ŠTRASBURG - Európsky parlament schválil včera novú smernicu, ktorá zlaďuje pravidlá na výber poplatkov za používanie diaľnic a ciest nákladnými vozidlami v celej únii. Ani nová direktíva, ktorú ešte majú definitívne schváliť ministri dopravy členských krajín, nepočíta s tým, že by sa všade platilo rovnaké mýto.
Nové pravidlá sa zrodili z dlhých sporov medzi štátmi na okraji únie, ktoré sa usilujú o čo najnižšie poplatky pre svojich prepravcov, a štátmi v strede únie, ktoré trpia rastom tranzitnej dopravy.
Výsledkom je kompromis, ktorý umožňuje štátom zachovať či zaviesť mýto pre autá ťažšie ako 12 ton a od roku 2012 prípadne rozšíriť mýto aj pre vozidlá od 3,5 tony. Sadzby sa môžu líšiť podľa emisií vypustených z výfukov kamiónov a obdobia počas dňa. V citlivých oblastiach, napríklad v Alpách, bude možné sadzbu mýta zvýšiť až o štvrtinu, ale tento dodatočný výnos sa bude musieť investovať do prioritných dopravných projektov vo výstavbe železníc. Jedným z cieľov smernice o mýte je povzbudiť presun nákladnej dopravy na železnicu, obmedziť cestné zápchy a viac šetriť životné prostredie. (čtk)