BRATISLAVA - Život bez županov si vie podľa prieskumu agentúry MVK predstaviť takmer 53 percent ľudí Necelých 50 percent ľudí spomenulo župné parlamenty a potom s 42 percentami nasledoval verejný ochranca práv. Politikov, medzi nimi ani predstaviteľov žúp, neprekvapuje, ako sa ľudia vyjadrovali o krajskej samospráve.
Bývalý bratislavský župan Ľubo Roman povedal, že župy začali naplno fungovať až v poslednom roku pred regionálnymi voľbami, lebo dovtedy preberali právomoci a až vtedy dostali vlastné peniaze. Roman je sklamaný aj prístupom médií, ktoré vraj hľadali, koho by mohli prichytiť. "Hrali ste sa na detektívov bez toho, aby ste sa zamysleli, o čom je tá župa," povedal.
Nový žilinský župan Juraj Blanár zo Smeru hovorí, že výsledky prieskumu sú výsledkom zneuchutenia z politiky a neznalosti ľudí o právomociach župy. Občania si podľa neho neraz zamieňali krajskú samosprávu s krajskou štátnou správou.
Poslanec KDH Pavol Minárik povedal, že ak chceme mať decentralizovaný štát, regionálna samospráva musí fungovať. "Ľudia sa musia naučiť, že dnes už nemôžu všetky problémy pripisovať len vrcholovým politikom a že moc dostali aj samosprávy v krajoch," podotkol.
Vládny splnomocnenec pre decentralizáciu verejnej správy Viktor Nižňanský povedal, že pre denný život občana je dôležitejší obecný úrad a starosta, ale župy pôsobia krátko a nemali "voľné ruky". Tiež si myslí, že situácia sa zmení a ľudia si postupne zvyknú.
Vzťah verejnosti k verejnému ochrancovi práv (ombudsmanovi) niektorých právnikov i politikov zaskočil. Právnik Vladimír Pirošík hovorí, že výsledok prieskumu je v rozpore s realitou. "Ombudsman je podnetmi zavalený človek," hovorí. Inštitúcia je podľa neho dobrá, iná vec je, kto ju vedie. Ombudsmanom je bývalý poslanec HZDS Pavel Kandráč.
Poslanec ústavnoprávneho výboru parlamentu Peter Miššík z SDKÚ považuje výsledok prieskumu za rébus. Asi by bolo podľa neho lepšie "predať" prácu ombudsmana, lebo je "zástancom ľudí, ktorí ho nevdojak kritizujú".
Riaditeľka Kandráčovej kancelárie Henrieta Antalová povedala, že ide o jednu z najmladších inštitúcií a dostať ju do povedomia by mohli pomôcť práve médiá. "Za necelé štyri roky využilo možnosť obrátiť sa so svojím podnetom na verejného ochrancu práv viac ako 8500 fyzických a právnických osôb, z ktorých je viac ako 93 percent už vybavených," povedala Antalová. Podľa nej kancelária ombudsmana poskytla viac ako 13 500 právnych rád a usmernení vrátane osobných v dnes už deväť regionálnych pôsobiskách po celom Slovensku. (sp)