FOTO - TASR/AP
BRATISLAVA - Najväčšie zisky z reklamy za minulý rok mali spomedzi všetkých médií tlačené média, vyplýva to z predbežných odhadov Združenia vydavateľov periodickej tlače Slovenska. Z celkového reklamného koláča si tlačené médiá odkrojili až 42 percent, o niečo menší podiel - 41 percent - mali televízie.
Zvyšok reklamného koláča sa rozdelil medzi vonkajšiu reklamu 9 percent, rozhlas 7 percent a necelé 2 percentá tvoria príjmy internetových médií a reklama v kinách.
Podľa odhadov vydavateľov vzrástli čisté tržby z inzercie v periodickej tlači medziročne takmer o 11 percent a príjmy televízií o viac ako 4 percentá.
Po deviatich rokoch sa tak zmenil reklamný trh, ktorému dominovali televízie na čele s televíziou Markíza. "Táto správa rozbíja mýtus, ktorý tu bol dlhé roky, že v printoch je oveľa menej peňazí ako v televíziách a v skutočnosti je to naopak. A nie je vylúčené, že to tak bolo aj v minulosti," povedal pre SME Peter Mačinga, obchodný riaditeľ vydavateľstva Perex, ktorý údaje zozbieral. Vychádza z toho, že doteraz takýto odhad reálnych príjmov z inzercie slovenských vydavateľov nikto nerobil. Aj keď mesačník Stratégia a týždenník Trend pravidelne zbierajú dáta tak, že rozpošlú dotazníky vydavateľom, nie všetci z veľkého množstva vydavateľov im odpovedia, tvrdí Mačinga. "Tie čísla v minulosti boli veľmi malé, nie preto, že vydavatelia mali malé tržby, ale jednoducho preto, lebo sa tým nikto nezaoberal," dodáva Mačinga.
Podľa v minulosti zverejnených údajov bol podiel televízií na celkových výdavkoch na reklamu v médiách najvyšší v období 1997 až 2004, keď sa pohyboval v rozpätí 42 až 49 percent. V rovnakom období sa podiel tlačených médií pohyboval v rozmedzí 34 až 41percent.
Príjmy z predaja reklamy všetkých médií na Slovensku vlani boli 7,9 miliardy Sk, medziročne tak vzrástli o viac ako 7 percent. Päťdesiat najväčších vydavateľov periodík malo v roku 2005 tržby z inzercie spolu viac ako 3,3 mld. Sk. Viac ako 80 percent z tejto sumy, t. j. 2,75 miliardy korún, si rozdelilo desať najväčších vydavateľov. Na prvom mieste vydavateľstvo RINGIER, potom PETIT PRESS, Spoločnosť 7 PLUS, MEDIATEL a PEREX. (hr)
Prvá desiatka vydavateľstiev podľa odhadov ziskov z inzercie
Vydavateľstvo Najznámejší titul 2004 2005 Zmena
Tržby v mil. Sk Podiel v % Tržby v mil. Sk Podiel v % 2005/2004
1. RINGIER Nový čas 660,0 19,80 % 540,0 17,98 % 22,22 %
2. PETIT PRESS SME 559,1 16,77 % 494,7 16,47 % 13,01 %
3. Spoločnosť 7 PLUS Plus 7 dní 375,0 11,25 % 341,0 11,35 % 9,97 %
4. MEDIATEL Zlaté stránky, Benefit 340,0 10,20 % 340,0 11,32 % 0,00 %
5. PEREX Pravda 294,0 8,82 % 238,6 7,94 % 23,20 %
6. ECOPRESS Hospodárske noviny 117,5 3,53 % 122,0 4,06 % -3,69 %
7. TREND HOLDING TREND 115,0 3,45 % 114,9 3,82 % 0,11 %
8. Avízo Avízo, City express 113,0 3,39 % 87,0 2,90 % 29,89 %
9. RegionPress Bratislavsko... 100,0 3,00 % 90,0 3,00 % 11,11 %
10. TV TIP Týždenník MARKÍZA 85,0 2,55 % 90,0 3,00 % -5,56 %
TOP 10 spolu 2 758,6 82,76 % 2 458,3 81,84 % 12,22 %
Zdroj: Združenie vydavateľov periodickej tlače Slovenska