aby mali aktivovaný minimálne volací program ST Standard. Tento program však obsahuje v balíku tridsať voľných minút a zákazníci zväčša nechcú, aby im prepadli. Mnohí užívatelia hlasových služieb sa podľa marketingového riaditeľa Slovanetu Romana Greguša nerozhodnú využívať služby alternatívnych operátorov, pretože musia platiť paušál Telecomu.
Dominantný operátor začal ponúkať voľné minúty v rámci volacích programov pred troma rokmi v snahe konkurovať paušálom mobilných operátorov. Podľa hovorcu Telecomu Radoslava Bielku išlo aj o istú formu vyváženia cien hovorného.
Podobná situácia bola ešte do jari aj v susednej Českej republike, kde minulý týždeň Antimonopolný úrad udelil Českému telecomu v tejto veci pokutu vo výške takmer 270 miliónov korún. Dominantný český operátor sa, prirodzene, proti rozhodnutiu úradu odvolal. Telecom v Česku sa pritom zameral na zákazníkov domácností, drobných podnikateľov a používateľov ISDN liniek. Ak sa správali ekonomicky, tak vyčerpali najprv voľné minúty a až potom sa rozhodovali, či využijú služby alternatívneho operátora. Zákazníci navyše neboli o prevolaní kreditu, rovnako ako u nás, informovaní. "Udelenie pokuty situáciu na trhu nerieši, ale na druhej strane tí, ktorí nekonajú v zmysle pravidiel trhu, by mali tieto pokuty dostávať," povedal Greguš.
Problémom sa na Slovensku už zaoberá Protimonopolný úrad, ktorý dostal podľa hovorcu úradu Miroslava Jurkoviča podnet od alternatívnych operátorov. Šetrenie sa pritom začalo už skôr, ako prišlo rozhodnutie českého úradu a v súčasnosti už prebieha správne konanie, ktoré sa skončí rozhodnutím. Verdikt by mal byť známy približne v máji budúceho roka. Úrad sa nemôže bližšie k správnemu konaniu počas jeho priebehu vyjadrovať.
V prípade, že úrad udelí Telecomu povinnosť zaviesť programy bez voľných minút a s nižším mesačným paušálom, hovorné podľa Greguša zlacnie. Ďalším efektom bude, prirodzene, väčší záujem domácností o služby alternatívnych operátorov. Podobná situácia totiž nastala na jar v Čechách, keď Český telecom zrušil programy s voľnými minútami.
Riešením by mohlo byť podľa právneho zástupcu alternatívneho operátora eTel Branislava Máčaja aj uvoľnenie miestnych vedení. Dominantný operátor síce už túto povinnosť má, no referenčná ponuka z jeho strany nie je podľa Máčaja pre alternatívnych operátorov akceptovateľná a bude potrebný zásah regulátora, ktorým je Telekomunikačný úrad. Na uvoľnenie miestnych vedení, ktoré by umožnilo aj alternatívnym operátorom ponúkať napríklad voľné minúty v rámci paušálu, si však počkáme minimálne rok.