zľavy v kúpeľoch či v optikách. Podľa Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou poisťovne nemôžu ponúkať výhody, ktoré nevedia zabezpečiť.
Akcie a zľavy nemusia vždy vypovedať o tom, či je poisťovňa dobrá, alebo nie. Kvalitu poisťovne určuje to, ako dlho jej poistenci čakajú na operácie alebo na vyšetrenia, akých kvalitných lekárov má zazmluvnených, korektná komunikácia s klientom, ale aj dostupnosť jej pobočiek. Tieto informácie komplexne spracované nie sú, rebríček kvality lekárov zostavia poisťovne až v budúcom roku a dĺžku poradovníkov pacienti zisťujú len z vlastných skúseností alebo zo skúseností známych. Dnes môže poistenec reálne zhodnotiť komunikáciu s poisťovňou, ako s ním spolupracuje pri výbere kúpeľov, alebo aký má systém poradenstva.
V posledných mesiacoch medzi poistencami narastá záujem o možnosť kontroly vlastného účtu v poisťovni. Poisťovňa na účte vedie výdavky za zdravotnú starostlivosť, ktoré za neho uhradila. Podľa septembrovej novely zákona o zdravotných poisťovniach účty budú musieť obsahovať aj údaje o odvedenom poistnom. Tie poisťovne, ktoré ponúkajú rýchly prístup k účtom cez web, sú vo výhode.
V zreformovanom zdravotníctve získali poisťovne viaceré povinnosti. Okrem zostavovania rebríčkov kvality budú od budúceho roka zostavovať poradovníky na plánované výkony, rozhodovať o pacientoch zaradených do dispenzára.
Poisťovne môžu komerčne podnikať v individuálnom poistení. Zatiaľ ho ani jedna nezaviedla. Individuálne zdravotné poistenie dnes ponúka komerčná poisťovňa Union.
Starý preukaz treba vrátiť do 8. januára
Zdravotnú poisťovňu je možné zmeniť len raz do roka, vždy
k 1. januáru nasledujúceho roka. Prihlášku do novej poisťovne musí poistenec podať najneskôr do 30.septembra. Ak sa s prihláškou oneskorí a podá ju po 30. septembri, stane sa poistencom novej poisťovne až o dva roky od 1.januára 2007.
Pri zmene poisťovne je poistenec povinný do ôsmich dní po zmene - do 8.januára 2006 vrátiť preukaz poistenca pôvodnej zdravotnej poisťovni. Ak preukaz poistenca nevráti Úrad pre dohľad mu môže uložiť pokutu do výšky 5000 Sk.
Poistenec by si mal vyberať poisťovňu podľa
* kvality zmluvných lekárov,
* počtu zmluvných lekárov vo svojom regióne,
* dĺžky poradovníkov, ktoré utvára na plánované výkony - operácie, vyšetrenia,
* výhod, ktoré ponúka určitým skupinám pacientov - napríklad deťom, dispenzarizovaným pacientom, ťažko chorým pacientom,
* ako vedie účet poistenca,
* spôsobu komunikácie s klientmi, zjednodušenia komunikácie - využívanie internetu,
* rýchlosti vybavovania,
* dostupnosti pobočiek poisťovne.
Čo z toho môže poistenec dnes posúdiť
* počet zmluvných lekárov v regióne,
* spôsob vedenia účtu poistenca,
* komunikáciu s klientom a dostupnosť pobočiek,
* jednorazové akcie pre skupiny pacientov - napríklad úhrada vakcín proti chrípke.
Aké informácie o poisťovni
pribudnú v budúcom roku
* o dĺžke poradovníkov,
* o kvalitne zmluvných lekárov,
Kde nájde hodnotenie kvality poisťovní
* nikde, informácie si musí hľadať sám.
