Vyšetrovanie na mieste pádu lietadla An-24, pri ktorom zahynulo vyše 40 ľudí. FOTO - SITA |
Po nahlásení nehody a potvrdení, že nejde o planý poplach, komisia vyráža na miesto. Po jej príchode by už malo byť ukončené pátranie po obetiach, prípadne ich záchrana. V tom čase môžu leteckí experti iba fotografovať trosky, patológ môže pomáhať pri vyslobodzovaní obetí.
Keď svoju prácu skončia záchranné tímy, príde na rad kompletné zdokumentovanie miesta nehody. Skúma sa úplne všetko "od vrcholkov stromov až po poslednú trosku".
Trosky z lietadla po preskúmaní prevezú na strážené miesto, kde sú do skončenia vyšetrovania k dispozícii na skúmanie. "Ak zostane nažive pilot, ktorý nehodu popíše,nie je to potrebné" hovorí odborník.
Medzitým polícia hľadá svedkov havárie a komisia je pri ich vypočúvaní. Ak malo lietadlo technické problémy, väčšinou sa to zistí zo záznamu komunikácie medzi pilotmi a riadiacou vežou. Čierne skrinky zaznamenávajú komunikáciu medzi posádkou a záznamy o činnosti lietadla. Ak sa pokazil napríklad motor, čierna skrinka to zachytí. Zistiť sa dajú údaje o výške a smeru letu.
Ak by aj všetky tieto možnosti na určenie príčiny nehody zlyhali, môže niekedy pomôcť aj podrobné skúmanie častí lietadla. "Zisťuje sa, či náhodou nedošlo k odpadnutiu nejakej súčiastky." Expert tvrdí, že skúmanie môže trvať týždne a príčiny nehody je predčasné komentovať. (rp)