Nemecko chce mýto pre autá

Spoplatnenie pre osobné autá rozhorčilo autokluby, mýto ale podporujú kresťanskí demokrati Politické diskusie o tom, či a kedy je nutné diaľničným mýtom zaťažiť aj osobné autá, sa v Nemecku priostrujú. Denník Die Welt v polovici januára priniesol výrok

Pri takýchto automatoch na výber mýta v Nemecku už možno nebudú zastavovať len kamióny a nákladné vozidlá, ale aj osobné autá. FOTO - TASR

Spoplatnenie pre osobné autá rozhorčilo autokluby, mýto ale podporujú kresťanskí demokrati Politické diskusie o tom, či a kedy je nutné diaľničným mýtom zaťažiť aj osobné autá, sa v Nemecku priostrujú. Denník Die Welt v polovici januára priniesol výrok kresťansko-sociálneho ministra hospodárstva Michaela Glosa, že technika je schopná presne zachytiť nákladné vozidlá a v prípade potreby môže fungovať aj pri spoplatňovaní osobných áut. Dodal však, že s mýtom pre osobné automobily treba "ešte trochu počkať".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Politické alternatívy

Vládny splnomocnenec pre turistiku Ernst Hinsken v denníku Berliner Zeitung vyhlásil, že sa zasadzuje za ročnú nálepku za 100 eur, ak chce niekto používať nemecké diaľnice. Ako kompenzáciu navrhol znížiť o desať eurocentov na liter benzínu či nafty takzvanú "ekologickú daň". Tú musí zaplatiť každý vodič pri tankovaní pohonných hmôt na nemeckých benzínových staniciach. Hinsken v tejto súvislosti poukázal na takzvaný "tankovací turizmus", keď Nemci z prihraničných oblastí radšej chodia tankovať do Českej republiky či Rakúska, kde nakúpia lacnejšie. Nemeckému rozpočtu tak unikajú dane za približne 3,5 miliardy eur.

Šéf spolkovej poslaneckej frakcie Kresťansko-demokratickej únie Volker Kauder bol kategorickejší. Pre denník Reutlinger General-Anzeiger povedal, že nový mýtny systém sa bude v budúcnosti používať nielen pre nákladné, ale aj pre osobné automobily, lebo umožňuje vyberanie mýta presne podľa počtu odjazdených kilometrov. Zdôraznil však, že to asi nebude počas tohto volebného obdobia. V súčasnosti totiž ešte neexistujú technické predpoklady na elektronické vyberanie mýta pre osobné automobily.

SkryťVypnúť reklamu

Vyhlásenia Glosa, Hinskena a Kaudera narazili na odpor sociálno-demokratického ministra dopravy Wolfganga Tiefenseeho. Ten rezolútne podčiarkol, že ide o diskusiu o preludoch, ktorá nemá žiadne reálne opodstatnenie. Vyzdvihol, že nemeckí šoféri už platia dosť peňazí z vlastného vrecka za diaľničnú sieť prostredníctvom dane z pohonných hmôt a dane z motorového vozidla a nesmú sa ešte viac finančne zaťažovať. Proti vyberaniu mýta či ročnej diaľničnej nálepke sa rázne vyslovili všetky nemecké autokluby.

Aj malé nákladné autá

Podľa internetového denníka Spiegel Online prebieha na pozadí debaty o mýte pre osobné automobily diskusia o rozšírení okruhu platiteľov elektronického mýta pre nákladné automobily. Pred časom totiž vznikla na európskej úrovni dohoda, že národné štáty môžu vyberať mýto pre nákladné automobily už od 3,5 tony. V Nemecku je hranicou pre nákladnú dopravu 12 ton. Podľa predstaviteľa SPD v Európskom parlamente Ulricha Stockmanna by mala nemecká vláda začať uvažovať o zavedení elektronického mýta aj pre nákladné automobily od 3,5 tony. Spolkové ministerstvo dopravy vyhlásilo, že Nemecko zostane pri súčasnej 12-tonovej hranici.

SkryťVypnúť reklamu

Vozidlá od 3,5 tony budú pravdepodobne spoplatnené aj na Slovensku. Prispeje k tomu elektronický mýtny systém, ktorý by mal byť v prevádzke tento alebo najneskôr na budúci rok. Podľa predbežného návrhu budú dopravcovia platiť nielen za využitie 350-kilometrovej diaľničnej siete, ale aj za cesty prvej triedy a cesty pre motorové vozidlá.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 541
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 232
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 704
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 983
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 009
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 950
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 822
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 453
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu