Hostí Plesu v opere vítali živé lampióny z dielne Simony Vachálkovej.
Plesová sezóna je v plnom prúde. Pre kostýmovú výtvarníčku Simonu Vachálkovú sa však v podstate už skončila. Ona ani jej manžel nie sú plesové typy, takže sa na žiaden ples nechystajú. Najmä, keď ona už má za sebou najprestížnejší slovenský bál - bratislavský Ples v opere, ktorý tradične otváral sezónu. Známa slovenská kostymérka bola na ňom tento rok prvý raz a mala prestížnu úlohu. Vytvoriť šaty pre kráľovnú plesu. Doslova. Otvárací ceremoniál bol totiž pojednaný ako šachová partia, kde najdôležitejšiu figúrku kráľovnej predstavovala moderátorka večera Kamila Magálová.
Na prelome rokov prežívala Simona Vachálková pracovné vypätie. Pripravovala kostýmy na tri akcie. Do Divadla GUnaGU, kde mala v januári premiéru Osamelá - hra, ktorú Viliam Klimáček napísal pre Slávku Halčákovú. Pre Činohru SND chystá kostýmy do komédie Posledná cigara, ktorá bude mať premiéru o týždeň, oblieka v nej napríklad Emíliu Vášáryovú a Ingrid Timkovú. No a do tretice, vymýšľala efektné šaty pre pätnásť roztancovaných šachových figúrok, osem živých sôch - svietiacich lampiónov na priečelí SND a, samozrejme, pre kráľovnú Kamilu Magálovú na operný ples.
Šachová partia
Prečo práve výtvarníčka, ktorá na plesy nechodieva, obliekala kráľovnú prestížneho plesu, kde sa zabávalo šesťsto prominentných hostí, na výzdobu padlo 3500 živých kvetov a pohodlie plesajúcich malo na starosti stodvadsať kuchárov a čašníkov? Oslovili ju preto, lebo režisér Ján Ďurovčík vymyslel divadelný úvod otváracieho ceremoniálu - efektnú tanečnú choreografiu v štýle šachovej partie. Tanečníci a moderátorka museli byť v divadelnom kostýme, no zároveň v šatách hodných príležitosti. No a Simona Vachálková má skúsenosti s obojím. S divadelným kostýmom aj voľnou tvorbou, v rámci ktorej vymýšľa práve plesové róby.
"Šaty na slávnostné príležitosti navrhujem veľmi rada, som však zväčša taká vyťažená divadlom, že na nič iné nemám čas, a tak si voľnú tvorbu užívam len ako zriedkavé osvieženie. Preto, keď ma oslovili s ponukou, aby som vymyslela kostýmy, ktoré by boli štylizované, mali divadelnú atmosféru, no zároveň pôsobili plesovo a večerne, veľmi ma to zaujalo. Navyše to bola príležitosť prezentovať sa pred širokým fórom. Aj divadelné kostýmy síce vidí množstvo divákov, ale predsa len, Ples v opere je akcia pod drobnohľadom verejnosti."
Kráľovská modelka
Na Plese v opere bola limitovaná šachovou témou, teda čiernou a bielou, no do karát jej hralo, že hitom sezóny je práve čierna farba plesových rób. "Takže, hoci šaty Kamily Magálovej boli štylizáciou šachovej figúrky, zároveň plnili aj požiadavku, aby to bola efektná večerná toaleta. Aby moderátorka v nich bola elegantná i dominantná."
Kostýmy neboli lacnou záležitosťou. Šaty kráľovnej boli z čistého hodvábu s využitím náročnej a nákladnej technológie plisé.
A aká bola Kamila Magálová modelka?
"Skvelá. Už sme sa poznali, pred časom som pre ňu navrhovala kostým do inscenácie v SND. Zhodou okolností tiež kráľovnej, v predstavení Mária Stuartovna. Vedela som preto, že kráľovné jej sedia. Má gráciu, je to dáma, ktorá vie, ako šaty správne nosiť, ako sa v nich správať. Na skúške mala iba pár detailných pripomienok, kde šaty trochu zúžiť, a to bolo všetko. Dokonca bez reptania súhlasila, že pri vystúpení bude mať na hlave korunu, hoci bola dosť veľká a ťažká. Jej výstup bol naozaj kráľovský, a to sa predtým musela krčiť v prepadlisku pod javiskom, odkiaľ sa efektne zjavila na scéne."
Plesový nováčik - Gabrielle
Simona Vachálková sa v zákulisí stretla aj s hlavnou hviezdou plesu, britskou speváčkou Gabrielle.
"Priznala sa mi, že je na prvom plese v živote, doteraz ich videla maximálne v televízii."
Ako hodnotila Gabrielline šaty?
"Zvolila si čierne tričko a čierne nohavice, k tomu dlhý plášť posiaty flitrami. Keďže neprišla ako tradičný plesový hosť, ale ako umelkyňa, ktorá reprezentuje svoj hudobný štýl, bola oblečená adekvátne."
A nakoľko boli pre kostýmovú výtvarníčku orieškom jej vlastné šaty?
