
Karel Roden vo filme Oběti a vrazi. FOTO – WARNER BROS
Obete a vrahovia (Oběti a vrazi)
Česká republika 2000, 96 minút. Scenár a réžia: Andrea Sedláčková, kamera: Miro Gábor, hudba: Bohuslav Martinů. Hrajú: Ivana Chýlková, Karel Roden, Monika Hilmerová, Vladimír Škultéty, Jan Kroner, Veronika Jeníková. Distribúcia: Continental Film.
Film, ktorý sa odohráva v dvoch časových rovinách, je o nevlastných súrodencoch Jane a Mirkovi, ktorí sa celý život snažia márne uniknúť vzájomnej príťažlivosti a vymaniť sa z traumy incestného vzťahu, čo ich poznamenal.
Scenár Andrey Sedláčkovej začal vznikať pred viac než desiatimi rokmi, v čase, keď študovala na FAMU scenáristiku. Nakoniec z toho bola česko-francúzsko-švajčiarska koprodukcia a film mal najskôr premiéru vo Francúzsku a potom 19. októbra minulého roka aj v Prahe.
Oboch hlavných hrdinov spája spoločné tajomstvo o tragickej smrti ich otca. Toto puto a vzájomná príťažlivosť ich sprevádzajú až do dospelosti, všetky ich ďalšie vzťahy krachujú na neschopnosti žiť jeden bez druhého. Miroslav sa túžil stať hudobníkom, Jana herečkou. Ich životná energia však padla na vzájomnom prenasledovaní, žiarlení a snahe zbaviť sa tejto fatálnej lásky.
Vo filme nejde o nijaký hrdelný zločin, obete a vrahovia sú tu mienení iba symbolicky. „Vrahovia ničia city všetkých, čo im vstúpia do cesty,“ hovorí Andrea Sedláčková.

Isabella Rossellini v Left Luggage. FOTO – SUNFILM
Left Luggage alebo Kufre pána Silberschmidta (Left Luggage)
Belgicko/Nemecko/Holandsko 1998, 110 minút. Réžia: Jeroen Krabbé, scenár: Edwin de Vries, kamera: Walter Vanden Ende, hudba: Hennie Vrienten. Hrajú: Isabella Rossellini, Maximilian Schell, Jeroen Krabbé, Chaim Topol, David Bradley. Distribúcia: Intersonic.
„Jeden dobrý skutok vedie k ďalšiemu,“ hovorí sa niekde v talmude. A dobré skutky sa neplánujú – jednoducho sa prihodia. A vraví sa to aj vo filme. Režijný debut amsterdamského rodáka, herca, maliara Jeroena Krabbého (Farinelli, Uprchlík) je skromnou štúdiou mikrosveta, ktorý má svoje reálie i svoje reálne a oveľa širšie sociálne, kultúrne a civilizačné kontexty. Krabbé rozpráva fiktívny intímny príbeh, ktorý síce nemá autentickosť Schindlerovho zoznamu, ale ktorý sa tiež snaží aktuálne reflektovať fenomén antisemitizmu a holokaustu. Táto miniatúra je o tom, čo vlastne dobre poznáme, ale je dobré si to občas pripomenúť. „Nikdy neodchádzaj bez toho, aby si nepovedala milujem ťa!“ vraví hrdinka komornej horko-sladkej etudy zo židovskej komunity v Antverpách sedemdesiatych rokov. Aký je odkaz? Nikdy sa nedá zabudnúť a nikdy sa nemá prestať hľadať. Šalom alejchem.
USA 2000, 89 minút. Réžia: Harold Ramis, scenár: Harold Ramis, Peter Tolan, Larry Gelbart, kamera: Bill Pope, hudba: David Newman. Hrajú: Elizabeth Hurleyová, Brendan Fraser, Frances O‘Connor. Distribúcia: TatraFilm.
Elliot je nesmelý a nemá slečnu, tak sa upíše diablovi za sedem splnených želaní. Sám diabol v sukni je Elizabeth Hurleyová. Všetko však nedopadne tak, ako by mladý muž očakával. Aké sú tie želania? Tak po prvé, Elliot chce byť bohatý, silný a ženatý s kolegyňou Alison. Stane sa. Nasledujúce ráno má všetko, čo chcel, ba ešte viac: je kolumbijským drogovým magnátom! Nijaký problém, hovorí si Elliot, ešte je šesť želaní. A čo takto byť najcitlivejším a najúžasnejším mužom na svete? Jasné – Elliot je v momente najufňukanejší, najukoktanejší hlupák. Tak toto nie. Čo teda byť najlepším basketbalistom? Elliot láme všetky rekordy NBA, ale, bohužiaľ, nie je ocenený. Diablica je stále krok pred ním, bujaro mu servíruje „upravené“ verzie jeho túžob, vracia ho každým z jeho nových životov do pekla. Mrcha. Ale poznáte to, kam čert nemôže, nastrčí ženu.
Režisér Harold Ramis chcel vytvoriť remake obľúbenej faustovsko—mefistofelskej legendy z roku 1967.