Štvrtok, 4. marec, 2021 | Meniny má KazimírKrížovkyKrížovky

Reklamu, čo v Česku stiahli, u nás vysielajú

Reklama spoločnosti Mountfield, ktorú v Česku pre pobúrenie židovskej obce stiahli, dorazila presne po roku na Slovensko. V reklame o zľavách na záhradnícky tovar vstupuje do obchodu český herec Zdeněk Izer, s ktorým sa pri kolese šťastia zvíta kreslený

FOTO - AUTORKAAutorom reklamy je Filip Renč

Presne pred rokom vyvolala reklama v Česku protesty židovskej obce a širokú verejnú debatu. Izraelský veľvyslanec Arthur Avnon osobne žiadal riaditeľa Mountfieldu, aby reklamu stiahol. Obával sa, že reklama posilní antisemitské predsudky v ľuďoch, ktorí sú nimi zaťažení. Po troch týždňoch spoločnosť reklamu stiahla. "Šot je stiahnutý okamžite v nadväznosti na zmluvy s televíznymi spoločnosťami," uvádzala v oficiálnom stanovisku spoločnosť. Reklamu nakrútil režisér Filip Renč, ktorému pre nevhodnosť v minulosti obmedzovali vysielať videoklip Lucie Bílej Láska je láska.

Reklama spoločnosti Mountfield, ktorú v Česku pre pobúrenie židovskej obce stiahli, dorazila presne po roku na Slovensko. V reklame o zľavách na záhradnícky tovar vstupuje do obchodu český herec Zdeněk Izer, s ktorým sa pri kolese šťastia zvíta kreslený maskot obchodu Trávniček. "Aby som Trávnička veľmi nevyplašil," hovorí si Izer a vzápätí po prestrihu vyzerá ako typický žid: je v dlhom čiernom kabáte, klobúku, s fúzmi a bradou. Pri kolese šťastia si Izer vytočí dve zľavy a získava zadarmo aj motorovú pílu. Naoko sa tvári, že sa mu to zdá málo. "30 a 50 - dohromady 80 percent. Nič moc, čo poviete?" zrátava si získanú zľavu, mädliac si ruky a škodoradostne sa uškŕňajúc.

Reklama s "prefíkaným židom" je jedným zo série reklamných šotov spoločnosti Mountfield, ktoré sa v týchto dňoch objavujú na obrazovkách slovenských televízií.

"Je pre nás nepochopiteľné, že po tom, ako to bolo stiahnuté z vysielania v Česku, sa to rozhodli pustiť na Slovensko," hovorí riaditeľ kancelárie Ústredného zväzu židovských náboženských obcí Jozef Weiss. Podľa neho je reklama neetická a aj vzhľadom na nedávne zverejnenie mien arizátorov môže u niektorých ľudí vyvolať zbytočné negatívne reakcie. "Vábiť ľudí do obchodov takouto reklamou je veľká nezodpovednosť najmä v prostredí, kde je táto otázka veľmi citlivá," myslí si Weiss. Židovská obec urobí všetko preto, aby sa reklama stiahla z vysielania aj na Slovensku. "Zvažujeme, že podáme podnet na Radu pre reklamu," dodal Weiss.

Riaditeľ Mountfieldu Ladislav Segiň tvrdí, že v Česku reklama nebola stiahnutá na ničí popud, ale jednoducho sa skončila podľa plánu. "Takisto to máme naplánované aj tu," povedal. V reklame problém nevidí. "Táto reklama poukazuje na nadanie židovských obchodníkov urobiť dobrý obchod. Poukazuje na ich radosť z úspešne uskutočneného obchodu. Vyzdvihuje tú stránku, o ktorej všetci vieme, že títo ľudia tradične majú. Nie je to žiadne zosmiešňovanie," povedal pre SME Segiň.

Mountfield má naplánované reklamu vysielať do 10. februára.

"Z môjho pohľadu je táto reklama určite na hranici kódexu, nechcem prejudikovať rozhodnutie komisie rady, ale etický kódex Rady pre reklamu na takéto porušenia myslí," hovorí prezidentka Rady pre reklamu Eva Babitzová. Podľa kódexu rady reklama nesmie zneužívať predsudky a povery, nesmie obsahovať nič, čo by hrubým spôsobom urážalo rasové, národnostné, politické alebo náboženské cítenie spotrebiteľov. Rada pre reklamu je pripravená sa touto reklamou zaoberať v okamihu, keď dostane sťažnosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Získaj náskok pred štartom
  2. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  3. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  6. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  7. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  8. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  1. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  2. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  3. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  4. A new, multifunctional centre will revive the Danube embankment
  5. BILLA má nový vernostný program pre deti – „SuperOsma“
  6. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  7. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  8. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  10. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 19 657
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 617
  3. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 8 435
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 7 839
  5. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 510
  6. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 966
  7. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 6 939
  8. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 6 902
  9. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 541
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 6 347
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu