divízie skupiny MOL
Nemecká spoločnosť E.ON Ruhrgas International zaplatí asi 16,8 miliardy korún za všetky obchodné a skladovacie divízie zemného plynu maďarskej ropnej a plynárenskej skupiny MOL. " E.ON prevezme na seba aj dlh skupiny MOL v hodnote zhruba 22,5 miliardy korún," oznámila spoločnosť.
Podmienky transakcie sa zmenili po tom, čo ju schválili regulačné úrady Európskej komisie v decembri minulý rok. Kým pôvodne mal získať E.ON trojštvrtinový podiel mínus jednu akciu, podľa zmenených podmienok získa 100 percent akcií ropnej a plynárenskej divízie spoločnosti MOL. Ako však oznámila skupina MOL, dodatočný predaj štvrtinového podielu plus jednej akcie je ešte predmetom schvaľovacieho procesu regulátora.
Transakciu by mali spoločnosti MOL a E.ON uzavrieť 31. marca tento rok, pričom kúpna cena sa môže ešte meniť v závislosti od budúcich finančných záväzkov skupiny MOL k predávaným divíziám. (sita)
NAY zvýšil vlani obrat na 4,1 miliardy korún
Obchodná spoločnosť NAY, ktorá sa zaoberá predajom elektroniky, ukončila podľa predbežných výsledkov rok 2005 s historicky najvyšším obratom v objeme 4,1 miliardy korún. V porovnaní s rokom 2004, keď dosiahol konsolidovaný obrat skupiny 3,621 miliardy korún, je to nárast o viac ako 13 percent. V tomto roku plánuje spoločnosť zvýšiť svoj celkový obrat takmer o pätinu až na 4,88 miliardy korún. Svoj celkový podiel na trhu s predajom elektroniky tak NAY zvýšil medziročne o tri percentuálne body na 20 percent.
Investície firmy NAY smerovali v uplynulom roku najmä do rekonštrukcie predajne v Bratislave na Zlatých pieskoch a do otvorenia novej predajne NAY Elektrodom v Nitre. V tomto roku plánuje spoločnosť otvorenie ďalších nových predajní na Slovensku. Plánuje tiež investície do výstavby predajní so spotrebnou elektronikou v zahraničí. Prvú zahraničnú predajňu by mala spoločnosť otvoriť v Českej republike v roku 2007.
V súčasnosti NAY zamestnáva viac ako 700 pracovníkov. (sita)
Skupina PSA predala za rok 3,39 milióna áut
Automobilová skupina PSA Peugeot Citroen, druhý najväčší európsky výrobca automobilov, v roku 2005 predala vo svete 3 390 000 vozidiel, čo bol medziročný rast o 0,4 percenta. Výsledok odráža výrazný dopyt na trhoch mimo západnej Európy a recesiu na západoeurópskych trhoch, spôsobenú stagnujúcim dopytom a silným konkurenčným tlakom. Mimo západnej Európy skupina prvýkrát predala viac ako milión vozidiel a jej podiel na svetovom trhu dosiahol 5,4 percenta.
Pod úspech vozidiel značky Peugeot sa podpísal model Peugeot 407 a jeho verzia 407 Coupé, ktorého sa predalo 241-tisíc kusov. Peugeot 206 je stále s predajom 673 000 vozidiel najpredávanejším malým automobilom v Európe.
Pre značku Citroen priniesol rok 2005 úspešný štart modelu C4. Predaj 239-tisíc vozidiel znamenal zdvojnásobenie predaja značky v nižšej strednej triede. Presadil sa aj model Citroen Xsara Picasso, z ktorého si motoristi kúpili 185-tisíc kusov. (tasr)
Lufthansa prepravila rekordný počet pasažierov
Nemecká letecká spoločnosť Lufthansa dosiahla v roku 2005 nový rekord v počte prepravených pasažierov na úrovni vyťaženia svojich lietadiel.
Najväčšie nemecké aerolínie odviezli spolu 51,3 milióna cestujúcich. Faktor vyťaženia lietadiel dosiahol 75 percent. Nárast počtu prepravených pasažierov predstavoval v medziročnom porovnaní 0,7 percenta. Vyťaženosť lietadiel sa oproti roku 2004 zvýšila o jeden percentuálny bod.
Nákladná divízia Lufthansa Cargo naproti tomu vykázala mierny pokles. Objem prepraveného nákladu a poštových zásielok sa v medziročnom porovnaní znížil za rok 2005 o jedno percento na 1,7 milióna ton. Vyťaženie lietadiel v tejto divízii dosiahlo 65 percent, čo bolo menej o dva percentuálne body ako rok predtým.
Rovnako aj najdôležitejší konkurenti Lufthansy British Airways a AirFrance-KLM, ako aj nízkorozpočtové aerolínie Ryanair a easyJet vykázali najnovšie rast počtu prepravených pasažierov. (tasr)
Rhenus Beteiligungen prevzal Redon
Spoločnosť Rhenus Beteiligungen International prevzala od firmy Lindbergh & Dachser spoločnosť Redon v Bratislave, ktorá sa špecializuje na letecké odbavovacie služby. Od januára sa integrovala do skupiny podnikov Rhenus a bude podnikať pod názvom Rhenus Air Handling.
Všetkých desať pracovníkov prevezmeme a budeme ich aj naďalej zamestnávať, povedala vedúca úseku styku s verejnosťou Claudia Bracherová Wolfensbergerová.
Rhenus akvizíciou získava v Bratislave viac ako polovičný podiel na trhu v sektore Air Cargo Handling a stáva sa tak na ňom lídrom. Rhenus Air Handling touto akvizíciou ďalej plánovite rozvíja európske podnikanie v službách leteckej nákladnej prepravy. Firmy však nezverejnili žiadne informácie o kúpnej cene. "Najmä novo sprivatizované letiská môžu zaznamenať ešte významnejší vzostup objemov prepravy," povedal člen predstavenstva firmy Rhenus Peter Widmer. (tasr)