Marketingové nástrahy virtuálneho dizajnu

Aj keď už čas prekvapení máme za sebou, v bratislavskej galérii Medium ešte stále čaká divákov príjemná nádielka vo forme aktuálneho ...

FOTO


Aj keď už čas prekvapení máme za sebou, v bratislavskej galérii Medium ešte stále čaká divákov príjemná nádielka vo forme aktuálneho slovenského dizajnu. Zaujímavá výstava dizajnéra Františka Buriana Konzumní sbratření - síla vábení tu totiž potrvá do 12. januára.

Na stenách galérie sa hneď v úvode stretneme s lákavými heslami - Ponuka sa rozširuje, Všetko je skvelé, Kult noviniek, Výpredaj má budúcnosť. Zdá sa, že aj do galérií prenikli marketingové nástrahy niektorého obchodného centra. Nič to, možno sa tu dá kúpiť darček pre mladých, tí si potrpia na moderné štýlové doplnky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V priestore na prvý pohľad zaujmú pestrofarebné svietidlá, misy, šálky, dózy a artefakty, evokujúce produkty z dielne niektorého z mladých dizajnérov, ktorému nechýba vtip. Keď sa však prizrieme pozornejšie, úžitkovosť týchto objektov zostáva záhadou. Na stenách visia veľké digitálne tlače na spôsob reklamných banerov, no údaje o kvalitách výrobku či logo výrobcu chýba. Na sokloch síce nájdeme veľké pútače s cenami, no niektoré objekty cenovky majú a pri iných chýbajú. Možno až priveľa záhad.

A keď napokon uvidíte slogan: Všetko, čo potrebujeme, už máme, nezbavíte sa pocitu, že sa s vami niekto zahráva. Pre niekoho dostatočný podnet, aby sa otočil na päte a odišiel, pre iného impulz, aby pátral. V katalógu k výstave sa výsledok rébusu dozvie: vystavované artefakty majú síce rukopis hravého študenta, no autor František Burian je v súčasnosti vymenovaným profesorom na Katedre dizajnu Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave a zároveň pôsobí na pražskej Vysokej škole umelecko-priemyselnej na Katedre dizajnu v Zlíne. Ako dizajnér má na svojom konte už veľa realizácií vo sfére priemyselného dizajnu, no paralelne sa venuje aj voľnej tvorbe, ktorá postupne prešla do konceptuálnej polohy.

SkryťVypnúť reklamu

Burian kolážuje predmety bežnej spotreby, spája ich do nezvyklých tvarov a efektne nakašíruje do podoby reklamnej fotografie. Tieto objekty zväčša vzápätí rozoberá, aby ich spojil do nových, často ešte absurdnejších kompozícií. Vzniká akýsi virtuálny dizajn bez úžitku, ktorému však nechýba asociatívny tvar, ľúbivá farebnosť a lesk, ale hlavne odkaz na relativizáciu zmyslu dizajnu v službách médií a dnešného konzumného spôsobu života.

FOTO


Tvrdý boj o logo v každodennej realite prináša výsledky vo forme permanentne recyklovanej spotrebnej absurdity. FOTO - ARCHÍV G. M.


Autor: PAVLA ŠOLTISOVÁ(Autorka je dizajnérka a publicistka)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 586
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 303
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 120
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 913
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 862
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 395
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu