Vojenský pilot: Lietadlo mali modernizovať

O lietadle An-24 a jeho používaní v našom vojenskom letectve sme sa rozprávali s bývalým vojenským letcom DANIELOM KUBICOM, ktorý na tomto type lietadla lietal a robil inštruktora do roku 2001. Dnes, po 20 rokoch v armáde, lieta pre Sky Europe na Boeingo

O lietadle An-24 a jeho používaní v našom vojenskom letectve sme sa rozprávali s bývalým vojenským letcom DANIELOM KUBICOM, ktorý na tomto type lietadla lietal a robil inštruktora do roku 2001. Dnes, po 20 rokoch v armáde, lieta pre Sky Europe na Boeingoch 737 ako kapitán. Keď odchádzal mal nalietaných 1100 hodín na lietadlách An-24. "Vtedy už to lietadlo poznáte ako svoje topánky."

Keby ste mali An-24 charakterizovať, ako by ste ho popísali?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Technicky bolo veľmi spoľahlivé. Každých päť rokov chodilo na generálku buď do Ruska, alebo na Ukrajinu. Každých päť rokov bola v podstate spravená totálna revízia všetkých súčiastok. To znamená, že v závode sa to celé rozoberie, všetky káble sa vytiahnu a celé lietadlo sa poskladá odznova nanovo. Samozrejme, ak sa motorom skončila životnosť, vymieňali sa za nové. Čo sa týka výbavy, neviem, ako bolo vybavené teraz, počul som, že prešlo nejakou prístrojovou modernizáciou, ale v čase, keď som lietal, tak na tom boli technicky dobre, ale mali niektoré muchy. Napríklad sa v rámci generálok nevymenili také veci ako rádiá. Mali menší rozsah frekvencií. Keď som letel za hranice, nemohol som na niektorých letiskách naladiť systém na presné priblíženie.

SkryťVypnúť reklamu

Nedalo sa to vymeniť?

"Dalo, ale nestalo sa. Neviem, kto na ministerstve obrany zadával generálne opravy. Ale v rámci nich dokážu z lietadiel v Rusku alebo na Ukrajine urobiť moderné lietadlo."

Čiže počas vášho pôsobenia sa generálky nerobili až tak, ako sa mohli?

"Nerobili sa, ako sme požadovali my - lietajúci personál."

Malo to vplyv na bezpečnosť prevádzky?

"Malo aj nemalo. Záleží na tom, z akého hľadiska sa na to človek pozrie. Keď som na tom lietal, veľmi som tlačil na to, aby lietadlá v rámci generálok boli modernizované. Písal som k tomu aj vyjadrenia, aby sa to celé napravilo. Mal som taký dojem, že to bolo hodené za hlavu. Tie generálky v päťročných intervaloch boli stále také isté. Nenastávala až taká modernizácia. Ale myslím, že lietadlo, ktoré padlo, už bolo modernizované."

SkryťVypnúť reklamu

Aký bol dôvod vášho odchodu z letectva, bola za tým aj nespokojnosť s tým, ako napredovala modernizácia?

"Bol som rád, že som z armády odišiel aj z tohto dôvodu. To poviem na rovinu. Jeden z dôvodov, nie až taký rozhodujúci, bol aj ten, že som mal vysokú hodnosť na moje funkčné zaradenie. Bol som kapitánom lietadla a mal som už vyššiu hodnosť ako funkciu. Už som čakal, kedy ma vyhodia na ulicu. V podstate som bol na odpis a dal som si sám žiadosť o odchod. Jeden z dôvodov však bol aj ten, že tá bezpečnosť išla dolu."

Mali ste za ten čas, čo ste na An-24 lietali, technický problém?

"Veľký technický problém nie, bol som spokojný, čo sa týka motorov, podvozkov a trupu. Samozrejme, bolo to morálne zastarané, lietadlo v tom čase už malo asi 25 rokov a vývoj ide dopredu. Neviem, prečo na ministerstve skôr neprijali rozhodnutie modernizovať tento lietadlový park. V tomto type lietadla sa vozili aj ministri, nechápem, že sami na seba nemysleli. Mohli modernizovať, vyžaduje si to aj doba."

SkryťVypnúť reklamu

Má toto lietadlo nevypočitateľnosti, čo sa týka pilotáže? Údajne by pri vysadení motora mohol byť problém so zapraporovaním vrtule (pozn. autora natočenie listov vrtule najužšou časťou do smeru letu). Ak by sa to nepodarilo, lietadlo by vraj istý čas bolo takmer neovládateľné.

"Ak by sa nezapraporoval motor, keby vysadil a vrtuľa by nešla do takzvaného praporu, to znamená v smere letu, tak vtedy sa hovorilo možno podľa skúseností z Ruska, že by bolo to lietadlo neovládateľné. Ale to nikto nevie, to je v rovine teórie. V praxi sme robili vysadenia motorov, ale vždy sa to zapraporovalo. Mohlo tam byť aj to riziko, ale nikdy sa to nestalo, všetko fungovalo."

Čiže piloti boli na takúto možnosť pripravení.

"Vysadenie motora sa bežne trénovalo, to je normálne. V armáde sa to robilo na živo, v civile na simulátoroch."

SkryťVypnúť reklamu

Máte teóriu, čo by mohlo túto nehodu spôsobiť?

"Nemám. Počúvam všelijakých kváziodborníkov. To sú všetko špekulácie. Je tisíc možností, čo sa mohlo stať. Či už v rámci techniky, alebo riadenia letov, alebo chyby ľudského činiteľa na palube. Až keď odborníci preskúmajú čiernu skrinku a trosky, potom sa teoreticky môže vylúčiť technická porucha. Veľmi veľa informácií sa musí sústrediť v priebehu týždňa alebo dvoch a až potom sa môžu vyvodiť závery."

Niektorí svedkovia tvrdili, že videli, ako lietadlu horel motor už vo vzduchu. Ak by to bola pravda, mohla by to byť príčina nehody?

"Ak by sa to stalo vypli by ho a motor zahasili. Do Košíc by doleteli na jeden motor."

Takže jeden horiaci motor neznamená bezprostredné nebezpečenstvo havárie aj v prípade, že to lietadlo bolo prakticky plne naložené?

SkryťVypnúť reklamu

"Oni boli v režime klesania, takže je to o to jednoduchšie. Už boli ľahší o spotrebované palivo. Z hľadiska pilotáže by to nebol problém."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 628
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 379
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 724
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 209
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 387
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 783
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 915
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 326
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu