Abertis má vraj najlepší investičný plán pre letiská

BRATISLAVA - Ešte pred plánovaným vyhlásením budúcich majoritných vlastníkov letísk v Bratislave a Košiciach unikli na verejnosť ...

BRATISLAVA - Ešte pred plánovaným vyhlásením budúcich majoritných vlastníkov letísk v Bratislave a Košiciach unikli na verejnosť ďalšie informácie. Po cenových ponukách je to hodnotenie podnikateľského zámeru jednotlivých uchádzačov. Mala ho vypracovať medzinárodná konzultantská spoločnosť pre leteckú dopravu SH&E, ktorá je v konzorciu poradcov vlády spolu s Meinl Bank a DLA Weiss-Tessbach Rechtsanwälte.

Podľa správy, ktorú má k dispozícii aj denník SME, SH&E odporúča z hľadiska investičných plánov pre letisko M. R. Štefánika v Bratislave konzorciá Abertis a ISAP. Naopak, najhoršie obstál plán konzorcia Two One, v ktorom figuruje finančná skupina Penta. Pre poradcu bol sklamaním najmä v porovnaní s materiálmi o Košiciach. "Preto nemôžeme tento obchodný plán vláde odporúčať," uviedol poradca. Zámery štvrtého uchádzača - konzorcia TAV - poradca takisto neodporučil.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Abertis a ISAP áno

To, že investičný plán konzorcia Abertis "najviac zodpovedá vládnym cieľom privatizácie", je podľa poradcu hlavnou príčinou, pre ktorú obstál v hodnotení najlepšie. Abertis, kde pôsobí ďalšia finančná skupina J&T, je spomedzi uchádzačov najviac naklonený rozvoju nízkonákladových spoločností. Tie podľa poradcu predstavujú "najpravdepodobnejší zdroj rastu" pre slovenské letiská.

Za hlavný nedostatok investičného plánu konzorcia ISAP oproti plánu Abertisu poradca označil návrh nového terminálu, ktorý počíta s príliš malým počtom nástupíšť. Oba tieto plány poradca odporučil s tým, že sa najviac približujú predstavám vlády o budúcnosti letiska.

Two One a TAV nie

Turecké konzorcium TAV by chcelo ako jediné spraviť z bratislavského letiska prestupnú stanicu medzi Európou a Stredným Východom. Podľa poradcu je však takýto plán pre letisko "nerealistický". Ďalším dôvodom, pre ktorý poradca projekt TAV neodporučil, je jeho nedostatočné spracovanie.

SkryťVypnúť reklamu

Investičný plán konzorcia Two One pre bratislavské letisko sa podľa poradcu sústreďoval najmä na to, čo treba urobiť, a nie na to, ako to investor mieni urobiť. Kritickým bodom je napríklad presun premávky z Viedne do Bratislavy, ale aj nedostatok informácií o rozvoji terminálov pre cestujúcich. Z plánu Two One takisto nie je jasné, ako by spoločnosť riešila zvýšený počet cestujúcich do roku 2009, keď plánuje otvoriť nový terminál.

Konzorcium Two One, ktoré sa po úniku finančných ponúk zdalo byť favoritom, na investičnom pláne teraz stráca. V hodnotení poradcu sa umiestnilo na poslednom mieste. Naopak, Abertis, ktorý ponúkol za letiská o necelú miliardu menej ako Two One, je v súboji podnikateľských zámerov víťazom.

Boj o Košice je vyrovnaný

SkryťVypnúť reklamu

Boj o košické letisko je z pohľadu investičného plánu výrazne vyrovnanejší. Poradca odporučil vláde všetky štyri ponuky, ktoré by mali zaručiť približne rovnaký rozvoj letiska do budúcnosti. Mierne vyššie skóre v hodnotení však dosiahol plán konzorcia Abertis pred Two One a ISAP. Víťazstvo v košickom tendri prispeje piatimi bodmi aj do hodnotenia výberového konania na bratislavské letisko.

