Nedeľa, 28. február, 2021 | Meniny má ZlaticaKrížovkyKrížovky
LEKÁRI VOLALI NAJSKÔR ZÁCHRANÁRSKY VRTUĽNÍK ZO ŽILINY, ALE TEN ODMIETOL LETIEŤ. ÚDAJNE PRE POČASIE

Vrtuľník letel pomôcť. Havaroval

ŽILINA - Banskobystrický záchranársky vrtuľník, ktorý sa zrútil pri obci Jánova Lehota v okrese Žiar nad Hronom, letel v pondelok 2. januára do Žiliny ...

FOTO

ŽILINA - Banskobystrický záchranársky vrtuľník, ktorý sa zrútil pri obci Jánova Lehota v okrese Žiar nad Hronom, letel v pondelok 2. januára do Žiliny pre pacienta, ktorý nutne potreboval kardiologickú operáciu v Banskej Bystrici.

Po nehode, pri ktorej zahynuli všetci traja členovia posádky, pacienta v sprievode lekára-špecialistu okamžite previezla do Banskej Bystrice sanitka Rýchlej zdravotníckej pomoci.

"Prípad bol určite urgentný, keď žiadali o prevoz vrtuľníkom," hovorí riaditeľka žilinskej nemocnice Daniela Bekeová. Lekári z nemocnice v Žiline najprv žiadali o prevoz pacienta vrtuľníkom žilinskej leteckej spoločnosti Regional Heliservis. Tá letové podmienky vyhodnotila údajne ako nevhodné a let odmietla.

"Áno, najprv sme žiadali o prevoz Regional Heliservis, ale myslím si, že nechceli letieť pre zlé počasie," povedala primárka záchrannej služby Anna Smiešková. Informáciu potvrdila aj Bekeová.

Konateľ spoločnosti Regional Heliservis Bohumil Michulek sa k záležitosti včera odmietol vyjadriť, odvolal sa na prebiehajúce vyšetrovanie Leteckej inšpekcie. Na otázku, či skutočne odmietli letieť pre zlé počasie, odpovedal: "No comment! Všetky vyjadrenia môžu ovplyvniť vyšetrovanie tragickej nehody. Ľutujem."

"Vrtuľník mal špičkovú navigačnú techniku na nočné lety. Počasie v ten večer vyhodnotil pilot ako vyhovujúce, inak by ho letový dispečer z letiska Sliač hore nepustil," vyhlásil hovorca firmy Air Transport Europe Pavol Svetoň, ktorej vrtuľník patril.

Svetoň dodal, že posádka letela v snahe maximálne pomôcť ťažko chorému pacientovi.

"Je to tragédia, chceme pomáhať iným a v konečnom dôsledku ubližujeme vlastným," vyjadril sa krátko po nešťastí lekár spoločnosti, ktorej vrtuľník patril, Henryk Zajac. "Je to o to smutnejšie, že v tomto prípade išlo o naozaj veľmi skúseného pilota, istý čas pôsobil aj ako pilot letky ministerstva vnútra," povedal bývalý pilot vojenských vrtuľníkov Ľubomír Majerčák.

Podobná tragická havária záchranárskeho vrtuľníka sa stala na deň presne v roku 1998. Záchranári vtedy prevážali dieťa z Dolného Kubína. Pád vrtuľníka neprežila trojčlenná bratislavská posádka, ani dieťa.

Našla sa čierna skrinka, poškodili ju výbuchy

JANOVA LEHOTA - Experti leteckej inšpekcie našli včera vo výbuchmi zničenom záchranárskom vrtuľníku čiernu skrinku so záznamom o priebehu letu. Podľa vyšetrovateľa leteckých nehôd Ladislava Grellu je skrinka veľmi poškodená, aj napriek tomu sa však pokúsia získať a vyhodnotiť všetky významné údaje. Grella tvrdí, že pilot do poslednej chvíle komunikoval s vežou a nehlásil žiadnu poruchu. Spojenie prerušil až vo chvíli, keď padol.

Traja členovia posádky, 47-ročný pilot, 32-ročný lekár z Košíc a 27-ročný záchranár z Popradu, zahynuli na mieste.

Pád vrtuľníka podľa očitých svedkov sprevádzali dva výbuchy. Vyšetrovatelia sa zhodujú v názore, že vrtuľník sa zachytil o vrcholky stromov. Bývalý vojenský pilot bol pritom špecialistom na nočné lietanie a mal 20-ročnú prax. Posádka zasahovala pri desiatkach záchranárskych akcií, naposledy pri lavíne na Zverovke, kde zahynulo sedem českých turistov.

Záchranári z banskobystrického strediska boli minulý rok vo vzduchu 250 hodín najmä pri prevozoch pacientov, tak ako to bolo v prípade pondelkového letu. Banskobystrické záchranárske stredisko nezostane podľa hovorcu firmy, ktorej patril, Pavla Svetoňa, bez vrtuľníka. Nový stroj typu Augusta, ktorý pôvodne plánovali presunúť do Nitry, asi skončí v Banskej Bystrici. (wm)

Havarovaný vrtuľník Agusta A109K2 bol dvojmotorový vrtuľník najvyššej kategórie letových noriem Európskej únie. Tento typ je vhodný najmä na lety v členitom a vysokohorskom teréne. Jeho cena s vybavením bola okolo 75 miliónov korún, vyrobený bol v roku 1994. Havarovaný stroj bol podľa spoločnosti, ktorej patril, vo vynikajúcom technickom stave. FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  4. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  5. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur
  7. Geis pomáha zvládať komplikácie v cezhraničnej preprave
  8. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje
  9. Online zľavy: Viete, kde ich vyhľadať?
  10. Šanca pre mladé talenty
  1. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  3. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  4. Dáma s pávím pierkom
  5. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  6. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  9. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  10. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 19 609
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 9 531
  3. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 9 431
  4. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 9 113
  5. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 8 909
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 7 754
  7. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 881
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 551
  9. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov 5 044
  10. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 4 766
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu