BRATISLAVA - Jednou z možností zvyšovania kvality vysokých škôl je aj ich hodnotenie. Potvrdil to včera minister školstva Martin Fronc v reakcii na výsledky rebríčka Akademickej rankingovej a ratingovej agentúry (ARRA). Zverejnený rebríček vysokých škôl poukázal na nízku úroveň najmä humanitných a spoločenských disciplín. Minister Fronc pripustil, že "mnohé informácie z analýzy budú verejnosť a univerzity vnímať rozporne".
Prezident Slovenskej rektorskej konferencie Vladimír Báleš povedal, že víta takéto hodnotenie, ale treba ho brať s určitou rezervou, lebo každé klasifikovanie súkromnými agentúrami je poznačené zvolenými kritériami. "Mám pocit, že sa porovnávajú aj fakulty, ktoré nie sú navzájom porovnateľné," povedal Báleš.
Predseda Rady vysokých škôl Libor Vozár výsledok hodnotenia vníma ako cestu odhaliť nedostatky a pozitívne stránky. "Nie som však taký pesimistický ako to na prvý pohľad vyplýva z výsledkov výskumu," hovorí Vozár.
Rektor Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici Milan Murgaš tvrdí, že analýza sa mu ešte nedostala do rúk a ani ho nezaujíma. "Jediný orgán, ktorý má hodnotiť kvalitu vysokých škôl, je Akreditačná komisia." Výsledky agentúry nepovažuje preto za relevantné. Podľa neho najvyšším kritériom hodnotenia škôl by mala byť úspešnosť umiestnenia absolventov na trhu práce.
Predseda Akreditačnej komisie Pavol Nerád sa za komisiu k výsledkom nevedel vyjadriť, ale nemyslí si, že zverejnené hodnotenie konkuruje práci komisii. "My máme zo zákona dané hodnotenie vysokých škôl podľa kritérií, ktoré stanovuje zákon. Nezávislá agentúra si môže zvoliť kritéria a pohľady aké chce."
Predseda Študentskej rady vysokých škôl Jaroslav Juriga víta iniciatívu agentúry ARRA a myslí si, že budúcim študentom dá tento prieskum základný obraz o vysokých školách. "Považujem to skôr za hodnotenie činnosti vysokej školy." Podľa neho však veci, ktoré prioritne zaujímajú študenta, nie sú v prieskume zachytené.
"Myslím tým celkový študentský komfort, ako je prístup k informačným technológiám v škole, prístup ku knižnici, možnosť výberu predmetov, spôsob kreditného systému," dodáva Juriga.
Akademická rankingová a ratingová agentúra pripomienky študentov akceptuje a v budúcej analýze ich chce zaradiť medzi kritériá.
Kto je za súkromnou firmou, čo hodnotí univerzity
Nezávislá Akademická rankingová a ratingová agentúra (ARRA) vznikla na jeseň minulý rok. Založili ju niekdajší študentskí lídri Renáta Králiková a Juraj Barta spolu s exministrom školstva Jánom Pišútom a bývalým rektorom Univerzity Komenského a poslancom Ferdinandom Devínskym.
ARRA deklaruje, že je nezávislá od ministerstva školstva, od vysokých škôl a ich reprezentantov, ale aj od konkrétnych zamestnávateľov.
Projekt hodnotenia vysokých škôl, ktorý predstavila tento týždeň, je ich prvým počinom. (mip)
Školy sa budú hodnotiť aj v celoeurópskom meradle
BRATISLAVA - Slovenské vysoké školy budú hodnotené aj v celoeurópskom meradle. Minister školstva Martin Fronc a prezident Slovenskej rektorskej konferencie Vladimír Báleš včera podpísali dohodu s Európskou asociáciou univerzít, ktorá posúdi 23 vysokých škôl na Slovensku.
Z verejných vysokých škôl sa do projektu nezapojila len banskobystrická Univerzita Mateja Bela, ktorej rektor Milan Murgaš sa zásadne stavia proti akýmkoľvek hodnoteniam. Podľa neho jediný orgán, ktorý má hodnotiť kvalitu vysokých škôl, je Akreditačná komisia.
"Máme skúsenosti, že univerzity, ktoré v počiatkoch majú menší záujem o hodnotenie sa nakoniec presvedčia o jeho význame pre ich vlastné profitovanie a ich študentov," povedala generálna sekretárka Európskej asociácie univerzít Lesley Wilsonová.
Hodnotené školy budú rozdelené do dvoch skupín.
V prvej bude desať vysokých škôl, ktoré by mali mať hodnotiace správy v rukách v priebehu novembra alebo decembra budúceho roku.
Začiatkom ďalšieho akademického roku dostanú hodnotiace správy školy z druhej skupiny. Hodnotiť sa majú vysoké školy na základe daných kritérií samy. Každá škola vytvorí tím nezávislých odborníkov, ktorí dodajú Európskej asociácií univerzít výsledky. Tímy expertov z celého sveta budú posudzovať sebahodnotenie škôl a konfrontovať ho s tímom na Slovensku. Konečné výsledky by verejnosti mali byť známe v januári 2008. (mip)