BRATISLAVA - Do poslednej veľkej privatizácie tejto vlády idú v troch konzorciách tri slovenské finančné skupiny: Penta, J&T a Slávia Capital. Včera dali konzorciá záväzné ponuky na kúpu nákladného prepravcu Železničná spoločnosť Cargo Slovakia.
Nákladné Cargo má veľký majetok. Okrem asi 800 lokomotív a 16-tisíc nákladných vozňov má aj rušňové depá a pozemky v mestách. Práve na nich môžu investori postaviť napríklad hotely či biznis centrá.
Finančné skupiny Penta a J&T len prednedávnom súperili o letiská, zvíťazila Penta s konzorciom TwoOne.
Vláda podľa všetkého stihne Cargo sprivatizovať ešte pred 31. marcom, po ktorom sa už podľa dohody koaličnej rady v tomto volebnom období privatizovať nebude. "Keď vychádzame zo skúseností pri privatizácii letísk v Bratislave a Košiciach, tak to stihneme," povedal hovorca ministra dopravy Tomáš Šarluška.
Ministerstvo odhaduje, že predajom Carga získa pre štátny rozpočet 15 až 20 miliárd korún. Tie by mali byť použité na oddlženie ostatných železničných podnikov, teda správcu trate Železnice SR a osobného dopravcu - Železničnú spoločnosť Slovensko. Ani to však nebude stačiť, lebo dlhy sú vyššie ako očakávaná suma.
Železničná spoločnosť Cargo vznikla rozdelením Železničnej spoločnosti k 1. januáru 2005 a jej hlavnou činnosťou je nákladná preprava. Venuje sa však aj servisu vozňov pre osobnú dopravu. Jej jediným akcionárom je ministerstvo dopravy.
Hoci bolo Cargo po prvých deviatich mesiacoch minulého roka v strate asi 170 miliónov, patrí medzi ziskové štátne firmy. V roku 2004 totiž vykázala zisk okolo 400 miliónov a aj v roku 2005 sa dá očakávať, že neskončí v strate.
Opozícia, najmä strana Smer, práve preto predaj celých 100 percent odmieta a zdôrazňuje, že popri majetku zdedí nový vlastník Carga aj dominantnú pozíciu na čoskoro otvorenom železničnom trhu.