FOTO - AUTORKAAutorom reklamy je Filip Renč Presne pred rokom vyvolala reklama v Česku protesty židovskej obce a širokú verejnú debatu. Izraelský veľvyslanec Arthur Avnon osobne žiadal riaditeľa Mountfieldu, aby reklamu stiahol. Obával sa, že reklama posilní antisemitské predsudky v ľuďoch, ktorí sú nimi zaťažení. Po troch týždňoch spoločnosť reklamu stiahla. "Šot je stiahnutý okamžite v nadväznosti na zmluvy s televíznymi spoločnosťami," uvádzala v oficiálnom stanovisku spoločnosť. Reklamu nakrútil režisér Filip Renč, ktorému pre nevhodnosť v minulosti obmedzovali vysielať videoklip Lucie Bílej Láska je láska. |
Reklama spoločnosti Mountfield, ktorú v Česku pre pobúrenie židovskej obce stiahli, dorazila presne po roku na Slovensko. V reklame o zľavách na záhradnícky tovar vstupuje do obchodu český herec Zdeněk Izer, s ktorým sa pri kolese šťastia zvíta kreslený maskot obchodu Trávniček. "Aby som Trávnička veľmi nevyplašil," hovorí si Izer a vzápätí po prestrihu vyzerá ako typický žid: je v dlhom čiernom kabáte, klobúku, s fúzmi a bradou. Pri kolese šťastia si Izer vytočí dve zľavy a získava zadarmo aj motorovú pílu. Naoko sa tvári, že sa mu to zdá málo. "30 a 50 - dohromady 80 percent. Nič moc, čo poviete?" zrátava si získanú zľavu, mädliac si ruky a škodoradostne sa uškŕňajúc.
Reklama s "prefíkaným židom" je jedným zo série reklamných šotov spoločnosti Mountfield, ktoré sa v týchto dňoch objavujú na obrazovkách slovenských televízií.
"Je pre nás nepochopiteľné, že po tom, ako to bolo stiahnuté z vysielania v Česku, sa to rozhodli pustiť na Slovensko," hovorí riaditeľ kancelárie Ústredného zväzu židovských náboženských obcí Jozef Weiss. Podľa neho je reklama neetická a aj vzhľadom na nedávne zverejnenie mien arizátorov môže u niektorých ľudí vyvolať zbytočné negatívne reakcie. "Vábiť ľudí do obchodov takouto reklamou je veľká nezodpovednosť najmä v prostredí, kde je táto otázka veľmi citlivá," myslí si Weiss. Židovská obec urobí všetko preto, aby sa reklama stiahla z vysielania aj na Slovensku. "Zvažujeme, že podáme podnet na Radu pre reklamu," dodal Weiss.
Riaditeľ Mountfieldu Ladislav Segiň tvrdí, že v Česku reklama nebola stiahnutá na ničí popud, ale jednoducho sa skončila podľa plánu. "Takisto to máme naplánované aj tu," povedal. V reklame problém nevidí. "Táto reklama poukazuje na nadanie židovských obchodníkov urobiť dobrý obchod. Poukazuje na ich radosť z úspešne uskutočneného obchodu. Vyzdvihuje tú stránku, o ktorej všetci vieme, že títo ľudia tradične majú. Nie je to žiadne zosmiešňovanie," povedal pre SME Segiň.
Mountfield má naplánované reklamu vysielať do 10. februára.
"Z môjho pohľadu je táto reklama určite na hranici kódexu, nechcem prejudikovať rozhodnutie komisie rady, ale etický kódex Rady pre reklamu na takéto porušenia myslí," hovorí prezidentka Rady pre reklamu Eva Babitzová. Podľa kódexu rady reklama nesmie zneužívať predsudky a povery, nesmie obsahovať nič, čo by hrubým spôsobom urážalo rasové, národnostné, politické alebo náboženské cítenie spotrebiteľov. Rada pre reklamu je pripravená sa touto reklamou zaoberať v okamihu, keď dostane sťažnosť.