BRATISLAVA - Polícia začala trestné stíhanie v kauze údajnej skrytej privatizácie Slovenských aerolínií prostredníctvom Austrian Arlines. Trestné oznámenie podal pred časom poslanec SF Branislav Opaterný.
Rakúske aerolinky získali s tichým súhlasom ministra dopravy Pavla Prokopoviča takmer 62 % v Slovenských aerolíniách. Stalo sa to, keď sa zaručili za 200-miliónový úver, ktorý si naše aerolinky vzali od bankového konzorcia pod vedením rakúskej Erste Bank. Ak by si pôžičku nezobrali, čakal by ich krach.
Vlani v januári potom zvýšili majetok aerolínií o 114,6 milióna korún, čo je vlastne suma, za ktorú v nich získali kontrolnú väčšinu. Opaterný si myslí, že minister Prokopovič poškodil štát, keď toto umožnil.
Znalec z odboru hospodárstva bude teraz skúmať, či štát naozaj utrpel škodu a po jeho posudku sa polícia rozhodne, či obviní konkrétnu osobu.
"Predali štátny majetok bez uznesenia vlády či rozhodnutia parlamentu, minister podľa mňa porušil aj kompetenčný zákon," hovorí Opaterný. "Načo sa potom trápia s verejnými súťažami na letiská či železnice?"
Koaliční i opoziční poslanci vlani urobili v tejto veci na ministerstve dopravy prieskum, ktorý však nepotvrdil nijaké porušenie zákona.
Pavol Minárik z KDH pred rokom povedal, že "je problém, že sa sprivatizovala firma bez výberového konania", keď minister tvrdil, že urobí súťaž. Ako koaličný poslanec nechcel hovoriť o vyvodení zodpovednosti voči ministrovi. Upozornil len na to, že od okamihu ovládnutia aerolínií Rakúšanmi treba pozorne sledovať privatizáciu letiska v Bratislave. "Bolo by veľmi nešťastné, keby aj to ovládli Rakúšania," povedal.
Poslanec Smeru Ľubomír Vážny vlani tiež vyslovil podozrenie, že ak niekto dáva stámilióny do krachujúceho podniku, niečo za tým musí byť. "Buď je tam nejaký tichý prísľub o vstupe do privatizácie bratislavského letiska, alebo niečo iné. Čas ukáže."
Ministerstvo dopravy bude podľa hovorcu Tomáša Šarlušku čakať na výsledok vyšetrovania a dovtedy sa bližšie nevyjadrí.
Prokopovič tento týždeň oznámil, že vláde predloží návrh, aby bratislavské a košické letisko sprivatizovalo konzorcium TwoOne, zložené z viedenského letiska Schwechat, skupiny Penta a rakúskej Reiffeisen Zentralbank. Hlavným poradcom pri privatizácii bola rakúska Meinl Bank.
Autor: Juraj DanielisMONIKA ŽEMLOVÁ