že si ho vybral taký slávny filmár. "Úplne mi to došlo, keď som sa uvidel v titulkoch - kruci, tak ja som vo filme Stevena Spielberga! Zdalo sa mi to smiešne," rozpovedal sa Kassovitz o svojom zážitku v rozhovore pre francúzsky časopis Studio.
Spielberga dovtedy nikdy nestretol, len raz mal možnosť prihovoriť sa mu medzi dvomi dverami. Keď mu potom z Ameriky zavolali, počul: "Nemôžeme vám zatiaľ povedať nič, ani či to robí Spielberg, alebo nerobí, ale musíte prísť na casting."
Kassovitz priletel, režisér mu venoval štvrť hodiny a potom o projekte dlho nepočul. Práce sa trochu zastavili, Spielberg práve nakrúcal Vojnu svetov (v našich kinách bola minulý rok v lete). Pri druhom telefonáte si už Kassovitz vydrankal scenár: "Doletela za mnou nejaká mladá žena z Anglicka s tristostranovým scenárom. Štyri hodiny som ho čítal... a zistil som, že posledných päť strán chýba. To mi nemôžete urobiť, povedal som. Odpovedala, že ľutuje, vzala scenár späť do tašky a odišla."
Všetci herci dostali scenár týždeň pred nakrúcaním a režiséra videli až v deň, keď začali. Výrobný štáb však na filme robil už rok pred tým, takže práca šla veľmi rýchlo. To, že Spielberg hercov dopredu vidieť nepotreboval, znamenalo, že im dôveruje. "Ako prvý sme nakrútili záber, v ktorom vybuchne hotel. Ja som sedel spolu s Hannsom Zischlerom v aute a mali sme prechádzať pomedzi trosky. Kamera nás snímala zozadu. Spielberg ten záber napokon nepoužil, lebo výbuch narobil pekné svinstvo a nič nebolo vidieť. Ale vtedy som sa pýtal: Čo by urobil, keby nám to na prvý raz nevyšlo? Znovu by sa postavili dekorácie?" spomína Kassovitz.
Na Spielbergovi pri nakrúcaní ocenil ľudský prístup, profesionalitu a inteligenciu, páčil sa mu aj jeho pohľad na tému - aj on sám je vraj prívržencom toho, že sa vo filme pozmení realita, aby mohol ožiť príbeh. V podstate s ním súhlasí aj izraelský režisér Amos Gitai. Ten francúzskym novinárom povedal: "Nemyslím si, že filmár ako Spielberg nemá právo rozprávať o Strednom východe. Ľudia by mali prichádzať s vlastnými interpretáciami. Hneď ako taký film vyjde, vytvára sa nepriamy dialóg s Izraelom. Na rozdiel od európskeho filmu, americkí tvorcovia neváhajú vytvoriť dialóg medzi realitou a fikciou."
Autor: kk