Webové stránky poisťovní
Všeobecná zdravotná poisťovňa - www.vszp.sk
Spoločná zdravotná poisťovňa - www.szp.sk
Chemická poisťovňa Apollo - www. apollo.sk
Vzájomná zdravotná poisťovňa Dôvera - www.vzpd.sk
Združená zdravotná poisťovňa Sidéria - Istota - www.sideria.sk
Všeobecná zdravotná poisťovňa
Všeobecná zdravotná poisťovňa je najväčšou poisťovňou na trhu. Obsadila okolo 70 percent trhu, má najširšiu sieť pobočiek, zazmluvnených lekárov, revíznych lekárov. Podľa jej hovorkyne Petry Kafúnovej poisťovňa viac ako pol miliardy korún ročne vynakladá na liečbu nákladných ochorení a "unikátne zdravotné výkony a operácie". Patria sem transplantácie kostnej drene, obličiek, pečene, rohoviek, operácie srdca, zákroky vykonávané pomocou gama noža, liečba rádiojódom, náročné diagnostické vyšetrenie onkologických pacientov. Pre nepočujúcich poistencov, prevažne deti, zabezpečuje nákup kochleárnych implantátov. Uzatvorila exkluzívnu zmluvu s poisťovňou Union, ktorá ako jediná na Slovensku ponúka individuálne zdravotné poistenie. Poistenci Všeobecnej tým získali zľavnený prístup k nadštandardnej liečbe. Tento nadštandard zahŕňa väčší počet preventívnych prehliadok ako ukladá zákon, objednávanie k lekárovi cez službu, ubytovanie v nadštardných izbách v nemocnici. "Variantov pripoistenia je niekoľko, klienti si môžu vybrať viacero možností podľa individuálnych potrieb a životného štýlu," dodala Kafúnová. Pre poistencov ponuka navyše zľavy, ak ako samoplatcovia navštívia kúpele, či zľavy na ubytovanie v hoteloch Sorea.
Na webe poisťovne funguje poradňa, ktorú poistenci často využívajú. Na otázky obratom odpovedajú experti poisťovne. Všeobecná zdravotná je štátnou poisťovňou, zákon zatiaľ nepovoľuje jej privatizáciu.
Spoločná zdravotná poisťovňa
Spoločná zdravotná poisťovňa je štátnou poisťovňou, jej zriaďovateľmi sú ministerstvá dopravy, obrany a vnútra. Hovorca poisťovne Dušan Zaťko povedal, že poisťovňa má záujem o isté skupiny poistencov, voči ktorým podniká určité marketingové aktivity. "Vo vzťahu ku všetkým nám však ide o zabezpečenie kvalitnej a dostupnej zdravotnej starostlivosti," dodal.
Spoločná zdravotná poisťovňa tradične každý rok organizuje pre deti postihnuté chronickým ochorením horných dýchacích ciest vysokohorské ozdravné pobyty. Tento rok sa tieto pobyty uskutočnili v sanatóriu Helios v Štrbskom Plese vo Vysokých Tatrách.
Na webe poisťovne funguje tzv. privátna zóna. Poskytovatelia ale aj poistenci si po zaregistrovaní môžu prezrieť údaje, ktoré poisťovňa o nich eviduje. V prípade, že poistenec požiada o výpis z účtu poistenca, môže si poň prísť osobne alebo mu ho poisťovňa pošle poštou.
Chemická zdravotná poisťovňa Apollo
Chemická zdravotná poisťovňa Apollo v rokoch 2001 a 2002 získala v čitateľskej ankete Hospodárskeho denníka ocenenie "Poisťovňa pre nové storočie". Hlasujúci v ankete ocenili najmä jej korektnosť, dôveryhodnosť a zameranie na prevenciu. Podľa jej generálneho riaditeľa Zoltána Pivodu poistenci pozitívne hodnotia aj profesionálne správanie zamestnancov poisťovne. Poisťovňa pre svojich klientov zriadila bezplatnú telefónnu infolinku. Akcie, ktoré ponúka poistencom navyše, sú zamerané na prevenciu. Poisťovňa napríklad hradí očkovacie vakcíny proti chrípke, u veľkých klientov - zamestnávateľov zabezpečuje bezplatné meranie krvného tlaku či cholesterolu. Účet poistenca zatiaľ nie je prístupný cez internet, poisťovňa počíta, že v budúcom roku zavedie aj túto službu.
