Mäso máme radi, mäsiarov si nedáme

BRATISLAVA – Snaha dostať dieťa za mäsiara, aj za cenu protekcie či úplatkov, je už minulosťou. Pokles záujmu o túto profesiu pocítili aj v učilištiach. Do roku 1989 museli robiť učňovky prijímacie skúšky a vyberať najlepších. Dnes berú všetkých, k


FOTO SME – JÁN KROŠLÁK



BRATISLAVA – Snaha dostať dieťa za mäsiara, aj za cenu protekcie či úplatkov, je už minulosťou. Pokles záujmu o túto profesiu pocítili aj v učilištiach. Do roku 1989 museli robiť učňovky prijímacie skúšky a vyberať najlepších. Dnes berú všetkých, ktorí sa prihlásia.

„V sedemdesiatych rokoch len v Bratislave ročne končilo 60–80 mäsiarov. Takisto v Nitre, vo Zvolene a v Prešove. Teraz sa u nás učí vo všetkých ročníkoch spolu 48 mäsiarov – údenárov, vlani sme ako jediní otvorili triedu 22 žiakov,“ hovorí riaditeľ Stredného odborného učilišťa potravinárskeho v Bratislave Jozef Horák.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Jeho učilište má ako jediné na Slovensku vlastnú výrobňu mäsových produktov a predáva ich vo vlastnej predajni v škole medzi petržalskými panelákmi. V Bratislave je učňovská predajňa známa ako obchodík s najlepšími viedenskými párkami, aké sa u nás vyrábajú.

Mäsiarske remeslo už neposkytuje výhody, ide len o ťažkú prácu. „Situácia je zlá, chceme preto začať znova oslovovať rodičov žiakov základných škôl.“

Málo tých, ktorí sa vyučili za mäsiarov, pri remesle aj ostane. „Nová generácia mäsiarov nie je. Mnohí vyučení neostávajú u nás a nezakladajú svoje firmy, ale chodia pracovať do zahraničia, často načierno,“ hovorí Horák.

V poslednom čase začal znovu rásť záujem o mäsiarov – hľadajú ich najmä hypermarkety. Inzerujú v novinách, zháňajú kvalitných ľudí. „Chodia za nami, či môžeme nejakých pripraviť. Lenže nám sa už nehlásia. Obchodné reťazce by boli schopné vziať podstatne viac žiakov, ako pripravujeme.“

SkryťVypnúť reklamu

(rf)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 556
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 264
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 707
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 045
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 189
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 933
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 833
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 423
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu