Vodiči na tejto ceste hazardujú, lebo je zdanlivo široká. Stáva sa, že aj štyri autá prejdú vedľa seba, lebo jedno predbieha z jednej strany, druhé z druhej . "Keď niekto len trošku zazmätkuje, je nehoda. Ale keď idú autá oproti sebe 120, už nebývajú len pokrčené plechy," hovorí Miloš Fábry z polície. FOTO SME - JANA BEŇOVÁ
BRATISLAVA, ZLATÉ MORAVCE - Primátorka Zlatých Moraviec rozmýšľa, že na cestu smrti upozorní hladovkou pred Úradom vlády. Cesta z Nitry smerom k Zlatým Moravciam patrí medzi "cesty smrti". Nebýva na nej síce viac nehôd ako na iných úsekoch, ale pomerne často sa končia smrťou. Zvlnený terén s mnohými "padákmi" láka vodičov k rýchlej jazde.
Kritickým štyridsaťkilometrovým úsekom hlavného ťahu medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami budú vodiči jazdiť pravdepodobne až do roku 2010, keď je plánované dokončenie rýchlostnej komunikácie Nitra - Zvolen. Primátorke Zlatých Moraviec Serafíne Ostrihoňovej sa to nepáči a chce, aby okolo jej mesta začali stavať rýchlostnú komunikáciu hneď. Rýchlostná komunikácia je podobná ako diaľnica, ale projektanti a stavbári pri nej nie sú zviazaní takými prísnymi parametrami ako pri klasickej diaľnici.
Ostrihoňová dala štátu ultimátum. Ak nezačne stavať do konca apríla, miestni začnú s nátlakmi. Zablokujú cestu, primátorka pôjde pred Úrad vlády držať hladovku. Včera poslala list ministrovi dopravy Pavlovi Prokopovičovi, aby prišiel do Zlatých Moraviec na stretnutie s primátormi a starostami okolitých obcí. "Výstavba cesty je vyše desať rokov v príprave. Jazdia tadiaľto tisíce áut, vlani tu zahynulo deväť ľudí," hovorí Ostrihoňová.
Hladovku myslí vážne. Nevidí iné východisko, ako na cestu smrti upozorniť. "Hanbím sa za odhodlanie hladovať, vnútorne trpím, ale musím to urobiť," hovorí Ostrihoňová.
Hovorca ministra dopravy Tomáš Šarluška tvrdí, že všetci chcú čo najskôr pospájať chýbajúce úseky cesty od Nitry po Zvolen, ale nevedia sa dohodnúť, čo s kľúčovým uzlom Nitrou. Vedenie mesta chce prioritne južný obchvat Nitry, severný obchvat je však už do polovice hotový.
Pre vedenie Nitry je prioritný južný obchvat, najmä pre ekológiu. Šarluška nepopiera, že južná trasa by možno bola ekologickejšia. "Nemáme problémy stavať aj južný, ale najskôr by sme chceli severný, aby sme ho napojili na budúcu rýchlostnú cestu." Ide o úsek, ktorý by nadväzoval na rýchlostnú cestu okolo Zlatých Moraviec. "Kým sa nedohodneme s vedením mesta, nemôžeme začať stavať rýchlostnú cestu od Nitry ďalej, lebo by nemala napojenie," hovorí Šarluška.
Prečo sa za Nitrou začína cesta smrti
Štyridsaťkilometrový úsek z Nitry po Tekovské Nemce (hlavná cesta smerom na Zvolen a Banskú Bystricu) má niekoľko zradných častí. Miloš Fábry z nitrianskej krajskej polície hovorí, že na ceste nebýva viac nehôd, ale sú omnoho tragickejšie, ako na iných.
Vo zvlnenom teréne je množstvo prudkých zjazdov z kopcov. Vodičov lákajú pridať, jazdia aj vyše 120. V dolinách sú odbočky do dedín a vodiči niekedy nestačia brzdiť za spomaľujúcimi autami, ktoré sa chystajú odbočiť. Stúpania sú dosť strmé, hoci pri jazde sa to mnohým šoférom nezdá. Chcú predbiehať naraz aj tri kamióny, ale niektoré slabšie motory nestačia do kopca zrýchliť, a oproti vybiehajú spoza zákruty rýchle autá.
"Vodič ide z Bratislavy do Nitry po diaľnici trištvrte hodinu tak, že drží plyn na 130-kilometrovej rýchlosti. Prejde cez Nitru a naraz sa za ňou dostane do lievika, do kolón. Rýchlo chce ísť aj ďalej, hoci to nie je diaľnica," hovorí Fábry. V roku 2004 prešiel úsek s tým, že sledoval správanie vodičov. "Kde bola šesťdesiatka, išiel som šesťdesiat, kde deväťdesiatka, tam deväťdesiat. Za jednu cestu som narátal 27 závažných priestupkov, ako prebiehanie cez dve plné čiary, vysoké prekročenie rýchlosti, ohrozovanie protiidúcich, vedľaidúcich. Ani som nerátal priestupky ako telefonovanie v aute, jazda bez smeroviek, nezapnutie pásov," hovorí. (rf)