BRATISLAVA - Národný inšpektorát práce kúpil reklamný priestor v časopise za štátne peniaze. Minulý mesiac vyšiel v magazíne Dimenzie celostranový imidžový inzerát, v ktorom inšpektorát informuje o svojich publikačných a poradenských aktivitách. Inšpektorát je štátnou rozpočtovou organizáciou.
Imidžový inzerát Národného inšpektorátu práce vyšiel na zadnej strane obálky časopisu. Podľa oficiálneho cenníka vydavateľa časopisu Dimenzie stojí reklama v takom rozsahu 83 300 korún. V tom istom čísle časopis uverejnil šesťstranový rozhovor so šéfom úradu Gabrielom Hrabovským.
Ministerstvu práce, do ktorého pôsobnosti Národný inšpektorát práce patrí, sa platená imidžová kampaň nepáči. "Nie je potrebné, aby štátne inštitúcie využívali takéto propagačné kanály. Za opodstatnenú by sme považovali informačnú inzerciu, napríklad o zmenách nahlasovacích povinností zamestnávateľov," tvrdí mediálny poradca ministerky práce Martin Danko.
Stanovisko generálneho inšpektora práce Gabriela Hrabovského ani iného člena vedenia inšpektorátu sa nám nepodarilo zistiť. Vedúci pracovníci inšpektorátu boli na viacdňovej pracovnej porade mimo Košíc, kde sídli inšpektorát.
Reklamný priestor si v médiách kupujú aj iné štátne inštitúcie. Tie však na rozdiel od Národného inšpektorátu práce v inzerátoch oznamujú to, čo im vyplýva zo zákona. "Z našej strany ide o výzvy. Napríklad naposledy to bola výzva na predkladanie projektov spojených s vytváraním nových pracovných miest," tvrdí Katarína Belická z Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny.
Pravidelne sa v novinách a časopisoch objavujú aj inzeráty Fondu národného majetku. Ani v tomto prípade však nejde o imidžovú kampaň, ale fond prostredníctvom nich vypisuje tendre na predaj podielov v rôznych firmách. Napríklad včera vyšiel v denníku SME oznam o zámere fondu predať svoj podiel v bratislavskej Ružinovskej nemocnici.
Imidžovú reklamu si platia štátne a pološtátne podniky, hoci majú často na trhu prirodzený monopol, a nemusia preto súperiť s konkurenciou. Podľa údajov spoločnosti TNS - SK minuli štátne Slovenské elektrárne od januára do septembra na reklamu takmer štyri a pol milióna korún. "Komunikácia s verejnosťou je pre nás veľmi dôležitá. Snažíme sa vysvetliť, kto sme. Nechceme, aby sme boli spájaní s účtami za elektrinu, ktoré platia ľudia rozvodným závodom," tvrdí hovorca Slovenských elektrární Rastislav Petrech.
Pološtátny a monopolný Slovenský plynárenský priemysel zaplatil za svoju propagáciu 1,2 milióna. Jeho vysvetlenie, prečo míňa peniaze na reklamu, sa nám nepodarilo zistiť.
Firma TNS - SK upozorňuje, že ide o odhady založené na oficiálnych cenníkoch, ktoré nezahŕňajú napríklad množstevné zľavy. (tv)
Reklamné kampane niektorých úradov a firiem
Slovenské elektrárne | 4 485 834 Sk |
Slovenský plynárenský priemysel | 1 178 265 Sk |
Vláda SR a FNM | 67 500 Sk |
Fond národného majetku | 56 500 Sk |
Zdroj: TNS - SK, jan. - sep. 2005