![]() FOTO - TASR/AP |
BRATISLAVA - Najväčšie zisky z reklamy za minulý rok mali spomedzi všetkých médií tlačené média, vyplýva to z predbežných odhadov Združenia vydavateľov periodickej tlače Slovenska. Z celkového reklamného koláča si tlačené médiá odkrojili až 42 percent, o niečo menší podiel - 41 percent - mali televízie.
Zvyšok reklamného koláča sa rozdelil medzi vonkajšiu reklamu 9 percent, rozhlas 7 percent a necelé 2 percentá tvoria príjmy internetových médií a reklama v kinách.
Podľa odhadov vydavateľov vzrástli čisté tržby z inzercie v periodickej tlači medziročne takmer o 11 percent a príjmy televízií o viac ako 4 percentá.
Po deviatich rokoch sa tak zmenil reklamný trh, ktorému dominovali televízie na čele s televíziou Markíza. "Táto správa rozbíja mýtus, ktorý tu bol dlhé roky, že v printoch je oveľa menej peňazí ako v televíziách a v skutočnosti je to naopak. A nie je vylúčené, že to tak bolo aj v minulosti," povedal pre SME Peter Mačinga, obchodný riaditeľ vydavateľstva Perex, ktorý údaje zozbieral. Vychádza z toho, že doteraz takýto odhad reálnych príjmov z inzercie slovenských vydavateľov nikto nerobil. Aj keď mesačník Stratégia a týždenník Trend pravidelne zbierajú dáta tak, že rozpošlú dotazníky vydavateľom, nie všetci z veľkého množstva vydavateľov im odpovedia, tvrdí Mačinga. "Tie čísla v minulosti boli veľmi malé, nie preto, že vydavatelia mali malé tržby, ale jednoducho preto, lebo sa tým nikto nezaoberal," dodáva Mačinga.
Podľa v minulosti zverejnených údajov bol podiel televízií na celkových výdavkoch na reklamu v médiách najvyšší v období 1997 až 2004, keď sa pohyboval v rozpätí 42 až 49 percent. V rovnakom období sa podiel tlačených médií pohyboval v rozmedzí 34 až 41percent.
Príjmy z predaja reklamy všetkých médií na Slovensku vlani boli 7,9 miliardy Sk, medziročne tak vzrástli o viac ako 7 percent. Päťdesiat najväčších vydavateľov periodík malo v roku 2005 tržby z inzercie spolu viac ako 3,3 mld. Sk. Viac ako 80 percent z tejto sumy, t. j. 2,75 miliardy korún, si rozdelilo desať najväčších vydavateľov. Na prvom mieste vydavateľstvo RINGIER, potom PETIT PRESS, Spoločnosť 7 PLUS, MEDIATEL a PEREX. (hr)
Prvá desiatka vydavateľstiev podľa odhadov ziskov z inzercie
Vydavateľstvo | Najznámejší titul | 2004 | 2005 | Zmena | |||
Tržby v mil. Sk | Podiel v % | Tržby v mil. Sk | Podiel v % | 2005/2004 | |||
1. | RINGIER | Nový čas | 660,0 | 19,80 % | 540,0 | 17,98 % | 22,22 % |
2. | PETIT PRESS | SME | 559,1 | 16,77 % | 494,7 | 16,47 % | 13,01 % |
3. | Spoločnosť 7 PLUS | Plus 7 dní | 375,0 | 11,25 % | 341,0 | 11,35 % | 9,97 % |
4. | MEDIATEL | Zlaté stránky, Benefit | 340,0 | 10,20 % | 340,0 | 11,32 % | 0,00 % |
5. | PEREX | Pravda | 294,0 | 8,82 % | 238,6 | 7,94 % | 23,20 % |
6. | ECOPRESS | Hospodárske noviny | 117,5 | 3,53 % | 122,0 | 4,06 % | -3,69 % |
7. | TREND HOLDING | TREND | 115,0 | 3,45 % | 114,9 | 3,82 % | 0,11 % |
8. | Avízo | Avízo, City express | 113,0 | 3,39 % | 87,0 | 2,90 % | 29,89 % |
9. | RegionPress | Bratislavsko... | 100,0 | 3,00 % | 90,0 | 3,00 % | 11,11 % |
10. | TV TIP | Týždenník MARKÍZA | 85,0 | 2,55 % | 90,0 | 3,00 % | -5,56 % |
TOP 10 spolu | 2 758,6 | 82,76 % | 2 458,3 | 81,84 % | 12,22 % |
Zdroj: Združenie vydavateľov periodickej tlače Slovenska