Nemocnica, o ktorú má pacient záujem, môže jeho hospitalizáciu odmietnuť, ak má plné kapacity alebo ak už prečerpala objem peňazí, ktorý si dohodla so zdravotnou poisťovňou. ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV SME
BRATISLAVA - Pacient si môže vybrať nemocnicu kdekoľvek na Slovensku, nielen v regióne, kde býva. Ošetrujúci lekár - všeobecný alebo špecialista - mu na hospitalizáciu dáva len odporúčanie. Vybrať nemocnicu pacientovi nemôže, môže mu len poradiť.
Pacienti si takmer vždy vyberajú nemocnicu, ktorú majú najbližšie k domu.
S nemocnicou, ktorú si pacient vybral, sa musí vopred dohodnúť. Hovorkyňa Fakultnej nemocnice v Martine Katarína Kapustová povedala, že ak má pacient odporučenie od svojho ošetrujúceho lekára, s nemocnicou sa môže skontaktovať akokoľvek.
V Bratislave stačí prísť v priebehu dňa do ambulancie na príslušnom oddelení, kde si pacient s lekárom dohodne, či je hospitalizácia možná, a termín nástupu. Zástupkyňa riaditeľa bratislavskej fakultnej nemocnice Katarína Sedláková povedala, že nemocnica nemôže pacienta odmietnuť preto, že jej "nepatrí". "Zdravotnícke zákony už nepoznajú pojem región. Existujú, možno z historických dôvodov, spádové oblasti, ktoré upravujú prijímanie pacientov pri neodkladnej zdravotnej starostlivosti," vysvetlila.
Spádové oblasti podľa nej pri akútnych situáciách zaručujú plynulú distribúciu pacientov medzi nemocnicami a tým aj ich rovnomernejšiu záťaž. "Aby nedošlo k situácii, že nemocnica má náhle riešiť viac neodkladných príjmov."
Hovorkyňa nemocnice v Malackách Jana Martanovičová povedala, že výber najbližšej nemocnice je pre pacientov skôr záležitosťou osobného komfortu a jednoduchšieho kontaktu s rodinou.
Nemocnica, o ktorú má pacient záujem, môže jeho hospitalizáciu odmietnuť, ak má plné kapacity alebo ak už prečerpala objem peňazí, ktorý si dohodla so zdravotnou poisťovňou. Ak je dôvodom nedostatok peňazí, pacient si za hospitalizáciu nemôže zaplatiť sám. Neumožňuje mu to zákon.
Generálny sekretár lekárskej komory Eduard Kováč hovorí, že vo svete sa takéto situácie riešia individuálnym zdravotným poistením, ktoré u nás ešte nefunguje. Na Slovensku si pacient musí hľadať inú nemocnicu alebo sa zaradí na čakaciu listinu. Urgentné stavy nemocnica odmietnuť nemôže.
Jaroslav Šajty, riaditeľ košickej Fakultnej nemocnice L. Pasteura povedal, že ich priestorové a personálne kapacity dovoľujú ošetriť všetkých pacientov, ktorí majú záujem o liečbu v Košiciach. Obmedzení sú sumou od zdravotných poisťovní.
Pacienti z regiónov končia často vo veľkých fakultných nemocniciach. Napríklad v Bratislave a Martine tvoria asi 40 percent z celkového počtu pacientov. Mimoregionálnych klientov majú aj malé nemocnice, v Malackách ich je asi 15 percent.
Výber nemocnice
pacient si môže vybrať nemocnicu, ktorú chce, s nemocnicou sa musí najprv dohodnúť, či ho hospitalizuje, musí mať písomné odporúčanie na hospitalizáciu od ošetrujúceho lekára, pri odkladnej starostlivosti môže nemocnica pacienta odmietnuť, ak má plné kapacity alebo ak vyčerpala dohodnutý objem peňazí s poisťovňou, ak nemocnica odmietne pacienta pre nedostatok peňazí, zákon neumožňuje, aby si pacient za hospitalizáciu zaplatil, potom si musí hľadať inú nemocnicu. Zmena nemocnice počas hospitalizácie
pacient alebo jeho rodina musia požiadať lekára o prepustenie z nemocnice, lekár takejto žiadosti musí vyhovieť, okrem prípadov, keď liečbu nariadil súd, pacient pri odchode z nemocnice podpisuje tzv. negatívny reverz, že odchádza na vlastnú žiadosť, napriek poučeniu lekára, nemocnica, ktorá pacienta prepúšťa, musí mať súhlas inej nemocnice, že pacienta prijme, dôvod na preloženie do inej nemocnice musí byť medicínsky, nemocnica môže odmietnuť presun pacienta na vlastnú žiadosť do inej nemocnice vtedy, ak by to ohrozilo jeho život alebo zdravie. (dro) Ako vedia poisťovne poradiť
Opýtali sme sa zdravotných poisťovní, ako by poradili svojim poistencom pri výbere nemocnice.
Všeobecná zdravotná poisťovňa
Poisťovňa môže poistencovi odporučiť zdravotnícke zariadenie, ktoré je pre neho výhodnejšie - napríklad má kratšiu čakaciu lehotu na potrebnú operáciu a podobne.
Spoločná zdravotná poisťovňa
Pacient komunikuje predovšetkým s lekárom, resp. lekár s pacientom. Lekár odporúča, pacient sa rozhoduje. Výnimočne môže nastať situácia, že pacient nesúhlasí s návrhom lekára a obráti sa na revízneho lekára poisťovne, aby mu poradil ďalšie možnosti. V tom prípade odporúča revízny lekár poisťovne a pacient sa zasa rozhoduje.
Sidéria - Istota
Výber nemocnice sa realizuje podľa viacerých kritérií, závisí od toho, čo poistenec v prvom rade požaduje. Či ide o kvalitu, najskorší termín alebo o miesto výkonu. Poisťovňa je schopná zohľadniť individuálne požiadavky poistenca pri výbere. Najčastejšie poistenci žiadajú odporučiť takú nemocnicu, ktorá zrealizuje výkon čo najskôr. Poistenci majú k dispozícii bezplatnú službu manažovania poistenca pri výbere vhodného zariadenia. Stačí požiadať o túto službu písomne. Tlačivo a informácie sú zverejnené na webovej stránke poisťovne.
Apollo
V súčasnosti sa dokončuje prvé hodnotenie indikátorov kvality nemocníc. Tie môžu pomôcť pri odporúčaní nemocnice poisťovňou, ak by poistenec o takúto radu stál. Nateraz je odporučenie poisťovne poistencovi dané najmä tým, či poisťovňa uzatvorila zmluvný vzťah s nemocnicou.
Dôvera
V prípade potreby môže zdravotná poisťovňa poistencovi odporučiť dané zariadenie. (dro)