Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Nemecko chce mýto pre autá

Spoplatnenie pre osobné autá rozhorčilo autokluby, mýto ale podporujú kresťanskí demokrati Politické diskusie o tom, či a kedy je nutné diaľničným mýtom zaťažiť aj osobné autá, sa v Nemecku priostrujú. Denník Die Welt v polovici januára priniesol výrok

Pri takýchto automatoch na výber mýta v Nemecku už možno nebudú zastavovať len kamióny a nákladné vozidlá, ale aj osobné autá. FOTO - TASR

Spoplatnenie pre osobné autá rozhorčilo autokluby, mýto ale podporujú kresťanskí demokrati Politické diskusie o tom, či a kedy je nutné diaľničným mýtom zaťažiť aj osobné autá, sa v Nemecku priostrujú. Denník Die Welt v polovici januára priniesol výrok kresťansko-sociálneho ministra hospodárstva Michaela Glosa, že technika je schopná presne zachytiť nákladné vozidlá a v prípade potreby môže fungovať aj pri spoplatňovaní osobných áut. Dodal však, že s mýtom pre osobné automobily treba "ešte trochu počkať".

Politické alternatívy

Vládny splnomocnenec pre turistiku Ernst Hinsken v denníku Berliner Zeitung vyhlásil, že sa zasadzuje za ročnú nálepku za 100 eur, ak chce niekto používať nemecké diaľnice. Ako kompenzáciu navrhol znížiť o desať eurocentov na liter benzínu či nafty takzvanú "ekologickú daň". Tú musí zaplatiť každý vodič pri tankovaní pohonných hmôt na nemeckých benzínových staniciach. Hinsken v tejto súvislosti poukázal na takzvaný "tankovací turizmus", keď Nemci z prihraničných oblastí radšej chodia tankovať do Českej republiky či Rakúska, kde nakúpia lacnejšie. Nemeckému rozpočtu tak unikajú dane za približne 3,5 miliardy eur.

Šéf spolkovej poslaneckej frakcie Kresťansko-demokratickej únie Volker Kauder bol kategorickejší. Pre denník Reutlinger General-Anzeiger povedal, že nový mýtny systém sa bude v budúcnosti používať nielen pre nákladné, ale aj pre osobné automobily, lebo umožňuje vyberanie mýta presne podľa počtu odjazdených kilometrov. Zdôraznil však, že to asi nebude počas tohto volebného obdobia. V súčasnosti totiž ešte neexistujú technické predpoklady na elektronické vyberanie mýta pre osobné automobily.

Vyhlásenia Glosa, Hinskena a Kaudera narazili na odpor sociálno-demokratického ministra dopravy Wolfganga Tiefenseeho. Ten rezolútne podčiarkol, že ide o diskusiu o preludoch, ktorá nemá žiadne reálne opodstatnenie. Vyzdvihol, že nemeckí šoféri už platia dosť peňazí z vlastného vrecka za diaľničnú sieť prostredníctvom dane z pohonných hmôt a dane z motorového vozidla a nesmú sa ešte viac finančne zaťažovať. Proti vyberaniu mýta či ročnej diaľničnej nálepke sa rázne vyslovili všetky nemecké autokluby.

Aj malé nákladné autá

Podľa internetového denníka Spiegel Online prebieha na pozadí debaty o mýte pre osobné automobily diskusia o rozšírení okruhu platiteľov elektronického mýta pre nákladné automobily. Pred časom totiž vznikla na európskej úrovni dohoda, že národné štáty môžu vyberať mýto pre nákladné automobily už od 3,5 tony. V Nemecku je hranicou pre nákladnú dopravu 12 ton. Podľa predstaviteľa SPD v Európskom parlamente Ulricha Stockmanna by mala nemecká vláda začať uvažovať o zavedení elektronického mýta aj pre nákladné automobily od 3,5 tony. Spolkové ministerstvo dopravy vyhlásilo, že Nemecko zostane pri súčasnej 12-tonovej hranici.

Vozidlá od 3,5 tony budú pravdepodobne spoplatnené aj na Slovensku. Prispeje k tomu elektronický mýtny systém, ktorý by mal byť v prevádzke tento alebo najneskôr na budúci rok. Podľa predbežného návrhu budú dopravcovia platiť nielen za využitie 350-kilometrovej diaľničnej siete, ale aj za cesty prvej triedy a cesty pre motorové vozidlá.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Zelená Bratislava
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  3. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  4. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  5. Bezbariérové vozidlo
  6. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 533
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 697
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 504
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 217
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 181
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 459
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 494
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 372
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 275
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 035
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu