Štát by mohol podľa odhadov ministra dopravy Pavla Prokopoviča získať z predaja Carga 15 až 20 miliárd korún. Aktíva spoločnosti, teda jej majetok, pohľadávky a duševná hodnota firmy, tvoria podľa hovorcu železníc Miloša Čikovského spolu 21,7 miliardy korún. Podľa zdroja blízkeho železnici sa však vedenie rezortu obáva, či budú jeho odhady naplnené. "Ministerstvo dopravy chce zvýšiť trhovú cenu Carga umelým znížením sumy, ktorú bude platiť štátu za dopravnú cestu," povedal pre SME zdroj blízky ŽSR, ktorý nechcel byť menovaný. Privátne Cargo takto ušetrí 1,2 miliardy korún ročne. Túto sumu má zaplatiť štátna Železničná spoločnosť, ktorá prevádzkuje osobnú dopravu. Podľa zdroja ide o politické rozhodnutie ministerstva, ktoré padlo zhruba dva mesiace pred termínom na podávanie ponúk.
Cena za dopravnú cestu, ktorá predstavuje dohromady zhruba 11,4 miliardy korún ročne pre obe dopravné spoločnosti, je podľa hovorcu rezortu dopravy Šarlušku druhá najvyššia v Európe. "Zníženie poplatkov za dopravnú cestu je dlhodobým zámerom ministerstva a toto rozhodnutie nebolo robené pre privatizáciu Carga," povedal. Zároveň však pripustil, že zníženie ceny za dopravnú cestu ovplyvnilo cenu akcií.
Presunom časti poplatku za dopravnú cestu sa teda zvýši strata osobnej dopravy. Tá je navyše štátom trvalo dotovaná, pretože robí výkony vo verejnom záujme. Keďže štát bude musieť doplácať na osobnú dopravu viac, regulátor sa bude zrejme snažiť znížiť cenu za použitie koľají čo najskôr.
Výpočet ceny za dopravnú cestu robila doteraz spoločnosť ŽSR, ktorá je správcom koľají, pričom do ceny mohla započítavať len ekonomicky oprávnené náklady. Od 1. januára regulácia, a teda aj určovanie cenového stropu spadá pod novovzniknutý Úrad pre reguláciu železničnej dopravy. Jeho úlohou je tiež určovanie maximálnych cien v osobnej doprave. (ik)