Finančné skupiny už súperia aj o železnice

BRATISLAVA - Do poslednej veľkej privatizácie tejto vlády idú v troch konzorciách tri slovenské finančné skupiny: Penta, J&T a Slávia Capital. Včera dali konzorciá záväzné ponuky ...

BRATISLAVA - Do poslednej veľkej privatizácie tejto vlády idú v troch konzorciách tri slovenské finančné skupiny: Penta, J&T a Slávia Capital. Včera dali konzorciá záväzné ponuky na kúpu nákladného prepravcu Železničná spoločnosť Cargo Slovakia.

Nákladné Cargo má veľký majetok. Okrem asi 800 lokomotív a 16-tisíc nákladných vozňov má aj rušňové depá a pozemky v mestách. Práve na nich môžu investori postaviť napríklad hotely či biznis centrá.

Finančné skupiny Penta a J&T len prednedávnom súperili o letiská, zvíťazila Penta s konzorciom TwoOne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vláda podľa všetkého stihne Cargo sprivatizovať ešte pred 31. marcom, po ktorom sa už podľa dohody koaličnej rady v tomto volebnom období privatizovať nebude. "Keď vychádzame zo skúseností pri privatizácii letísk v Bratislave a Košiciach, tak to stihneme," povedal hovorca ministra dopravy Tomáš Šarluška.

Ministerstvo odhaduje, že predajom Carga získa pre štátny rozpočet 15 až 20 miliárd korún. Tie by mali byť použité na oddlženie ostatných železničných podnikov, teda správcu trate Železnice SR a osobného dopravcu - Železničnú spoločnosť Slovensko. Ani to však nebude stačiť, lebo dlhy sú vyššie ako očakávaná suma.

Železničná spoločnosť Cargo vznikla rozdelením Železničnej spoločnosti k 1. januáru 2005 a jej hlavnou činnosťou je nákladná preprava. Venuje sa však aj servisu vozňov pre osobnú dopravu. Jej jediným akcionárom je ministerstvo dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Hoci bolo Cargo po prvých deviatich mesiacoch minulého roka v strate asi 170 miliónov, patrí medzi ziskové štátne firmy. V roku 2004 totiž vykázala zisk okolo 400 miliónov a aj v roku 2005 sa dá očakávať, že neskončí v strate.

Opozícia, najmä strana Smer, práve preto predaj celých 100 percent odmieta a zdôrazňuje, že popri majetku zdedí nový vlastník Carga aj dominantnú pozíciu na čoskoro otvorenom železničnom trhu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 541
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 232
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 704
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 983
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 009
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 950
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 822
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 453
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu