OTÁZKA: Naša továreň na automobilové súčiastky zamestnáva asi 2000 ľudí a je dlhodobo známa technickou a výrobnou dokonalosťou, ale oblasť marketingu pokrivkáva. Tu je môj problém: v súčasnosti máme produkt, ktorý je technicky dokonalý, ale zákazníci ho nekupujú. Dávajú prednosť inému, vyspelejšiemu riešeniu, ktoré ponúka náš konkurent. Aby sme ostali konkurencieschopní, musíme znížiť cenu, len nevieme ako. Naše náklady sú tak nízke, že presťahovanie výroby do Číny, Indie či ďalej do východnej Európy zrejme nemá zmysel. Navyše, máme najvhodnejšiu dostupnú výrobnú technológiu a naše odpisy strojných zariadení sú momentálne veľmi nízke. Čo nám poradíte?
Miroslav Miklin, Praha, Česká republika
Welchovci: "Hoci má vaša firma len 2000 ľudí, zdá sa, že trpí syndrómom veľkofirmitídy. Dochádza k nemu vtedy, keď sa manažéri uspokoja s predstavou, že ich firma podáva vrcholné výkony. Vytvoria tým atmosféru, v ktorej zavládne malý záujem o využívanie nápadov z vonkajších zdrojov na zlepšenie podnikania. Nazdávajú sa, že ich firma už všetko objavila. Keby náhodou niekto navrhol nový postup, zareagujú refrénom: To sme už skúšali.
Veľkofirmitída spolu so samoľúbosťou, byrokraciou a averziou voči riskovaniu je hrozná. Pozrime sa na možné lieky.
Naznačujete, že máte náklady pod takou kontrolou, že ich nemožno znížiť, dokonca ani presťahovaním výroby do Číny. Zároveň ste presvedčený, že máte najlepšiu dostupnú technológiu. Lenže týmto sa len ďalej vyhýbate hľadaniu alternatívy mimo zabehnutej normy. Celkovo sa teda zdá, že ste skutočne zahltený svojím problémom, čo vám bráni vidieť východisko.
Nám sa váš problém vidí celkom jednoduchý. Zdá sa, že vaša konkurencia skonštruovala lepšiu a lacnejšiu "pascu na myši" než vy a rýchlejšie ju dostala na trh. Riešenie sa nám tiež zdá jednoduché: prečo sa nevzdáte presvedčenia, že ste už vyskúšali všetko a neskúšate ďalej? Inovácia je to, o čo tu v zásade ide. Vaša firma sa musí zamerať na nájdenie nového výrobného procesu. Jeho výsledkom musí byť taký produkt, ktorý vytvorí ponuku takej hodnoty, akú trh veľmi túži kúpiť. Možno je to nový prístup, čo potrebujete, napríklad iný spôsob nákupu, alebo zmena komunikácie so zákazníkmi.
Možno vás pohne vpred nová technológia. Môžete ju vyvinúť alebo získať od inej firmy prostredníctvom licencie, fúzie či akvizície, ale len s otvorenou mysľou zistíte, že svet zlepšovania možností je obrovský.
Rovnako sa sústreďte na svoje podnikateľské okolie, či neexistuje vo vašej krajine firma, ktorá vie vyrábať súčiastky pre vaše produkty lacnejšie alebo dokonca samotné finálne produkty.
Vašou najväčšou výhodou môže byť paradoxne to, že nie ste veľkou firmou. Nemali by ste teda trpieť veľkofirmitídou! S 2000 zamestnancami by ste mali byť schopný rýchlo sa rozhýbať, vyvinúť a otestovať novú technológiu, alebo kúpiť inú spoločnosť so skvelou dodávateľskou službou. Treba zvážiť aj výmenu vedenia a získanie nových tvárí, ktoré prelomia jestvujúce stereotypy."
Jack Welch - je penzionovaný generálny riaditeľ spoločnosti General Electric. Vo firme strávil štyridsať rokov, z toho dvadsať vo vedúcej pozícii. Jeho riadiace inovácie z neho urobili najvplyvnejšieho generálneho riaditeľa svojich čias.
Suzy Welchová - je známa autorka, komentátorka a ekonomická novinárka. Spolu s manželom Jackom napísala bestseler Winning /Vyhrávať/. V súčasnosti prispieva do časopisu O Magazine a spolu s manželom píše články pre New York Times Syndicate. (r)
Autor: JACK & SUZIE WELCHOVCI