FOTO |
Aj keď už čas prekvapení máme za sebou, v bratislavskej galérii Medium ešte stále čaká divákov príjemná nádielka vo forme aktuálneho slovenského dizajnu. Zaujímavá výstava dizajnéra Františka Buriana Konzumní sbratření - síla vábení tu totiž potrvá do 12. januára.
Na stenách galérie sa hneď v úvode stretneme s lákavými heslami - Ponuka sa rozširuje, Všetko je skvelé, Kult noviniek, Výpredaj má budúcnosť. Zdá sa, že aj do galérií prenikli marketingové nástrahy niektorého obchodného centra. Nič to, možno sa tu dá kúpiť darček pre mladých, tí si potrpia na moderné štýlové doplnky.
V priestore na prvý pohľad zaujmú pestrofarebné svietidlá, misy, šálky, dózy a artefakty, evokujúce produkty z dielne niektorého z mladých dizajnérov, ktorému nechýba vtip. Keď sa však prizrieme pozornejšie, úžitkovosť týchto objektov zostáva záhadou. Na stenách visia veľké digitálne tlače na spôsob reklamných banerov, no údaje o kvalitách výrobku či logo výrobcu chýba. Na sokloch síce nájdeme veľké pútače s cenami, no niektoré objekty cenovky majú a pri iných chýbajú. Možno až priveľa záhad.
A keď napokon uvidíte slogan: Všetko, čo potrebujeme, už máme, nezbavíte sa pocitu, že sa s vami niekto zahráva. Pre niekoho dostatočný podnet, aby sa otočil na päte a odišiel, pre iného impulz, aby pátral. V katalógu k výstave sa výsledok rébusu dozvie: vystavované artefakty majú síce rukopis hravého študenta, no autor František Burian je v súčasnosti vymenovaným profesorom na Katedre dizajnu Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave a zároveň pôsobí na pražskej Vysokej škole umelecko-priemyselnej na Katedre dizajnu v Zlíne. Ako dizajnér má na svojom konte už veľa realizácií vo sfére priemyselného dizajnu, no paralelne sa venuje aj voľnej tvorbe, ktorá postupne prešla do konceptuálnej polohy.
Burian kolážuje predmety bežnej spotreby, spája ich do nezvyklých tvarov a efektne nakašíruje do podoby reklamnej fotografie. Tieto objekty zväčša vzápätí rozoberá, aby ich spojil do nových, často ešte absurdnejších kompozícií. Vzniká akýsi virtuálny dizajn bez úžitku, ktorému však nechýba asociatívny tvar, ľúbivá farebnosť a lesk, ale hlavne odkaz na relativizáciu zmyslu dizajnu v službách médií a dnešného konzumného spôsobu života.
FOTO |
Tvrdý boj o logo v každodennej realite prináša výsledky vo forme permanentne recyklovanej spotrebnej absurdity. FOTO - ARCHÍV G. M. |
Autor: PAVLA ŠOLTISOVÁ(Autorka je dizajnérka a publicistka)