FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
Zákazníci koncom minulého roka, alebo začiatkom januára dostali SMS správy, kde im operátor oznámil okamžitú zmenu služby z Easy Life na Team. Ide zväčša o zákazníkov, ktorí si službu Life ponechali práve pre výhodnejšie ceny na volania cez víkend alebo na volania do cudzích sietí vo večerných hodinách. Tie sú pri Life asi o 5 korún lacnejšie ako pri programe Team.
Podľa hovorcu spoločnosti T-Mobile Milana Hrica firma mení staršie programy na novšie. Opatrenie má smerovať k modernizácii a rozširovaniu možností spravovacieho systému predplatených kariet.
Cenovo citliví zákazníci však uprednostňujú nižšie ceny hovorného pred telefonovaním v zahraničí (roaming) alebo pred multimediálnymi MMS správami, ktoré sú drahšie ako klasické SMS-ky. Ako pripustil Hric, T-Mobile službu Life postupne zruší.
Mobilný operátor pritom pravidlá neporušil. Služby môže podľa všeobecných podmienok zmeniť, keď mení aj marketingovú stratégiu či technológie. Podmienky hovoria len o záväzku operátora oboznámiť zákazníka o takejto zmene, a to pätnásť dní vopred.
Podľa ohlasov, ktoré poslali denníku SME nespokojní zákazníci, sa tak však nestalo. Hovorca T-Mobilu tvrdí opak. "Esemesky s informáciou o zmene poskytovanej služby z Easy Life/Nonstop na Team sme rozosielali s dostatočným predstihom," povedal Hric. Operátor si teda podľa neho svoju zákonnú povinnosť informovať o zmenách vopred splnil.
To, koľkých zákazníkov sa zmena programov dotkne, sa nedá presne určiť, keďže T-Mobile rozdelenie zhruba 1,2 milióna zákazníkov predplatených Easy kariet nezverejňuje. Väčšina z nich pritom podľa Hrica už využíva program Team.
Obchodné podmienky klient neovplyvní
Všeobecné obchodné podmienky upravujú vzťah medzi operátorom, prípadne inou inštitúciou a zákazníkom. Ak ide o telekomunikačné služby, ten s nimi súhlasí podpisom pri kúpe predplatenej karty, alebo pri uzatvorení zmluvy o pripojení.
Aj keď zákazník má šancu ovplyvniť Všeobecné obchodné podmienky, podľa advokáta Martina Kriváka to však prakticky možné nie je. Nespokojný zákazník by teda súdny spor pravdepodobne nevyhral.
Ak totiž klient s obchodnými podmienkami nesúhlasí, operátor mu nebude služby poskytovať. Navyše, zákazníci zväčša tieto podmienky čítajú, až keď sa stane niečo, s čím nesúhlasia. (ik)