Vyše 450 vystavovateľov, viac ako 40-tisíc návštevníkov a tri nové tituly - taká je bilancia roka 2005 na výstavách organizovaných spoločnosťou BB Expo v meste pod Urpínom."V roku 2005 sa nám podarilo výstavný kalendár obohatiť o tri špecializované a na Slovensku premiérové výstavné projekty," konštatuje riaditeľ spoločnosti BB Expo, s. r. o. Dušan Kováč. V prvom rade spomína založenie tradície výstavy recyklácie a zhodnocovania odpadov R.I.S., na ktorej sa zúčastnilo 28 vystavovateľov, čím sa stala najväčšou ekologickou výstavou na Slovensku. D. Kováč zdôrazňuje, že "recyklačný priemysel" je priemyslom budúcnosti a podobné podujatia má každá európska krajina.
Na výstave Úžitkové vozidlá vystavovatelia predviedli komplexné úžitkové vlastnosti vozidiel, nadstavbovú techniku, prívesy a návesy, komunálne vozidlá a stavebné stroje. Súbežne s ňou sa uskutočnil aj ôsmy medzinárodný veľtrh stavebníctva For Arch Slovakia a štvrtá výstava regionálneho rozvoja a energetickej efektivity For Region. Kombinácia výstav vytvára podľa D. Kováča vhodnú platformu na cielenú prezentáciu zameranú na podnikateľov, stavebníkov, starostov miest a obcí, predstaviteľov samospráv a manažment z oblasti odpadového hospodárstva. "Výstavu For Region obohacujeme o samostatný výstavný segment energetickej efektivity, ktorý by mal predstaviť možnosti trvalo udržateľného regionálneho rozvoja na báze využitia biomasy," dodáva riaditeľ BB Expo. Je presvedčený, že rôznorodosť výstav vytvára pomyselný kruh vzájomne súvisiacich odborných tém.
Slovenský návštevník je ostýchavý
Záujem vystavovať v Banskej Bystrici vzrástol vlani v porovnaní s rokom 2004 približne o štyri percentá. Zo 450 vystavovateľov bola takmer desatina zo zahraničia, prevažne z Českej republiky. Výstavných podujatí sa zúčastnilo viac ako 40 000 návštevníkov.
Typický slovenský návštevník je ešte podľa jeho skúseností stále ostýchavý a často sa bojí klásť otázky vystavovateľom neuvedomujúc si skutočnosť, že tí sú tam kvôli nemu. Tento rozdiel je výrazný už aj v porovnaní s českým návštevníkom. "Tu by sme si mali vziať za svoje české príslovie: Líná huba - hotové neštěstí," hovorí D. Kováč. Návštevník výstavy má podľa neho pred sebou pomyselný odborný šlabikár, z ktorého by mal vytiahnuť všetky možné informácie vrátane dojmu z rozhovorov. Vidí však, že náročnosť návštevníkov z roka na rok rastie a mnohí už prichádzajú na výstavu pripravení z informácií dostupných na internete.
Nielen audit pre audit
Ako organizátor najväčšej športovej výstavy na Slovensku monitoruje BB Expo európsku jedničku ISPO Mníchov a od jej termínov a výsledkov odvodzuje stratégiu svojho podujatia. "Jedno je isté, čím ďalej v Európe na Západ, tým väčšia tradícia výstavných podujatí a ich harmonické rozčlenenie do jednotlivých regiónov, napríklad v SRN. Každá spolková krajina má svoju celonemeckú alebo celoeurópsku výstavu č. 1 a už nikto nejde zásadne proti jej záujmu," konštatuje D. Kováč.
Audit, o ktorom sa toľko diskutuje, je podľa jeho slov potrebný a už dávno mal byť povinne zavedený. Sám sa oň snaží od roku 1996, odkedy predsedal sekcii výstav a veľtrhov Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory. Ale nie je možné, aby bol len suchým auditom bez prijatia "etického kódexu". Nemá ísť len o reč čísel, ktoré nie vždy poskytujú objektívny obraz. Dokument, ktorý D. Kováč nazval etickým kódexom, by mal podľa neho obsahovať ustanovenie, že organizátori výstav sú stavovskou organizáciou, ktorej cieľom je zvyšovať kvalitu a úroveň výstav na Slovensku vo všetkých regiónoch. "Mal by sa vytvárať jednotný a koordinovaný výstavný kalendár Slovenskej republiky, aby potenciálni vystavovatelia neboli v rozpakoch tak, ako je to v súčasnosti," myslí si.
Rok 2006 bude podľa riaditeľa BB Expo pre Slovensko určite lepším vzhľadom na ekonomický rast, ktorý sa nepriamo odrazí aj na raste počtu vystavovateľov a výstavnej plochy. "Žiaľ budú sa ešte prehlbovať regionálne rozdiely a niekoľko dravcov skočí na pripravované novinky iných organizátorov," obáva sa. Výrazné zmeny pripravuje banskobystrická spoločnosť počas jesenných výstav zameraných na cestovný ruch. Bude to nový koncept výstavy zimných športových potrieb Šport línia , výstavy Slovenská zima a Hotel.
EVA REISELOVÁ