Spoločnosti Tatra Air hrozí bankrot krátko po tom, ako začala spolu s ČSA financovať linku Sliač - Praha. FOTO - ČTK |
a zmeny. Dáva jej tým ešte šancu, aby dosiahla vyrovnané hospodárenie.
"Stretol som sa s predsedom predstavenstva Tatra Air Vladimírom Demčíkom a dal som pokyn na zvolanie valného zhromaždenia. Cieľom bude zmena orgánov spoločnosti a diskusia o tom, či spoločnosť pôjde do konkurzu," vyhlásil včera nový župan Milan Murgaš zo Smeru. Od bývalého straníckeho kolegu Demčíka chce, aby predložil marketingový a obchodný plán, ako sa Tatra Air dostane do roka k vyrovnanému hospodáreniu. "V opačnom prípade budem ako 90-percentný akcionár trvať na tom, aby spoločnosť išla do konkurzu," povedal župan. Samosprávny kraj podľa neho nemôže nenávratne dotovať Tatra Air."
Murgaš donedávna zastával názor, že zadlžený Tatra Air už mal dávno sám podať návrh na vyhlásenie konkurzu. Dnes trvá na tom, aby manažment firmy hrozbu odvrátil vlastnými silami. Regionálna samospráva za spoločnosť dlhy nezaplatí. Ich výška nie je pritom jasná. Podľa župana dosiahli 10 až 14 miliónov korún. Demčík, ktorý je vo funkcii niekoľko mesiacov, s týmto vyčíslením nesúhlasí.
Banskobystrická župa mala v spoločnosti Tatra Air pôvodne 37 percent, počas takmer troch rokov nakúpila ďalšie akcie firmy za viac ako 13 miliónov. Murgaš tvrdí, že pri väčšine strát stál funkcionár HZDS a vtedajší predseda predstavenstva Tatra Air Slavomír Kupčok.
Linka do Prahy je stratová. Straty si delia podľa zmluvy ČSA s Tatra Airom na polovicu. Aby sa linka dostala zo straty, muselo by vždy letieť aspoň 27 cestujúcich. V skutočnosti ich lietalo oveľa menej.
Na začiatku spustenia linky optimistické odhady hovorili, že spoločnosť už v tomto čase bude zisková.
DANIEL VRAŽDA