúry. Tie pracujú ako hľadači ľudí nielen pre slovenské podniky. Manpower a Lugera & Maklér získavajú odborníkov aj pre zahraničné spoločnosti. "V Európe sú najžiadanejší odborníci z IT biznisu," povedala vedúca slovenskej pobočky francúzskej firmy Manpower Terézia Weinerová.

SkryťVypnúť reklamu

Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny eviduje vyše dvesto agentúr dočasného zamestnávania. Väčšinou ide o firmy, ale personálny lesing niekedy poskytujú aj fyzické osoby. Volkswagen využíva oba druhy sprostredkovateľov. Pracujú preň aj ľudia z regiónov s vysokou nezamestnanosťou, aká je napríklad v Bardejove.

Ľudia z personálnych agentúr sú presvedčení, že na prenajímanie pracovných síl bude prechádzať čoraz viac firiem. "Počet spoločností, ktoré si časť zamestnancov prenajímajú, sa zväčšuje," hovorí Weinerová. Rastúci trend potvrdzuje aj konzultantka ďalšej personálnej firmy Lugera & Maklér Katarína Iskrová.

Priestor na trhu je veľký. Podľa údajov ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny je na úradoch práce prihlásených takmer tristotisíc ľudí, ktorí môžu okamžite nastúpiť do zamestnania.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 537
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 220
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 703
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 936
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 953
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 907
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 815
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 463
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu