čo súvisí s módou. Časy sa zmenili a výstavisko TMM otvára svoje brány viac ako dvadsaťkrát do roka.Včelári, záhradkári, milovníci koní, psov, áut, zdravého životného štýlu, golfu, skla i svetelnej techniky si nájdu to svoje "pravé orechové" Pod Sokolicami na Výstavisku TMM, a. s. v Trenčíne. Na ďalších výstavách dámy a páni zisťujú, aké novinky priniesol vývoj vo sfére krásy a kozmetiky. "Je úžasné dívať sa, ako niekoľko tisíc žien hoci aj v mraze kráča areálom v lodičkách," hovorí riaditeľ marketingu Beauty Forum Slovakia Pavol Hozlár. Výstava kozmetiky patrí k tradičným, navštevovaným a úspešným. Najstaršou je ale výstava Trenčín mesto módy. Táto "dáma v stredných rokoch" celý kolotoč veľtrhov a výstav v historickom meste roztočila. Aj preto si výstavisko ponechalo vo svojom názve skratku TMM. Najúspešnejším podujatím minulého roka bol podľa organizátorov ELO SYS - 12. ročník medzinárodného veľtrhu elektrotechniky, elektroniky a energetiky. Predstavilo sa na ňom vyše tristo vystavovateľov.
Na čom si však TMM veľmi zakladá, sú novinky. Od septembra 2004 do konca roka 2005 uviedlo výstavisko šesť nových titulov, medzi nimi napríklad Kôň 2005. Podľa P. Hozlára je to zvláštna, technicky náročná výstava a nedajú sa čakať ani výrazné tržby. Ale ako sám vraví - na pár dní sa TMM stáva areálom radosti. V prvý septembrový víkend sa tešili deti, rodičia, aj starí rodičia. Hoci výstava koní mala regionálny charakter, našlo si na ňu čas viac ako sedem tisíc návštevníkov z celého Slovenska i spoza rieky Moravy.
Od nápadu k realizácii
Z úplne iného súdka je novinka Vinum Laugaricio. Na ploche vyše 1 100 štvorcových metrov sa koncom novembra 2005 predstavilo 53 vystavovateľov zo Slovenska, Českej republiky, Rakúska a Talianska. A ešte na jednu novinku sú v Trenčíne zvlášť hrdí - Medipharm - medzinárodnú zdravotnícku a farmaceutickú výstavu.
Od nápadu k realizácii vedie náročná cesta. Keď vznikne nápad, najprv treba nájsť odborného garanta, presvedčiť ho, že má zmysel pustiť sa do podujatia takéhoto typu. "Potom musíme osloviť potenciálnych vystavovateľov a aj ich presvedčiť o užitočnosti výstavy," hovorí P. Hozlár. Zdôrazňuje, že pri rozbehu nového titulu nestačí poslať e-maily hoci aj na všetky adresy na Slovensku: "Musíme komunikovať osobne, navštíviť klientov, vysvetliť im celý projekt," dodáva. Prvý ročník je zvyčajne skúškou, druhý štátnicou v oblasti výstavníctva. Vytvoriť nový projekt je vážna vec, vysoko odborná a kvalifikovaná. Pretože v súčasnosti už nestačí ponúknuť len pár metrov štvorcových a párky s horčicou v zadymenom bufete. Obsah výstavy, sprievodný program, kvalitné reštauračné a doplnkové služby, klimatizované haly, prístupová cesta, parkovanie - to je len skromný výpočet nevyhnutností a samozrejmostí výstav a veľtrhov 21. storočia.
Treba vedieť viac
P. Hozlár je presvedčený, že výstavy sú a aj budú významným nástrojom marketingovej komunikácie. Lenže nestačí len zlepšovať podmienky, ale podľa jeho slov treba skvalitňovať aj vzdelávanie. "V Nitre sa o to svojimi prednáškami usiluje pán Marek Baluška," konštatuje. Zvyšovať si vzdelanie v oblasti komunikácie na výstavách a veľtrhoch potrebujú pracovníci rôznych organizácií, ktoré výstavy organizujú, ale aj samotní vystavovatelia.
Okrem toho chýba na Slovensku audit výstav - objektivizovaný ukazovateľ. Výstavisko TMM je členom medzinárodnej organizácie CENTREX, v ktorej sa audit berie za samozrejmosť. Sekcia veľtrhov a výstav pri Slovenskej obchodnej a priemyselnej komore by podľa P. Hozlára mohla byť v tomto smere aktívnejšia.
A k polemikám o tom, či výstavy celoštátneho alebo aj medzinárodného významu patria len do Bratislavy alebo aj iných miest dodáva: "Nemyslím si, že všetko má byť iba v Bratislave. Ak aj vláda hovorí o posilňovaní regiónov, potom výstavy sú jedným z veľmi efektívnych nástrojov, ako na ne upozorniť." Najlepším príkladom je Brno v Českej republike. Veľtržný a výstavnícky život v moravskej metropole dosahuje európske parametre.
Eva Reiselová