"Ako sa hovorí, kováčova kobyla chodí bosá. Keďže som mala veľa práce a tromi projektmi bol zaneprázdnený aj môj krajčír, na mňa zostalo málo času. Vymyslela som si teda jednoduché čierne šaty, ktoré som ozvláštnila kabátikom a korálkami. Cítila som sa slávnostne, napriek tomu, že som pracovala."
Drahé faux pas
Ples bol pre Simonu Vachálkovú zaujímavý ešte z jedného dôvodu. Mala možnosť prezrieť si množstvo večerných toaliet a sledovať tak prácu našich módnych návrhárov.
"Keď to porovnávavam s minulými rokmi, myslím si, že úroveň sa lepší. Bolo vidno, že každá z dám mala snahu byť krásna a očarujúca. Oceňujem aj to, lebo príprava na takúto akciu dá zabrať. Muži to majú jednoduchšie. Vyberú zo skrine smoking či frak, nanajvýš si vymenia košeľu, no dámy musia mať nové šaty."
Simona súhlasí s bonmotom, ktorý po plese odznel. Boli tam mnohé krásne šaty, občas však na nesprávnych dámach.
"Pri výbere plesových šiat nemožno myslieť len na to, aby bol model výnimočný, musí odzrkadľovať aj dámu, ktorá ho bude mať na sebe. Mal by vystihovať jej povahu, osviežiť ju, prikrášliť, rozjasniť, a nie urobiť z nej komickú postavičku. Lebo aj to sa stáva, že aj veľmi drahé toalety vyznievajú komicky a popierajú ženskosť majiteľky."
Simonu Vachálkovú prekvapuje, že sa to občas stáva aj pri šatách navrhovaných na mieru.
"Návrhár by mal rozmýšľať komplexne, nielen nad šatami, ale aj nad človekom ako takým, veď šaty a žena musia tvoriť celok. Niektoré modely boli príliš zdobené, niekde snaha o originalitu hraničila až s nevkusom. A zaujala ma ešte jedna vec. Hoci viaceré dámy mali šaty od rovnakého návrhára, nevidela som na nich žiaden rukopis, ktorý by ich spájal. Každý model bol úplne iný. Keď si pozriete kreácie Westwood alebo Diora, toalety, hoci sú rozdielne, nesú rukopis návrhára."
Ako byť okúzľujúca
Hoci každý rok je v plesových róbach módne čosi iné, sú isté pravidlá, ktoré sa nemenia. Simona Vachálková ich zhrnula do niekoľkých bodov, ktoré pomôžu správne sa obliecť.
"V prvom rade treba sebakriticky zvážiť, kto má akú postavu. Neznamená to však, že plnoštíhla žena musí byť oblečená vo voľných šatách, ktoré vytvárajú nedefinovateľný tvar postavy. Naopak, treba nájsť príťažlivé partie tela a tie zdôrazniť. Kyprejším postavám napríklad pristane kombinácia tvarovaného korzetu s jemne splývavou, do áčka strihanou sukňou, pri silnejších rukách či ramenách je funkčným doplnkom čipková štóla alebo organzový šál. Dôležité je zvoliť aj vhodnú látku. Moletky by sa mali vyvarovať lesklých materiálov, zbytočných dĺžok, šlepov a veľkých vzorov, ktoré pridávajú na hmotnosti. Plnšie dámy nech radšej siahnu po matnejšej a tenšej látke, určite nie zamate ani saténe, ale žoržete, šifóne. Treba sa vyvarovať aj kruhových či naberaných sukní a zdôrazňovať driek stuhami alebo opaskami, to si môžu dovoliť naozaj len štíhle krásky. Staršia dáma si na ples môže obliecť napríklad zaujímavú blúzku ušitú z luxusného večerného materiálu v kombinácii s dlhou sukňou."
A pozor, aj najelegantnejšie šaty možno pokaziť nevhodnými doplnkami. Najjednoduchšia poučka znie, čím výraznejší šperk, tým jednoduchšie šaty. Že menej je viac, to platí pre každý vek a každú postavu. "Nemusíme demonštrovať, že na všetko máme," radí výtvarníčka.
A kto bol pre ňu najlepšie oblečenou dámou na tohtoročnom Plese v opere?
"Milka Vášáryová. V šatách v trendovej čiernej farbe, s malým tyrkysovým detailom bola krásna a elegantná."
FOTO - ARCHÍV SIMONY VACHÁLKOVEJ a TASR
Šaty kráľovnej, ktorá mala oblečené Kamila Magálová, museli spĺňať dve podmienky - byť štylizované ako šachová figúrka a zároveň byť elegantnou plesovou róbou.
Emília Vášáryová patrila podľa kostýmovej výtvarníčky k najlepšie oblečeným dámam tohtoročného plesu.
Scénická a kostýmová výtvarníčka Simona Vachálková (vpravo) sa venuje prevažne kostýmovej tvorbe pre divadlo. Pravidelne spolupracuje so SND, s divadlom Astorka, GUnaGU, kostýmy navrhla aj pre pražský Činoherný klub, je autorkou kostýmov do niekoľkých filmov, videofilmov a rozprávok. Spolupracuje aj na stylingoch do reklamných spotov. Na snímke so speváčkou Gabrielle.
Tanečníci oblečení ako šachové figúrky.
V divadelnej šatni vizážista dokončuje posledné úpravy pred príchodom kráľovnej Kamily Magálovej na scénu.