Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Vojenský pilot: Lietadlo mali modernizovať

O lietadle An-24 a jeho používaní v našom vojenskom letectve sme sa rozprávali s bývalým vojenským letcom DANIELOM KUBICOM, ktorý na tomto type lietadla lietal a robil inštruktora do roku 2001. Dnes, po 20 rokoch v armáde, lieta pre Sky Europe na Boeingo

O lietadle An-24 a jeho používaní v našom vojenskom letectve sme sa rozprávali s bývalým vojenským letcom DANIELOM KUBICOM, ktorý na tomto type lietadla lietal a robil inštruktora do roku 2001. Dnes, po 20 rokoch v armáde, lieta pre Sky Europe na Boeingoch 737 ako kapitán. Keď odchádzal mal nalietaných 1100 hodín na lietadlách An-24. "Vtedy už to lietadlo poznáte ako svoje topánky."

Keby ste mali An-24 charakterizovať, ako by ste ho popísali?

"Technicky bolo veľmi spoľahlivé. Každých päť rokov chodilo na generálku buď do Ruska, alebo na Ukrajinu. Každých päť rokov bola v podstate spravená totálna revízia všetkých súčiastok. To znamená, že v závode sa to celé rozoberie, všetky káble sa vytiahnu a celé lietadlo sa poskladá odznova nanovo. Samozrejme, ak sa motorom skončila životnosť, vymieňali sa za nové. Čo sa týka výbavy, neviem, ako bolo vybavené teraz, počul som, že prešlo nejakou prístrojovou modernizáciou, ale v čase, keď som lietal, tak na tom boli technicky dobre, ale mali niektoré muchy. Napríklad sa v rámci generálok nevymenili také veci ako rádiá. Mali menší rozsah frekvencií. Keď som letel za hranice, nemohol som na niektorých letiskách naladiť systém na presné priblíženie.

Skryť Vypnúť reklamu

Nedalo sa to vymeniť?

"Dalo, ale nestalo sa. Neviem, kto na ministerstve obrany zadával generálne opravy. Ale v rámci nich dokážu z lietadiel v Rusku alebo na Ukrajine urobiť moderné lietadlo."

Čiže počas vášho pôsobenia sa generálky nerobili až tak, ako sa mohli?

"Nerobili sa, ako sme požadovali my - lietajúci personál."

Malo to vplyv na bezpečnosť prevádzky?

"Malo aj nemalo. Záleží na tom, z akého hľadiska sa na to človek pozrie. Keď som na tom lietal, veľmi som tlačil na to, aby lietadlá v rámci generálok boli modernizované. Písal som k tomu aj vyjadrenia, aby sa to celé napravilo. Mal som taký dojem, že to bolo hodené za hlavu. Tie generálky v päťročných intervaloch boli stále také isté. Nenastávala až taká modernizácia. Ale myslím, že lietadlo, ktoré padlo, už bolo modernizované."

Skryť Vypnúť reklamu

Aký bol dôvod vášho odchodu z letectva, bola za tým aj nespokojnosť s tým, ako napredovala modernizácia?

"Bol som rád, že som z armády odišiel aj z tohto dôvodu. To poviem na rovinu. Jeden z dôvodov, nie až taký rozhodujúci, bol aj ten, že som mal vysokú hodnosť na moje funkčné zaradenie. Bol som kapitánom lietadla a mal som už vyššiu hodnosť ako funkciu. Už som čakal, kedy ma vyhodia na ulicu. V podstate som bol na odpis a dal som si sám žiadosť o odchod. Jeden z dôvodov však bol aj ten, že tá bezpečnosť išla dolu."

Mali ste za ten čas, čo ste na An-24 lietali, technický problém?

"Veľký technický problém nie, bol som spokojný, čo sa týka motorov, podvozkov a trupu. Samozrejme, bolo to morálne zastarané, lietadlo v tom čase už malo asi 25 rokov a vývoj ide dopredu. Neviem, prečo na ministerstve skôr neprijali rozhodnutie modernizovať tento lietadlový park. V tomto type lietadla sa vozili aj ministri, nechápem, že sami na seba nemysleli. Mohli modernizovať, vyžaduje si to aj doba."

Skryť Vypnúť reklamu

Má toto lietadlo nevypočitateľnosti, čo sa týka pilotáže? Údajne by pri vysadení motora mohol byť problém so zapraporovaním vrtule (pozn. autora natočenie listov vrtule najužšou časťou do smeru letu). Ak by sa to nepodarilo, lietadlo by vraj istý čas bolo takmer neovládateľné.

"Ak by sa nezapraporoval motor, keby vysadil a vrtuľa by nešla do takzvaného praporu, to znamená v smere letu, tak vtedy sa hovorilo možno podľa skúseností z Ruska, že by bolo to lietadlo neovládateľné. Ale to nikto nevie, to je v rovine teórie. V praxi sme robili vysadenia motorov, ale vždy sa to zapraporovalo. Mohlo tam byť aj to riziko, ale nikdy sa to nestalo, všetko fungovalo."

Čiže piloti boli na takúto možnosť pripravení.

"Vysadenie motora sa bežne trénovalo, to je normálne. V armáde sa to robilo na živo, v civile na simulátoroch."

Skryť Vypnúť reklamu

Máte teóriu, čo by mohlo túto nehodu spôsobiť?

"Nemám. Počúvam všelijakých kváziodborníkov. To sú všetko špekulácie. Je tisíc možností, čo sa mohlo stať. Či už v rámci techniky, alebo riadenia letov, alebo chyby ľudského činiteľa na palube. Až keď odborníci preskúmajú čiernu skrinku a trosky, potom sa teoreticky môže vylúčiť technická porucha. Veľmi veľa informácií sa musí sústrediť v priebehu týždňa alebo dvoch a až potom sa môžu vyvodiť závery."

Niektorí svedkovia tvrdili, že videli, ako lietadlu horel motor už vo vzduchu. Ak by to bola pravda, mohla by to byť príčina nehody?

"Ak by sa to stalo vypli by ho a motor zahasili. Do Košíc by doleteli na jeden motor."

Takže jeden horiaci motor neznamená bezprostredné nebezpečenstvo havárie aj v prípade, že to lietadlo bolo prakticky plne naložené?

Skryť Vypnúť reklamu

"Oni boli v režime klesania, takže je to o to jednoduchšie. Už boli ľahší o spotrebované palivo. Z hľadiska pilotáže by to nebol problém."

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 416
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 708
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 705
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 293
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 241
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 330
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 284
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 304
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 300
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 481
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME