Vrtuľník letel pomôcť. Havaroval

ŽILINA - Banskobystrický záchranársky vrtuľník, ktorý sa zrútil pri obci Jánova Lehota v okrese Žiar nad Hronom, letel v pondelok 2. januára do Žiliny ...

FOTO

ŽILINA - Banskobystrický záchranársky vrtuľník, ktorý sa zrútil pri obci Jánova Lehota v okrese Žiar nad Hronom, letel v pondelok 2. januára do Žiliny pre pacienta, ktorý nutne potreboval kardiologickú operáciu v Banskej Bystrici.

Po nehode, pri ktorej zahynuli všetci traja členovia posádky, pacienta v sprievode lekára-špecialistu okamžite previezla do Banskej Bystrice sanitka Rýchlej zdravotníckej pomoci.

"Prípad bol určite urgentný, keď žiadali o prevoz vrtuľníkom," hovorí riaditeľka žilinskej nemocnice Daniela Bekeová. Lekári z nemocnice v Žiline najprv žiadali o prevoz pacienta vrtuľníkom žilinskej leteckej spoločnosti Regional Heliservis. Tá letové podmienky vyhodnotila údajne ako nevhodné a let odmietla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"Áno, najprv sme žiadali o prevoz Regional Heliservis, ale myslím si, že nechceli letieť pre zlé počasie," povedala primárka záchrannej služby Anna Smiešková. Informáciu potvrdila aj Bekeová.

Konateľ spoločnosti Regional Heliservis Bohumil Michulek sa k záležitosti včera odmietol vyjadriť, odvolal sa na prebiehajúce vyšetrovanie Leteckej inšpekcie. Na otázku, či skutočne odmietli letieť pre zlé počasie, odpovedal: "No comment! Všetky vyjadrenia môžu ovplyvniť vyšetrovanie tragickej nehody. Ľutujem."

"Vrtuľník mal špičkovú navigačnú techniku na nočné lety. Počasie v ten večer vyhodnotil pilot ako vyhovujúce, inak by ho letový dispečer z letiska Sliač hore nepustil," vyhlásil hovorca firmy Air Transport Europe Pavol Svetoň, ktorej vrtuľník patril.

SkryťVypnúť reklamu

Svetoň dodal, že posádka letela v snahe maximálne pomôcť ťažko chorému pacientovi.

"Je to tragédia, chceme pomáhať iným a v konečnom dôsledku ubližujeme vlastným," vyjadril sa krátko po nešťastí lekár spoločnosti, ktorej vrtuľník patril, Henryk Zajac. "Je to o to smutnejšie, že v tomto prípade išlo o naozaj veľmi skúseného pilota, istý čas pôsobil aj ako pilot letky ministerstva vnútra," povedal bývalý pilot vojenských vrtuľníkov Ľubomír Majerčák.

Podobná tragická havária záchranárskeho vrtuľníka sa stala na deň presne v roku 1998. Záchranári vtedy prevážali dieťa z Dolného Kubína. Pád vrtuľníka neprežila trojčlenná bratislavská posádka, ani dieťa.

Našla sa čierna skrinka, poškodili ju výbuchy

JANOVA LEHOTA - Experti leteckej inšpekcie našli včera vo výbuchmi zničenom záchranárskom vrtuľníku čiernu skrinku so záznamom o priebehu letu. Podľa vyšetrovateľa leteckých nehôd Ladislava Grellu je skrinka veľmi poškodená, aj napriek tomu sa však pokúsia získať a vyhodnotiť všetky významné údaje. Grella tvrdí, že pilot do poslednej chvíle komunikoval s vežou a nehlásil žiadnu poruchu. Spojenie prerušil až vo chvíli, keď padol.

SkryťVypnúť reklamu

Traja členovia posádky, 47-ročný pilot, 32-ročný lekár z Košíc a 27-ročný záchranár z Popradu, zahynuli na mieste.

Pád vrtuľníka podľa očitých svedkov sprevádzali dva výbuchy. Vyšetrovatelia sa zhodujú v názore, že vrtuľník sa zachytil o vrcholky stromov. Bývalý vojenský pilot bol pritom špecialistom na nočné lietanie a mal 20-ročnú prax. Posádka zasahovala pri desiatkach záchranárskych akcií, naposledy pri lavíne na Zverovke, kde zahynulo sedem českých turistov.

Záchranári z banskobystrického strediska boli minulý rok vo vzduchu 250 hodín najmä pri prevozoch pacientov, tak ako to bolo v prípade pondelkového letu. Banskobystrické záchranárske stredisko nezostane podľa hovorcu firmy, ktorej patril, Pavla Svetoňa, bez vrtuľníka. Nový stroj typu Augusta, ktorý pôvodne plánovali presunúť do Nitry, asi skončí v Banskej Bystrici. (wm)

SkryťVypnúť reklamu

Havarovaný vrtuľník Agusta A109K2 bol dvojmotorový vrtuľník najvyššej kategórie letových noriem Európskej únie. Tento typ je vhodný najmä na lety v členitom a vysokohorskom teréne. Jeho cena s vybavením bola okolo 75 miliónov korún, vyrobený bol v roku 1994. Havarovaný stroj bol podľa spoločnosti, ktorej patril, vo vynikajúcom technickom stave. FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

Autor: Daniel VraždaMIRKA KOVÁČIKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 348
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 922
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 690
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 158
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 813
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 174
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 688
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 610
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu