Po desiatej nemá televízia šancu

Spánkový režim ovplyvňujú okrem génov mnohé vonkajšie okolnosti. Ak opomenieme azda najväčšiu revolúciu v spánkovom režime - vynález žiarovky, fenoménom s obrovským vplyvom sa stala televízia. Odkedy sa televízory stali bežnou súčasťou takmer každej ...


GRAF - SME



Spánkový režim ovplyvňujú okrem génov mnohé vonkajšie okolnosti. Ak opomenieme azda najväčšiu revolúciu v spánkovom režime - vynález žiarovky, fenoménom s obrovským vplyvom sa stala televízia. Odkedy sa televízory stali bežnou súčasťou takmer každej domácnosti, možno podľa priemernej sledovanosti programu, aj keď len v obmedzenej miere, dešifrovať zmeny v „spánkovom“ správaní našich ľudí.

V roku 1989 bola napríklad priemerná sledovanosť Československej televízie (sledovanosť ostatných staníc nie je k dispozícii) v najfrekventovanejšom čase medzi 19. a 22. hodinou približne 28 percent, čo nie je vysoký údaj. Po tejto hodine sledovanosť klesla v priemere na 15 percent. Možno iba predpokladať, že bežný televízny divák na Slovensku sledoval v tom čase väčšinou iba domáci televízny program, tieto údaje by teda mohli vypovedať o väčšinovom správaní. Ak to prijmeme, dalo by sa povedať, že len malá časť Slovákov si nechala ovplyvňovať televíziou svoj večerný režim a pravdepodobne si ľahli spať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

O desaťročie neskôr nastal v televíznom správaní posun. Treba však brať do úvahy, že od roku 1997 zbiera Slovenská televízia údaje o sledovanosti novou, spoľahlivejšou metodikou, ktorá neumožňuje priamočiare porovnanie s údajmi z minulosti.

V roku 1997 dosiahla sledovanosť televízneho vysielania (na vzorke 45 u nás najviac dostupných staníc) vo večerných hodinách medzi 19. a 22. hodinou 61 percent. Do roku 2000 mala stúpajúci trend až po 63 percent, rok nato mierne klesla. Podobne sa vyvíjala aj nočná sledovanosť televízie po 22. hodine. V roku 1997 bola na úrovni 20 percent, o tri roky na takmer 24 percentách a vlani na 22.

Hoci tieto údaje sa dajú s minulosťou len ťažko porovnať, možno si všimnúť aspoň pomer medzi večernou a nočnou sledovanosťou v oboch obdobiach. Kým pred novembrom 1989 po 22. hodine vypínala televíziu takmer polovica divákov, v dnešných časoch, keď má televízia istotne nepomerne viac fanúšikov, ju po desiatej večer zhasnú až dve tretiny.

SkryťVypnúť reklamu

Svedčí to o tom, že Slováci sú asi predsa len viac škovránkovia ako sovy. (ru)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 311
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 340
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 911
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 388
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu