Lietadlá An-24 a ich nasledovníkov An-26 používalo alebo ešte stále používa 32 krajín sveta z bývalého východného bloku. Lietajú na civilných linkách, aj ako vojenské dopravné lietadlá. Vývoj typu sa začal na popud Aeroflotu v roku 1954, po prvýkrát vzlietol 20. decembra 1959. Spolu bolo z oboch typov postavených 2500 kusov. Slovenská armáda vyčíslila cenu zničeného lietadla na 110 miliónov korún. Lietadlo má rozpätie bezmála 30 metrov, je dlhé takmer 24 metrov, poháňajú ho dva turbovrtuľové motory, s ktorými dosiahne maximálnu rýchlosť 540 kilometrov za hodinu. |
BRATISLAVA - Lietadlo, v ktorom tragicky zahynulo 42 slovenských vojakov, vyrobili koncom roku 1969 na Ukrajine. Odvtedy podstúpilo päť generálnych opráv. Podľa veliteľa vzdušných síl Juraja Baránka sa mu plánovaná životnosť pred ďalšou generálkou končila 27. mája. Hovorí, že posádka lietadla patrila medzi najskúsenejšie. Prvý pilot mal nalietaných viac ako 1830 hodín.
Dvaja bývalí vojenskí piloti tvrdia, že spomínané generálne opravy za ich služby nesprevádzala modernizácia prístrojového vybavenia. Správa o koncepcii rozvoja vzdušných síl z roku 2003 vedeniu rezortu obrany odporúčala, aby dve lietadlá An-24 armáda vyradila. Jeden z pilotov, ktorý nechcel byť menovaný, hovorí o "systémovej vražde".
Pilot Daniel Kubica, ktorý na tomto type do odchodu z armády pred piatimi rokmi odlietal 1100 hodín, zasa spomína, ako vedeniu letectva odporúčal, aby lietadlá dalo modernizovať. Tvrdí však, že v tom čase sa k dopravnému letectvu nepristupovalo s veľkou vážnosťou a dôraz sa kládol na zabezpečenie prevádzky stíhačiek
MiG-29. Lietadlo, ktoré vo štvrtok havarovalo, podľa jeho informácií však už medzičasom zmodernizovali.
Minister obrany Juraj Liška včera tvrdil, že nevedel o ničom, čo by bránilo prevádzke lietadiel v našej armáde. Je presvedčený, že nijaký funkcionár ozbrojených síl by "žiadnu leteckú techniku neposlal do vzduchu, keby si myslel, že je dôvod predpokladať, že by mohlo dôjsť k jej zlyhaniu".
Česko lietadlá tohto typu vyradilo z výzbroje minulý rok. Používali ich na 24. základni dopravného letectva Praha-Kbely. Zástupca jej veliteľa nám včera povedal, že s týmto typom lietal a každý let bol bez komplikácií. "Mňa rozčuľuje, keď sa niekde píše o starej ruskej technike," vyhlásil.
(rp)
Kokpit. FOTO - www.t1.prometheus.sk |
Takto vyzerá vnútro lietadla An-24. FOTO - www.t1.prometheus.sk |