Prechod na nový fakturačný systém plynárov priniesol nemilé prekvapenie desiatkam tisíc ľudí, ktorí dostali namiesto preplatkov faktúry na doplatenie tisícov korún. FOTO PRE SME - JUDITA ČERMÁKOVÁ
BRATISLAVA - Približne 60-tisíc ľudí čakalo v posledných dňoch v schránke nemilé prekvapenie od plynárov. Namiesto očakávaných preplatkov im SPP vyfaktúroval tisícové nedoplatky.
Súvisí to so zavádzaním nového fakturačného systému. Niektorým zákazníkom počas prechodu na nový systém zabudli do faktúry zarátať posledné dve zálohové platby.
Zábudliví plynári
Všetci zákazníci dostávajú v týchto dňoch mimoriadne faktúry, vychádzajúce z nového systému. Približne 130-tisíc klientov, ktorým chodia bežné ročné faktúry v novembri, dostalo tak dve faktúry. Počas prechodu na nový systém plynári "zabudli" do niektorých nových faktúr zarátať platby za október a november. Firma odhaduje, že je to asi polovica klientov 11. cyklu - teda tých, ktorým ročné faktúry chodia v novembri.
Zákaznícke centrá SPP sa v posledných dňoch zaplnili nespokojnými odberateľmi. "Za október a november som zaplatila zálohovú platbu spolu 7870 korún. Plyn som spotrebovala za 2161 Sk a prišiel mi namiesto preplatku nedoplatok na 5709 korún," sťažuje sa Júlia Tisková. "Mám nedoplatok 885 korún, pritom len varíme na sporáku a aj ten má elektrickú rúru. Každý mesiac pritom zaplatím zálohovú platbu 240 Sk," hnevá sa Michal Sekerák.
Plynári si chybu uvedomujú. No žiadne kompenzácie pre poškodených klientov, ako je zvykom v západných krajinách únie, neplánujú. "Úprimne sa ospravedlňujeme za ťažkosti spôsobené svojim zákazníkom. Budeme sa snažiť dať všetko čím skôr do poriadku," povedala hovorkyňa SPP Dana Kršáková.
"Komfortný" systém
Kontrolu podobných prípadov má na starosti Slovenská obchodná inšpekcia. "Obrátilo sa na nás niekoľko ľudí z Košíc a Bratislavy. Odporučili sme im, ako postupovať. Máme informácie, že ich reklamácie uznali," povedala hovorkyňa organizácie Danuša Krkošová. Ak by niektorý zákazník nebol spokojný, môže na plynárov podať oficiálnu sťažnosť. SOI-ka potom musí prípad prešetriť a môže udeliť pokutu.
Niektorí zákazníci tvrdia, že im nový systém zmenil tarifu. "Doteraz som mal objednanú cenovú tarifu D3, po tejto fakturácii mi ju však znížili na D2. Ešteže som si to všimol, ináč by som poriadne prerobil," ťažká si pán Milan z Košíc.
Kršáková chybu systému v tomto prípade vylučuje. "Odberateľ je zaradený do príslušnej cenovej tarify na základe odberu podľa jeho poslednej známej skutočnej 12-mesačnej spotreby, nezávisle od toho, že v lete má minimálnu spotrebu."
Nový fakturačný systém má paradoxne priniesť väčší komfort pre zákazníkov. Bude centralizovaný, takže napríklad Prešovčania si svoju agendu budú môcť vybaviť aj v zákazníckom centre v Čadci. "Tieto počiatočné problémy nemá na svedomí systém ako taký, ale komplikovaný proces prenosu dát 1,4 milióna zákazníkov," dodala hovorkyňa SPP.
Čo majú poškodení robiť?
"Ak zákazníkovi neboli zarátané platby za október a november, odporúčame nedoplatok ignorovať a neuhradiť," hovorí Kršáková. SPP vraj nebude vypínať plyn žiadnemu zákazníkovi, ktorému chodia faktúry v novembri, ak by si aj niektorý zle prerátal vyúčtovanie.
Plynári tvrdia, že ľudia, čo už zaplatili, nemusia robiť nič. SPP by mal problém vyriešiť za nich a peniaze zákazníkom vrátiť začiatkom budúceho roku. "Zákazníci, ktorí sa potrebujú k svojim preplatkom dostať ešte tento rok, môžu požiadať bankový prevod na najbližšom zákazníckom centre," dodala Kršáková. Adresu centra nájdu ľudia na faktúre alebo na internete. (mk)
Autor: krs