Vzájomná zdravotná poisťovňa Dôvera
Poisťovňa Dôvera patrí medzi menšie poisťovne, na trhu je však najdravšia. Svojim poistencom navyše ponúka najrozsiahlejšie komerčné zľavy. Ide o zľavy v kúpeľoch, očných optikách ale aj relaxačných salónoch. Každá pobočka - Bratislava, Zvolen, Košice, Nitra má ešte lokálne zľavy na rôzne služby a produkty, ktoré môžu poistenci využívať vo svojom regióne.
Poisťovňa sa na verejnosti prezentuje pravidelnou iniciatívou Humanitný čin roka, tento rok zorganizovala ôsmy ročník.
Zameriava sa tiež na prevenciu, prepláca deťom vakcíny proti chrípke. Na komunikáciu s poistencami zriadila vo svojich pobočkách štyri bezplatné telefónne linky. Výhodou poistencov, poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a platiteľov poistného je možnosť využívania elektronických osobných účtov. "Vďaka nim môžu rýchlo a bezpečne nielen komunikovať s našou poisťovňou, ale overovať si aj potrebné informácie, či zasielať dokumenty," povedala hovorkyňa poisťovne Zuzana Zúbeková.
Sidéria - Istota - Združená zdravotná poisťovňa
Poisťovňa Sidéria má najviac poistencov na východnom Slovensku. Sidéria ako prvá zaviedla elektronickú podateľňu, zatiaľ jediná monitoruje predpisovanie liekov u chronických pacientov cez liekové knižky. Spustila program manažovania pacienta. V rámci neho pacientovi, ktorý čaká na operáciu, nájde zdravotnícke zariadenie s kratšími čakacími dobami. Na bezplatnej telefónnej linke poskytuje poradenstvo 24 hodín denne po celý rok, aj počas sviatkov. Poisťovňa má vlastný štandard pre kúpeľnú liečbu. Platí, že pacient si vyberá kúpele sám, poisťovňa prispôsobuje termín nástupu jeho potrebám, poskytuje konzultácie pri výbere kúpeľov. Garantuje, že jej poistenci budú v kúpeľoch ubytovaní v izbách I. alebo II. kategórie. Ide o 1- alebo 2-posteľové izby s toaletou v izbe.
Ponúka rýchly prístup k účtu poistenca cez internet. Poistenec na ňom nájde údaje, ktorému lekárovi koľko poisťovňa za poskytnutú starostlivosť uhradila. "V tomto roku začali zamestnávatelia vykazovať aj sumy poistného, ktoré odviedli za zamestnancov. V blízkej budúcnosti uvidí náš poistenec aj príjmovú stránku svojho osobného účtu," vysvetlil riaditeľ poisťovne Igor Dorčák.
Poisťovňa má predstavu čo ponúkne dispenzarizovaných pacientov, ktorých musia podľa novej legislatívy evidovať poisťovne. Riaditeľ Dorčák povedal, že v zmluvách, ktoré pripravujú vymedzujú pre týchto pacientov taký rozsah zdravotnej starostlivosti tak, aby lekár mohol prijať do dispenzára všetkých pacientov bez preobjednávania. Zmluvy budú platiť od 1. októbra po transformácii poisťovne na akciovú spoločnosť. "Všetkým zaradeným do dispenzára vydáme liekové knižky," dodal Dorčák. Zaradenie do dispenzára zabezpečí poistencovi bezplatnú potrebnú starostlivosť u špecialistu tak, aby sa včas podchytili zmeny jeho zdravotného stavu. Lekár potom môže upraviť liečbu alebo poslať poistenca na ďalšie vyšetrenia.