Automobil má už takú starú históriu, že sa zdá nemožné niečo podstatné na ňom zmeniť. Tím z prestížnej Massachusettskej techniky (MIT) to však po štvorročnom úsilí dokázal. Ako napísal britský Guardian, koncom uplynulého roku bostonskí architekti a inžinieri predstavili projekt inteligentného elektrického auta do mesta, ktoré má všetky predpoklady, aby zmenilo storočné dejiny motorizmu.
Nové auto pre dvoch má úsporný a futuristický dizajn, podobný automobilom Smart. Pracoval na ňom aj slávny architekt Frank Gehry. Pohon je vzdialený klasickým motorom. Má dve výhody: šetrí priestor a podstatne zvyšuje pohyblivosť auta. Elektrický motorček vnútri kolies ich umožní otáčať o 360 stupňov akýmkoľvek smerom: "krabí" pohyb do boku sa zíde najmä v zápche.
Auto nebude potrebovať riadiacu páku. Vnútrajšok aj povrch budú pokrývať tenké programovateľné displeje, ktoré umožnia "vnímať" vodičove príkazy. Podľa počasia sa bude nastavovať farba karosérie tmavšia v chladnom a svetlejšia v teplom. Na mieru možno prispôsobiť palubnú dosku, napríklad starší ľudia si budú môcť zväčšiť tachometer, aby naň lepšie videli. Ako povedal člen vedeckého tímu z MIT Ryan Chin, šoférovať také auto bude podobný zážitok ako sedieť v kresle pri svojom počítači.
Pretože počet havárií v mestách stúpa, autori projektu mysleli aj na bezpečnosť. Namiesto klasických pásov a airbagov, ktoré majú svoje slabé miesta, ju zabezpečia supercitlivé sedadlá, ktoré dokážu okamžite zaznamenať náraz. Vedci vyvíjajú zmagnetizovanú hmotu, ktorá sa pri náraze premení z tekutej na pevnú počas jedinej nanosekundy (miliardtiny sekundy). Hmota náraz nielen stlmí, ale pasažierov priam prikuje do sedadla.
Úplne nový je najmä plánovaný spôsob použitia inteligentných áut. Možno ho prirovnať k premávke nákupných vozíkov v supermarkete: jednoducho si zoberiete prvé auto, ktoré uvidíte, odídete s ním, a keď splní svoj účel, zasa ho na niektorom z určených miest zaparkujete. Autá budú stáť na strategických miestach, kde sa stretávajú hlavné dopravné trasy s cestami ľudí: pri staniciach metra, zastávkach autobusov či na letiskách. Podľa tímu, ktorý vedie William Mitchell, je inteligentné auto zatiaľ najlepším riešením zápch, znečisťovania prostredia a nedostatku parkovacích miest v rozrastajúcich sa metropolách.
V nadchádzajúcich mesiacoch výskumníci z MIT dokončia finálnu verziu a predstavia ju automobilke General Motors, ktorá postaví prvý prototyp. Medzitým budú prebiehať rozhovory o testovacích jazdách na Ďalekom Východe, najlepšie v Hongkongu. Tento ostrov s hustou premávkou na malej ploche bude perfektným miestom na skúšky auta budúcnosti.
(ač)