Ministerstvo mlčí

Ministerstvo dopravy sa nechce počas tendra vyjadrovať ani k vierohodnosti uniknutých informácií, ani k samotnému úniku informácií. "Informácie, ktoré sa objavujú v médiách, nie sú korektné," povedal pre SME hovorca rezortu Tomáš Šarluška. Hovorca rezortu nám nevedel poskytnúť informácie o kontaktoch na zástupcov poradcov.

Ministerstvo sa podľa neho k únikom vyjadrí až po ukončení výberového konania, ktoré by sa malo skončiť ešte do konca tohto roka.

SkryťVypnúť reklamu

Z oficiálnej e-mailovej adresy spoločnosti SH&E nám do uzávierky odpovede na otázky neprišli.

Približné odhady zisku bodov jednotlivými konzorciami

body za kúpu akcií body za výšku investičný plán účasť v tendri medzisúčet
(max. 35) investícií (max. 35) (max. 20)*** na košické letisko* bodov**
Two One 35,00 28,51 7,30 5,00 75,81
Abertis 19,25 35,00 13,09 5,00 72,34
ISAP 28,00 19,85 11,81 5,00 64,66
TAV 23,92 10,82 8,98 5,00 48,72

* všetky štyri konzorciá sa zúčastnili aj tendra na košické letisko, metodiku prideľovania ďalších piatich bodov nepoznáme

** výsledný súčet bodov ešte ovplyvnia rizikové a právne zrážky a body za víťazstvo v tendri na košické letisko

*** získané body za investičný plán nie sú kompletné, keďže niektoré jeho časti hodnotil iný poradca ako SH&E Zdroj a výpočty: SME

Ponuky konzorcií rozmenené na drobné

Konzorcium Abertis (Španielsko), britský prevádzkovateľ letísk TBI, J&T (Slovensko)

Cena za akcie spolu s celkovou výškou investícií: 13 miliárd korún.

Z toho:

  • investícia 2,98 miliardy korún do nového terminálu,
  • na krátkodobé rozšírenie odbavovacích kapacít 296 miliónov korún,
  • rekonštrukcia pristávacej dráhy 1,02 miliardy korún,
  • nový hangár na údržbu lietadiel za 167 miliónov korún

Konzorcium Two One - Letisko Viedeň (Schwechat, Rakúsko), Raiffeisen Zentralbank (Rakúsko), Penta Group (Slovensko)

SkryťVypnúť reklamu

Cena za akcie spolu s celkovou výškou investícií: 13,9 miliardy korún.

Z toho:

  • Investícia 3,91 miliardy korún do nového terminálu,
  • na krátkodobé rozšírenie odbavovacích kapacít 254,1 milióna korún,
  • rekonštrukcia pristávacej dráhy za 1,25 miliardy korún,

Konzorcium ISAP (Independent Slovak Airport Partners) - Köln-Bonn Airport (Nemecko), Galaxy (infraštrukturálny fond), SNC-Lavalin International (Kanada), Airport Consulting Vienna (Rakúsko)

Cena za akcie spolu s celkovou výškou investícií: 10,3 (13,5)* miliardy korún.

Z toho:

  • Investícia 4,13 miliardy korún do nového terminálu,
  • na krátkodobé rozšírenie odbavovacích kapacít 193 miliónov korún,
  • investícia 22,8 milióna korún do VIP terminálu,
  • nová výbava na údržbu lietadiel za 152 miliónov korún,

TAV - Tepe Akfen Ventures (Turecko)

SkryťVypnúť reklamu

Cena za akcie spolu s celkovou výškou investícií: 7,1 miliardy korún.

Z toho:

  • Investícia 2 miliardy korún do nového terminálu
  • Výberová komisia údajne neuznala konzorciu ISAP 3,2 miliardy korún pri sume za akcie

Zdroj: Trend a Vyhodnotenie obchodného plánu pre slovenské letiská SH&E

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 584
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 303
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 116
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 336
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 914
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 862
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 397
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu