BRATISLAVA - Havarované lietadlo An-24 malo od vlani novú čiernu skrinku, ktorá nahradila starú, ešte sovietskej výroby. Nová skrinka odolala nárazu aj ohňu a podľa armádneho hovorcu Milana Vangu "sa podarilo neporušené dáta stiahnuť" a teraz sa vyhodnocujú.
Skrinka zaznamenávala len komunikáciu medzi pilotmi a riadiacou vežou, nie tú na palube.
Výrobcom nového zapisovača je česká firma Speel Praha. Tá potvrdila, že by dokázala zachytiť aj viac ako 12 druhov údajov, ale neumožňuje to stará sovietska technika. Pri novších typoch lietadiel dokážu čierne skrinky zaznamenávať až 150 rôznych druhov údajov za 18 hodín letu. Stará skrinka vydržala len na 75 minút letu.
Zapisovač zbiera z palubných vysielačov hodnoty, ako sú napätie a frekvencia, tie sa prevedú na čísla, ktoré sa zapíšu do pamäte. Vďaka tomu možno presne zistiť, aká bola poloha kormidiel, či otáčky motora v ktoromkoľvek štádiu letu. Informácie sa zo skrinky pomocou softvéru prevedú do počítača a odtiaľ ich možno získať v číselnej aj v grafickej forme.
Úlohou skrinky je zachovať získané záznamy aj po havárii. Zariadenie je ukryté vo vrstvách izolačného materiálu, vonkajší obal je z kvalitnej ocele. Čierne skrinky sú v skutočnosti oranžové a sú v zadnej časti lietadla, čo býva zvyčajne najmenej poškodená.
(rp)
Aké údaje sa zbierajú v tomto type lietadla
pravá vzdušná rýchlosť l barometrická výška l násobok preťaženia v osi x l násobok preťaženia v osi y l krútiaci moment ľavého motora l krútiaci moment pravého motora l činnosť praporovacieho čerpadla l výchylky smerového kormidla l výchylky výškového kormidla l výchylky pravého krídelka l rozdiel tlaku v kabíne a atmosfére l uhol a rýchlosť náklonu.
Ako sa skúša skrinka
Výrobca čiernej skrinky musí testmi dokázať, že jeho výrobok vydrží takmer všetko. Počas skúšok sa imitujú rozličné druhy záťaží, ktoré pripadajú do úvahy pri leteckých nehodách.
Náraz
Skrinka sa buď spúšťa z výšky na zem, alebo sa vystreľuje zo špeciálne upraveného dela oprekážku.
Prerazenie
Skrinka sa položí na pieskové podložie a z metrovej výšky sa na ňu spustí závažie s hmotnosťou približne 400 kilogramov. Je na ňom upevnený oceľový tŕň, ktorý musí mať presne stanovené zloženie. Zapisovač musí zostať neporušený.
Drvenie
Skrinka sa vloží do hydraulického lisu a drví sa v ňom v rôznych polohách.
Oheň
Skrinka, ktorá bola uložená v havarovanom An-24, musela vydržať pol hodiny plameň s teplotou 1100 stupňov.
More
Skrinka sa uloží do zariadenia imitujúceho prostredie v hĺbke šesť kilometrov, môže sa to kombinovať s dlhodobým pôsobením morskej vody.
Kvapaliny
V praxi sa môže stať, že lietadlo spadne, ale nevybuchne. Vytečie však z neho palivo a skrinka v ňom môže istý čas ležať. Preto sa počas skúšok imituje aj takáto situácia a obal je vystavený pôsobeniu všetkých leteckých tekutín. (rp)