BRATISLAVA - Už od pádu vojenského An-24 sa diskutuje o tom, či je toto lietadlo vyrobené v roku 1969 bezpečné. Spolu bolo vyrobených 1100 lietadiel tohto typu a z tohto množstva pri rôznych incidentoch vrátane únosov došlo ku 129 vážnym nehodám s 1723 obeťami.
Tieto čísla zahŕňajú všetky nehody, od civilných po vojenské. Sovietska armáda tento stroj používala aj počas vojny v Afganistane v 80. rokoch.
Experti nášho ministerstvo obrany tvrdia, že štatisticky je na tom ruský Antonov lepšie ako americký Lochkeed C-130 Hercules, ktorý je väčší a USA ho hojne používali vo Vietname či v Iraku. Vyše 2200 Herculesov má od 50. rokov na konte 281 tragických nehôd, pri ktorých bolo 3037 obetí.
V parametroch sa antonovu približuje dopravný Fokker F-27, ktorého vyrobili 580 kusov. Pri 156 nehodách zomrelo 1463 ľudí. Ani tento údaj síce nič nehovorí o okolnostiach havárií, ale v pomere k počtu vyrobených kusov je počet obetí a nehôd v porovnaní s An-24 pomerne vysoký.
Najrozšírenejšie civilné dopravné lietadlo na svete, americký Boeing 737, má počet tragických incidentov za celú prevádzku spomedzi spomínaných typov najmenší, napriek tomu, že mu v počte vyrobených kusov nemôžu konkurovať. Boeingov bolo vo všetkých verziách postavených cez 6000. Pri ich nehodách zomrelo tri a pol tisíca pasažierov a členov posádok.
Okrem jedného An-24, ktorý nášmu letectvu ešte zostal, má armáda aj dva porovnateľné An-26. Pri haváriách tohto typu doteraz zomrelo necelých 1200 ľudí. Vyrobených bolo približne 1500 kusov. (rp)
Pozn.: Použité štatistické údaje pochádzajú z internetovej stránky http://aviation-safety.net/ .