Takýchto krížov po nehodách na ceste smrti stále pribúda. FOTO SME - JANA BEŇOVÁ |
Pred piatimi rokmi na nej zomrela 18-ročná Marta z Beladíc, len týždeň po maturite. Zrazilo ju auto, ktoré vo vysokej rýchlosti predbiehal autobus, z ktorého vystúpila. Do Beladíc vtedy prišiel nový kňaz Marián Prachár. Beladičania mu rozprávali, že Marta nebola jediná a na tejto ceste zbytočne zomierajú ľudia. Vyzval ich, aby s tým niečo urobili.
Výsledkom bolo neformálne občianske združenie Za bezpečnejšiu cestu. Pridali sa k nemu starostovia desiatich obcí, ktoré ju využívajú. Zorganizovali petičnú akciu a na rezortnom ministerstve žiadali, aby na ceste smrti urobili bezpečnostné opatrenia, bežné v západnej Európe. "Nechceli sme nič mimoriadne - iba plošné značenie, odbočujúce pruhy či fosforeskujúce značky," hovorí kňaz. Ostrovčeky si chceli dokonca vybudovať svojpomocne.
"Hoci nám to úrady sľubovali, za päť rokov sme nič nedosiahli a máme pocit bezmocnosti voči štátnym orgánom, hoci chceme zachraňovať ľudské životy," povedal Marián Prachár. Zaráža ho, že markety a reštaurácie na kruhové objazdy a ďalšie bezpečnostné zábrany nemusia dlho čakať. "Platí tu asi moc peňazí," povedal farár.
Aj obyvatelia Choče sa zlatomoraveckej cesty boja. "Máme strach odbočovať do našej obce v smere od Nitry, kde chýbajú odbočovacie pruhy," povedala Alena Zahorecová z Choče.
"Táto cesta je ako prekliata, aj keď sa taká na prvý pohľad nezdá. Asi nestačí na túto premávku," povedal Juraj Daniš z Beladíc.
Na beladickom úseku cesty častejšie hliadkuje polícia a je tam znížená rýchlosť na 80 a 60 kilometrov za hodinu.
Zlatomoravecká primátorka Serafína Ostrihoňová najprv spolupracovala s petičným výborom z Beladíc a žiadala urobiť túto cestu bezpečnou, no teraz presadzuje výstavbu novej. (bej)