Občiansky aktivista Richard Drutarovský kritizuje, že je to prineskoro. "Vzhľadom na to, aká je teraz legislatíva zlá, by si to žiadalo rýchlejšie riešenie," povedal.
Hovorca ministerstva Ján Pálffy za najdôležitejšie zmeny v novele zákona, ktorá je už v pripomienkovom konaní, označil novú úpravu náhrady za vyvlastnenie, zmenu v odvolacom konaní proti vyvlastneniu a to, že o vyvlastňovaní by už nemal rozhodovať stavebný úrad, ale iný orgán verejnej správy.
Podpredseda parlamentného výboru pre hospodárstvo Ľubomír Vážny (Smer) tvrdí, že cieľom nového zákona by malo byť odstrániť nedostatky pri stavbách, akými sú diaľnice. "Niekedy sa nevieme pohnúť pre drobné nedostatky v konaní," vraví.
Podľa Drutarovského môže v budúcnosti spôsobiť problémy nedokonalá definícia toho, čo vlastne je verejný záujem, ktorého existencia má odobriť začiatok vyvlastňovania. V navrhovanom znení je preukázaný vtedy, "ak záujem o dosiahnutie účelu, na ktorý sa má vyvlastniť, prevažuje nad ochranou práva, ktorého sa vyvlastnenie týka". Domnieva sa, že takáto formulácia má napomôcť vyvlastňovanie v prospech významných investícií.
Druhé riziko je, že dôvody na vyvlastnenie nebudú striktne uvedené v tejto norme, ale legislatíva umožní, aby boli v iných zákonoch stanovované ďalšie, čo teraz neexistuje.
Drutarovský si napriek tomu myslí, že ak by bol zákon prijatý v navrhovanej podobe, bol by to krok vpred. Dôvodom je napríklad to, že do náhrady za vyvlastnenie majú byť zahrnuté aj náklady, ktoré vznikli napríklad firme, ktorá sa musí presťahovať v dôsledku vyvlastnenia jej budovy. Navyše k vyvlastneniu nedôjde predtým, než investor náhradu skutočne nevyplatí.
Veľkou zmenou bude odvolacie konanie proti vyvlastneniu. Po novom v ňom bude namiesto úradov rozhodovať súd. "Z dôvodu posilnenia právnej istoty," dôvodí Pálffy. Aktivisti sa nádejajú, že by to mohlo investorov prinútiť, aby sa radšej dohodli, ako súdili.
(rp)