Dunaj podľa EÚ využíva len sedem percent svojej prepravnej kapacity.
ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR
pláne, ktorý má viesť k rozvoju lodnej dopravy, Európska komisia vyjadruje obavu z ďalšieho nárastu kamiónovej dopravy, ktorá by sa do roku 2015 mohla zvýšiť až o tretinu.
Riečna doprava v únii zatiaľ stojí mierne v pozadí, podľa európskych predstaviteľov je však plne konkurencieschopná. Takmer 11-tisíc európskych nákladných plavidiel má porovnateľnú kapacitu ako 10-tisíc vlakov a 440-tisíc nákladných vozidiel. "Európa nemôže nechať tento potenciál nedotknutý," uvádza Európska komisia v návrhu plánu.
Zástupcovia EÚ pri presadzovaní podpory riečnej dopravy argumentujú úspešnosťou celého sektora v severozápadnej Európe. Len v rokoch 1997 až 2004 sa lodná doprava v Holandsku zvýšila o 40 percent, v Belgicku o 50 percent a vo Francúzsku o 35 percent. Európania však stále svoje rieky využívajú len minimálne. Napríklad kapacita Dunaja je využitá len na sedem až desať percent.
Lodiarstvo trápi aj nedostatok pracovných síl. Práca v lodeniciach a na riečnych lodiach má doteraz nálepku nie príliš perspektívneho, zle plateného a náročného zamestnania. Komisia chce tieto predsudky zmeniť. Prístavní robotníci a posádky plavidiel by sa tak mohli dočkať viacerých výhod. Dotácie však pôjdu aj na vzdelávanie nových odborníkov na lodnú dopravu. (čtk)
Riečne cesty v členských krajinách EÚ
krajina počet splavných
kilometrov
Belgicko 1 527
Česká republika 664
Nemecko 6 754
Francúzsko 5 378
Taliansko 1 477
Luxembursko 37
Maďarsko 1 884
Holandsko 5 046
Rakúsko 351
Poľsko 3 812
Portugalsko 124
Slovensko 172
Fínsko 6 245
Švédsko 390
Veľká Británia 1153
EÚ spolu 35 014