Okrem toho, že mrazy odkryli zlý technický stav vozidiel a rezervy v kvalite predávanej nafty, utrpeli aj cestujúci. Meškali, alebo nešli desiatky spojov. FOTO - SITA
BRATISLAVA - Niekoľkohodinové meškanie vlakov a autobusov, rušenie spojov, nervózni a premrznutí cestujúci, ktorí meškali do práce. To je bilancia prudkých mrazov, ktoré v noci na pondelok zachvátili celé Slovensko. V autobusových podnikoch na severe krajiny, kde boli teploty extrémne nízke, zostala stáť vyše pätina autobusov, Železničná spoločnosť Slovensko ráno zrušila osobný vlak, niekoľko rýchlikov meškalo vyše päť hodín. Niektoré autobusové podniky však extrémne teploty nezaskočili.
Teploty, ktoré sa v noci pohybovali od 15 do 28,4 stupňa Celzia pod nulou, narobili najväčšie problémy autobusovým dopravcom. Problémy ale pravdepodobne nespôsobil technický stav autobusov, ale skôr kvalita palív. Hoci niektoré severoslovenské autobusové podniky tankovali naftu, ktorá mala fungovať pri teplote mínus 29 stupňov Celzia, ich autobusy zostali stáť na pol ceste. V nádržiach vozov, ktoré cez víkend zostali stáť, sa pri teplotách až mínus 28,4 °C vytvorili kryštáliky parafínu. Tie potom, keď sa autobus rozbehol, upchali palivové filtre a niektoré autobusy zostali visieť.
Palivo mrzlo aj na juhu
"Všetky vozy sme naštartovali, ale niektoré z nich sa po určitom čase zastavili," povedal prezident Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie. Preto si väčšina autobusových podnikov nechala urobiť rozbory dodaného paliva. "Ak palivo nebude zodpovedať dohodnutým podmienkam, budeme to riešiť s dodávateľom. Ak zlyhal ľudský faktor vnútri podniku, škodu zosobníme," načrtol Trabelssie.
Kontroly Slovenskej obchodnej inšpekcie spred troch rokov zatiaľ hovoria skôr v prospech dodávateľov nafty. "Zo 156 vzoriek zimnej nafty nezodpovedala požadovaným parametrom len jedna, v Prešovskom kraji," povedala predsedníčka obchodnej inšpekcie Nadežda Machútová. Kontrola sa však týkala len verejných čerpačiek. Autobusárov sa netýkala, pretože tí nakupujú priamo od dodávateľov.
Autobusy zostali stáť na Kysuciach, v Turci, na Orave a v Liptovskom Mikuláši. Nafta mrzla aj v južných regiónoch Slovenska, v hlavnom meste a v Komárne. V Bratislave, kde sa teploty pohybovali 14 až 18 stupňov pod nulou, ráno vypadlo z pravidelných liniek okolo 40 autobusov v rôznych častiach mesta. Podľa riaditeľa autobusovej divízie Dopravného podniku Bratislava Karola Kállaya zamŕzala predovšetkým nafta vo filtroch.
Nad zamŕzajúcou naftou Kállay vyslovil prekvapenie, lebo ešte v stredu minulý týždeň poslali vzorky na rozbor do Slovnaftu, ktoré potvrdili bod tuhnutia pri teplote mínus 20 stupňov. V praxi sa však výsledky nepotvrdili, preto včera DPB začal tankovať arktickú naftu s podstatne nižším bodom zamŕzania.
Podľa vedúceho dopravného referátu Slovenskej autobusovej dopravy v Komárne Alfréda Justyáka vodiči síce autobusy naštartovali, počas jazdy im však nafta zamrzla. "Z toho dôvodu zostali stáť štyri autobusy na trase Komárno - Bratislava a Komárno - Martin," povedal Justyák. Prepravu cestujúcich na týchto linkách zabezpečili náhradné autobusy od zmluvných prepravcov.
Bystricu a Zvolen problémy obišli
Bez problémov sa s mrazmi autobusové podniky vysporiadali v Banskej Bystrici a vo Zvolene, kde nízke teploty pravidelnosť diaľkových a prímestských linkách nenarušili. Banskobystrická dopravná spoločnosť (BBDS) a Slovenská autobusová doprava (SAD) Zvolen vypravili všetky vozidlá na cesty podľa cestovných poriadkov.
"Z Banskej Bystrice vyšlo ráno 12 diaľkových a 35 prímestských a z breznianskej prevádzky 10 diaľkových a 58 prímestských autobusov bez vážnych problémov. Naftu na našej čerpacej stanici máme do mínus 30 stupňov Celzia," povedal vedúci dopravného oddelenia SAD BBDS Vladimír Mikuško.
"Meteorológmi avizované mrazy sme očakávali pripravení, aby sme eliminovali výrazný pokles teplôt, ktoré by mohli negatívne ovplyvniť pravidelnosť autobusovej dopravy," konštatoval riaditeľ dopravného úseku SAD Zvolen Milan Chabada. Z asi stovky autobusov zabezpečujúcich premávku na prímestských linkách malo menšie problémy kvôli mrazom iba asi päť percent z nich. "Vyriešili sme ich náhradnými spojmi," povedal Chabada.
Zvolenčania sa pripravili aj na zabezpečenie mestskej hromadnej dopravy (MHD) v Banskej Bystrici, ktorú prevádzkujú od nového roka. Vodiči nastúpili do mimoriadnej zmeny už o tretej hodine ráno, aby zahriali všetkých 70 vozidiel. Tie vyrazili do banskobystrických ulíc načas a prepravujú cestujúcich podľa platného cestovného poriadku.
Autor: DANIEL CVEČEK