FOTO |
Obavy o budúcnosť amerického automobilového priemyslu sa prehlbujú a európski výrobcovia by sa mali poučiť z výziev, ktorým čelia ich americkí konkurenti. Taký je jeden z výsledkov štúdie KPMG International. Podľa posledného prieskumu medzi lídrami odvetvia automobilový priemysel v USA by sa mal čím skôr venovať problematike dedičstva značiek, zlepšeniu konkurencieschopnosti a efektívnosti produktov, keďže konkurenčná hrozba ázijských značiek rastie každý deň.
Na otázku, či by americkí výrobcovia mohli zvýšiť efektívnosť a konkurencieschopnosť v nasledujúcich piatich rokoch, len 32 percent respondentov odpovedalo kladne. V tom istom prieskume spred štyroch rokov však kladne odpovedalo 56 percent respondentov.
"Výzvy, s ktorými sa musia vyrovnať americkí výrobcovia, by mali byť budíčkom pre európskych výrobcov. Nezastaviteľný vzostup ázijských značiek pritvrdili juhokórejskí a čínski výrobcovia, ktorí sa pridali k trendu nastolenému japonskými značkami," povedal šéf divízie služieb pre automobilový priemysel v KPMG vo Veľkej Británii Mike Steventon.
Bezprostredné dôvody na obavy v odvetví sú zrejmé. Pri otázke na ziskovosť počas nasledujúcich piatich rokov bolo najčastejšou odpoveďou (35 percent), že bude "nestabilná a nepredvídateľná", druhá najčastejšia odpoveď (28 percent) bola "všeobecne klesajúca". Obavy o ziskovosť súvisia s čoraz väčším uvedomením si nadvýroby v odvetví. Nadvýroba v odvetví podnietila kultúru odbytových stimulov, najmä v Severnej Amerike, kde spôsobila znižovanie marží. Teraz je dôležité, aby sa ponuka a dopyt opäť dostali do rovnováhy, čo bude možné dosiahnuť len prostredníctvom zásadnej reštrukturalizácie.
Tohtoročný prieskum opäť poukazuje na rast ázijských značiek. 88 percent respondentov očakáva, že ázijské značky zvýšia svoj podiel na trhu. Dôveru európskym značkám a ich rast očakáva 34 percent, no 28 percent respondentov očakáva ich pokles. Severoamerické značky čaká tvrdý boj - dôveru v ich rast má len 19 percent oproti 58 percentám respondentov očakávajúcich opačný vývoj.
(ik)
To boli zlaté časy amerických a európskych automobiliek, keď ešte nečelili tvrdej konkurencii z východu. ILUSTRAČNÉ FOTO - REUTERS A TASR/EPA |