Mechanizmy na údržbu ciest na Kysuciach nezvládli kalamitu. Polovica sa pokazila. Nie je možné ich hneď opraviť, do niektorých treba aj nové motory. Šéf odboru dopravy v Žilinskom samosprávnom kraji Daniel Škerda hovorí, že sypače majú priemerný vek 21 rokov, na Kysuciach 25 rokov. "Ťažké podmienky, ktoré sú na Kysuciach a Orave, nik nezohľadňuje. Ľudia robia maximum, ale každý musí pochopiť, že keď napadne toľko snehu, situácia je zložitá," hovorí Škerda.
Tento týždeň pomáhal cestárom ťažký tank záchranného hasičského pluku zo Žiliny, pracovali buldozéry, frézy od diaľničnej spoločnosti.
"Mali sme päť kolón, ktoré 24 hodín denne pracovali, tlačili sneh preč," hovorí Škerda. Frézy na sneh majú aj v Žilinskom kraji, lenže "zlé to bolo aj v Liptove, aj na Orave, aj na Kysuciach a v každej oblasti je po jednej fréze".
Škerda tvrdí, že najúčinnejšie frézy boli na ruských ziloch, ale tie boli veľmi staré, poruchové. Nové frézy sú skôr na jemný sneh, lenže na Kysuciach bol ťažký a tvrdý. Priznáva, že obce to majú počas kalamity ťažké, keď začne padať veľa snehu, nik im neposkytne techniku. Každý chce najskôr odpratať svoje územie.
"Takú veľkú kalamitu treba brať ako fakt. Stáva sa raz za sedem-osem rokov, taká ako v poslednom týždni možno raz za pätnásť rokov. Trvá týždeň a musíme to nejako prežiť, keď techniku nemáme takú, ako by sme potrebovali," hovorí Škerda. (rf)